پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به تولید نیمه صنعتی دستگاه دیالیز صفاقی با قابلیت نصب روی بدن بیمار شده و تولید و فروش این دستگاه را از انحصار کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا خارج کردند.

محمد نجفی آشتیانی مخترع و کارشناس ارشد مهندسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نارسایی کلیه از بیماری های شایع در جهان بوده که از سه راه پیوند کلیوی، همودیالیز و دیالیز صفاقی قابل درمان است.

وی تصریح کرد: همودیالیز بر مبنای تصفیه خون از مواد زاید و آبگیری در محیط خارج کالبدی انجام می شود در حالیکه در دیالیز صفاقی بدون خارج کردن خون از بدن و با تزریق مایع دیالیز مخصوص به حفره صفاقی (درون ناحیه شکم) بیمار درمان می شود.

این مخترع ادامه داد: بیماران کلیوی ای که از روش همودیالیز استفاده می کنند همواره با مشکلاتی نظیر مراجعه مكرر به بیمارستان، تهیه فیلتر مخصوص همودیالیز و خطرات خون گیری مواجه هستند.

نجفی آشتیانی با بیان اینکه استفاده از روش همودیالیز به کودکان و بیماران دیابتی توصیه نمی شود افزود: در روش دیالیز صفاقی از بیمار خون گیری نشده و فیلتر نیز به صورت طبیعی در بدن فرار دارد که این امر مشکلات بیماران کلیوی را کاهش می دهد.

وی یادآور شد: نمونه های قبلی دستگاه دیالیز صفاقی در انحصار کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا بوده و بزرگ بودن دستگاه اتصال به جریان برق شهری و نیز طولانی بودن دیالیز که بیمار را مقید به حضور در کنار دستگاه می کند از نقایص آن به شمار می رود.

این کارشناس مهندسی پزشکی گفت: نمونه ایرانی دستگاه دیالیز صفاقی با ابعاد 5/6×13×15 سانتی متر و وزن حدود یک کیلوگرم به راحتی برروی بدن بیمار نصب شده و انرژی الکتریکی لازم را از یک باتری قابل شارژ کوچک متصل به دستگاه تأمين مي کند.

وی درخصوص نحوه کارکرد دستگاه دیالیز صفاقی اظهار داشت: بیمار باید ابتدا کیسه مخصوص مایع دیالیز صفاقی را به ورودی دستگاه متصل کرده و کلید اصلی را فشار دهد و از این لحظه تا انتهای چرخه نخست تمام مراحل به طور خودکار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چرخه دارای سه مرحله تزریق، ماندگاری و آبگیری بوده و در چرخه دوم بیمار، کیسه مایع دیالیز را تعویض می کند و  عملیات تکرار می شود.

نجفی آشتیانی خاطرنشان کرد: در این مرحله تبادلات مولکولی درون بدن صورت گرفته و اوره، کرآتینین و سایر مواد زائد به علاوه آب اضافی بدن از جریان خون به مایع منتقل می شود و در مرحله سوم مایع دیالیز از بدن خارج می گردد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار