تصميم ايران در متوقف کردن صادرات نفت به انگليس و فرانسه باعث افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اقدام ايران در توقف فروش نفت به انگليس و فرانسه باعث افزايش بهاي نفت خام برنت به بالاترين ميزان در هفت ماه گذشته شد و بهاي هر بشکه نفت برنت از مرز صد و ده دلار فراتر رفت.


سيمون وارديل تحليلگر امور نفت شرکت «آي اچ اس گلوبال» (IHS Global) در اين باره گفت:«ما شاهد دوره اي از  آشفتگي در بازارهاي جهاني خواهيم بود. اين مسئله به معناي آن است که با کاهش صادرات نفت خام در بازارها، عرضه جهاني کاهش مي يابد. ما همچنان شاهد افزايش تقاضاي نفت هستيم، به همين علت اين تصميم ايران بدون شک بر بازار تاثير ملموسي خواهد داشت.


اروپا روزانه حدود پانصد هزار بشکه نفت از ايران وارد مي کند که در مقايسه با واردات از ديگر کشورها، مقدار کمي است. پيش بيني مي شود عربستان و ليبي براي پر کردن خلاء نفت ايران که پنجمين توليدکننده نفت در جهان است، تلاش کنند.


اين تحليلگر نفتي اضافه کرد:به اعتماد من ايران به دنبال مشتريان جديدي براي فروش نفت خود مانند چين، هند و احتمالا کره جنوبي و ژاپن خواهد بود. با وجود تلاش اين کشورها در مورد کاهش واردات نفت خام ايران، تهران با تخفيف در بهاي نفت خود مي تواند اين مشتريان را به خريد نفت اين کشور تشويق کند. البته اين مسئله تاثير مالي بر ايران خواهد داشت.


کارشناسان پيش بيني نمي کنند در شرايط کنوني بهاي نفت به بشکه اي صد و چهل دلار که رکورد بهاي نفت در چهار سال پيش است، برسد. اما هر نوع افزايشي در بهاي نفت خام در شرايط کنوني، خواست بسياري از کشورهاي اروپايي نيست./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار