دولت در راستای توسعه طرح های توسعه شهری و حمل و نقل عمومی با احداث آزاد راه شش خطه نطنز - سیرجان با مشاركت بخش خصوصی موافقت كرد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ وزیران عضو كمیسیون امور زیربنایی، ‌صنعت و محیط زیست به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند برای انعقاد قرارداد احداث آزاد راه شش خطه نطنز- سیرجان با استفاده از یك باند از بزرگراه دوخطه موجود به طور تقریبی 670كیلومتر به صورت طراحی، ساخت، بهره برداری و انتقال(بی.او.تی) با شركت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه نطنر - سیرجان اقدام كند.

این اجازه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با استناد به ماده 164 قانون برنامه پنجم توسعه به شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل به عنوان سرمایه پذیر داده شده است.

براین اساس؛ در صورتی كه در قسمت هایی از طول مسیر، ضرورت فنی و اقتصادی ایجاب كند، سرمایه گذار می تواند پس از تقویم ریالی سرمایه گذاری های انجام شده و تایید سرمایه پذیر، هر دو باند بزرگراه موجود را پس از احداث یك باند مستقل با مشخصات راه اصلی و به هزینه خود در اختیار گرفته و به آزاد راه تبدیل كند.

همچنین دوره طراحی و اجرای پروژه چهار ساله و دوره قطعی بهره برداری تجاری20 سال تعیین می شود. ضمن اینكه انتقال پروژه به وزارت راه و شهرسازی بلافاصله پس از انقضاء دوره بهره برداری تجاری صورت می گیرد.

بر اساس مصوبه دولت، نرخ سود سالانه سرمایه گذاری در دوره احداث و بهره برداری به صورت علی الحساب معادل 20درصد تعیین و با اعلام نرخ سود سپرده های بلند مدت بانك های دولتی از سوی بانك مركزی به علاوه چهار درصد قطعی تعیین می شود.

مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن طبق ضوابط و مشخصات وزارت راه و شهرسازی در دوره بهره برداری تجاری برعهده سرمایه گذار است و پس از آن به طور كامل و به نحوه مطلوب به وزارت راه و شهرسازی منتقل می شود.

بر این اساس، نرخ تعرفه عوارض عبور بر اساس گزارش هزینه - درآمد نهایی كه به تأیید طرفین خواهد رسید به صورت پلكانی تعیین می شود.

چنانچه با تصمیم دولت، نرخ عوارض كمتر از مقادیر پیش بینی شده در گزارش هزینه - درآمد تعیین شود، مابه التفاوت نرخ عوارض ضرب در تعداد خودروهای عبوری، توسط دولت و از طریق منظور كردن در بودجه سنواتی جبران می شود.

همچنین سرمایه پذیر متعهد است قراردادهای موجود با پیمانكاران و مشاوران در محور موجود را به گونه ای كه در روند اجرای پروژه اشكال ایجاد نكند، تعیین تكلیف و تسویه كند.

بر این اساس چنانچه به هر دلیل سرمایه گذار قادر به انجام تعهدات خود وفق قوانین و مقررات موجود سرمایه گذاری نشود، تمام هزینه های انجام شده به عهده سرمایه گذار بوده و هیچ تعهدی برای سرمایه پذیر نخواهد داشت.

این مصوبه پس از تایید رییس جمهوری، از سوی "محمدرضا رحیمی"، معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار