نماینده مردم شهرستان های دهلران، دره شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی از آغاز ساخت دومین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور در شهرستان دره شهر خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ علی عزتی با اشاره به اینکه نیروگاه تلمبه ذخیره ای قبلا ردیف نداشت، گفت: با توجه به تلاش برای احداث نیروگاههای تلمبه ذخیره ای در کشور در لایحه بودجه سال 1391 یک ردیف آزاد برای این نوع نیروگاه در نظر گرفته شده و هم اکنون اجازه ایجاد سازه تلمبه ذخیره ای سیمره نیز داده شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: با آغاز ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره ای دره شهر شاهد تحولی عظیم در بخش نیروگاه های تلمبه ذخیره ای خواهیم بود.
وی تصریح کرد: نیروگاه تلمبه ذخیره ای دره شهر به عنوان دومین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور در استان ایلام اجرا می‌شود.
عزتی ادامه داد: مخزن سد سیمره که هم اکنون در حال احداث است، مخزن پایین دست این طرح را تشکیل می‌دهد و با احداث سدی خاکی به ارتفاع 75 متر مخزن بالادست نیز ساخته می‌شود.
عضو کمیسیون کشاورزی و آب یادآور شد: طرح تلمبه ذخیره ای دره شهر با ظرفیت هزار مگاوات (چهار واحد 250 مگاواتی) طراحی شده و با توجه به اعلام نیاز شرکت توانیر در مرحله اول 500 مگاوات آن اجرا می‌شود.
عزتی حجم مخزن بالایی نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای دره شهر را حدود 5.5 میلیون مترمکعب اعلام کرد که به وسـیله دو رشـته تونل به قطر هریک 6.5 متر به دریاچه سد سیمره متصل می شود.
نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی  افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای دره شهر با استفاده از 4.3 میلیون مترمکعب آب که از مخزن سد سیمره به مخزنی در ارتفاع 411 متر پمپاژ و در ساعات پیک بار برای تولید انرژی مجدداً به مخزن سیمره بر می‌گردد، ظرفیت تولید هزار مگاوات انرژی برق آبی را دارد.
محل طرح نیروگاه تلمبه ذخیره ای دره شهر که توسط شرکت توانیر تاًمین اعتبار و توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ساخته خواهد شد، در حوالی شهرستان دره‌شهر در استان ایلام واقع شده است.
نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه اولین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور است که در استان مازندران در حال ساخت است./ب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.