حجت‌الاسلام آقاتهراني، كازروني و حسين مظفر در برنامه شب گذشته پارك ملت به مناظره با يكديگر پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني(نماينده مجلس شوراي اسلامي)، حجت‌الاسلام كازروني (عضو مجلس خبرگان و امام جمعه كرج) و حسين مظفر(عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما) به بحث درباره موضوع اخلاق انتخاباتي در برنامه شب گذشته پارك ملت پرداختند.


در ابتدا مجري برنامه از مهمانان درباره اينكه آيا جامعه ايران با فرهنگ است يا خير، سؤال كرد و آقا تهراني با كلمه "بله"، كازروني با جمله "مطمئنا هست اما توقع بيش از اين است" و مظفر نيز با جمله "نسبتاً انسان هاي با فرهنگي هستيم" به سؤال مجري پاسخ دادند.


آقا تهراني در تبيين دليل پاسخ مثبت خود به سؤال شهيدي‌فرد گفت: فرهنگ داراي مراتب است و از پايين‌ترين تا بالا ترين بخش هاي جامعه را شامل مي شود.


وي ادامه داد: جامعه ما جامعه‌اي مفرط نبوده و فرهنگ ما يكسان نيست، لذا هنگامي كه در مجلس، قانوني تصويب مي شود، مي‌بينيم كه به عنوان مثال براي مردم جنوب كشور، خوب و براي مردم شمال كشور بد است.


آقا تهراني افزود: اگر نمايندگان در كميسيون ها به صورت فعال حضور يابند، اين مشكل در صحن مجلس برطرف خواهد شد.


كازروني در ادامه اين بحث و در رد نظر آقا تهراني در مورد تفاوت‌ها گفت:‌ما اصولي داريم كه شايد جنوب و شمال و شرق و غرب نداشته باشد و آن همان اصول انساني است كه انبياء آن را بيان داشته اند.


 كازروني در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينكه چرا در جامعه اي كه سبقه ديني دارد شرايط اخلاقي ما دچار دشواري شده است،گفت: تا زماني كه قدرت نداريم يك جور هستيم و زماني كه قدرت مي يابيم جور ديگر؛ بخشي از دليل اين امر به دليل گرفتار شدن در غفلت هايي مثل قدرت، ثروت و شهرت است.


*** لزوم فعاليت دولت در حوزه اخلاق


در ادامه اين بحث، مظفر در پاسخ به سؤال مجري مبني بر دخالت حاكميت در بحث اخلاق اظهار داشت: اخلاق و فرهنگ، روح و جانمايه حركت است و يك جامعه ديني، فرهنگي منبعث از آموزه هاي ديني دارد.


وي با اشاره به اعتقاد برخي افراد مبني بر اينكه فرهنگ به حوزه شخصي مربوط است و دولت مسئوليتي در اين زمينه ندارد، تصريح كرد: وقتي يك نظام داراي حاكميت الهي است يكي از رسالت هاي بزرگ آن مربوط به حوزه فرهنگ ا ست.


رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما عنوان كرد: دولت هفتم معتقد بود "دولت نبايد در مقوله فرهنگ دخالت داشته باشد"؛ اين تفكر بسيار غلط است و انتقال فرهنگ به نسل آينده بدون دخالت حاكميت امكان پذير نيست.


مظفر با بيان اينكه شيوه هاي تحقق فرهنگ مختلف است؛ افزود: دولت در اين عرصه بايد نقش حامي، پشتيبان، بستر ساز و برنامه ريز را دشته باشد.


آقا تهراني در ادامه اين مباحثه اخلاقي در پاسخ به سؤال مجري مبني بر ا ينكه آيا فرهنگ از سياست، گسسته نيست، اين نماينده مجلس تأكيد كرد: بايد در همه شريان هاي سياست، اخلاق اسلامي مشاهده شود، امام خميني (ره) نيز اصرار داشتند كه افراد قبل از ورود به وادي سياست، خودساخته شوند لذا اگر مشكل حل نشده خود ما مقصر هستيم.


آقا تهراني تصريح كرد: معمولاً هر شخص در ابتداي انتخابات، اخلاق خود را نشان مي‌دهد كه البته برخي اوقات رقابت هاي انتخاباتي به شيوه اي ناپسند انجام مي شود.


كازروني در ادامه بحث در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينكه آيا بايد از نمايندگان، گزينش اخلاقي به عمل آيد گفت: ما مفهومي به نام "انصاف" داريم كه در روايت روي آن تأكيد بسياري شده است و به اين معني است كه آنچه را كه براي خود مي پسنديم براي ديگران هم بپسنديم و آنچه كه مورد پسند ما نيست را براي ديگران نيز نپسنديم كه اين مسئله يك مسئله كليدي ا ست.


***اختلاس سه هزار ميلياردي ارتباطي با ضعف قانون  ندارد


امام جمعه كرج در پاسخ به اظهار شهيدي فرد كه تخلف بزرگ سه هزار ميليارد توماني را ناشي از ضعف قانون دانسته بود، اظهار داشت: اين مسئله به بحث نظارت مربوط است نه به بحث قانون.


مظفر در ادامه اين مباحثه عنوان كرد: برخي افراد آگاهي ندارند و بايد آموزش ببينند اما برخي ديگر آگاهي دارند اما مسائل نفساني خود را روشي براي تحقق اهدافشان مي دانند، مانند روش هاي ماكياولي.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه تربيت در برخي افراد تأثيري ندارد افزود: البته در حوزه آموزش رفتار مسئولان مي شود كار بسياري انجام داد و تطبيق گفتار و رفتار مسئولان مي تواند در حوزه اخلاقي، بسيار تأثير گذار باشد.


آقا تهراني در ادامه اين بحث اخلاقي با تأكيد بر اينكه استمرار و مداومت بر اخلاق نيك، داراي اهميت است اظهار داشت: ما روزي انقلاب خود را آغاز كرديم و گروه هايي نيز با ما رقابت مي كردند اما ما آرام آرام پيش آمديم و اكنون ولايتمداري ما تثبيت شده است.


وي با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري به نمايندگان در زمينه رعايت اخلاق گفت: سطح جامعه بالا آمده است و امروز با ديروز قابل مقايسه نيست همت اصلي ما بايد اين باشد كه اخلاقي عمل كنيم و اگر مردم ببينند مسئولاني كه در رأس امور قرار دارند خوش اخلاق هستند، به نظام اعتماد خواهند كرد.


*** گله مندي آيت الله مهدوي کني از وجود ليست هاي متعدد اصولگرايان


كازروني با اشاره به وجود 13 ليست در جريان اصولگرايي اشاره كرد و گفت: من تصور نمي كردم كه فضاي انتخاباتي ما به جايي برسد كه اصولگرايان بخواهند 13 ليست متفاوت داشته باشند.


وي ادامه داد: من از مدت ها قبل با آيت الله مهدوي كني آشنا هستم و در مخيله‌ام نمي‌گنجد كه اصولگرايان به تخريب چهره ايشان دست بزنند.


امام جمعه كرج عنوان كرد: چاره اين امر، آگاهي‌دادن به مردم ا ست و در اين زمينه بايد خجالت ها، رودربايستي ها و مماشات‌ها كنار گذاشته شود.


كازروني در در ادامه اظهار داشت: آيت الله مهدوي كني به شدت از اين مسئله ناراحت هستند، من نيز اصلا چنين فضايي را تصور نمي كردم و براي انصراف از نمايندگي تلاش بسياري كردم.


شهيدي فرد با بيان اينكه مردم مي گويند آقايان در تلويزيون حرف هاي خوب مي زنند اما پس از راهيابي به مجلس طور ديگري رفتار مي كنند" سوال كرد: فكر مي كنيد مردم در اين باره چگونه قضاوت مي كنند.


مظفر در پاسخ به اين سؤال گفت: در حوزه عام اخلاق مشكل زيادي نداريم اما در حوزه نخبگان، مشكل و خلأ اساسي وجود دارد كه اين امر بسيار تأثير گذار است.


وي تاكيد كرد: هنگامي كه ما مسئوليت خود را در خطر مي بينيم اخلاق را زير پا مي گذاريم و معمولاً اين امر در حيطه مديريتي مشاهده مي شود./س2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار