در حالی که امید می رفت میزان ذرات معلق در هوای استان امروز نسبت به روز گذشته کاهش داشته باشد ولی متاسفانه با پیشروی ریزگردهای عربی آلودگی هوای این استان به 6 برابر حد استاندارد رسید.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با

خبرنگار باشگاه

  اظهار داشت: میزان ذرات معلق در هوای استان لرستان امروز دوشنبه به بیش از 900 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

محمدحسین بازگیر با اشاره به قرار گرفتن هوای استان در وضعیت خطرناک ادامه داد: این میزان آلودگی هوا معادل 6 برابر حد استاندارد است.

وی ادامه داد: این در حالیست که روز گذشته میزان ذرات معلق در هوای استان لرستان در پیک آلایندگی به 660 میکروگرم بر مترمکعب رسیده بود که با این تفاسیر وضعیت آلودگی هوای استان امروز نسبت به روز گذشته بدتر شده است.

لرستان میزبان 75 روزه آلوده در سالجاری

مدیرکل محیط زیست استان لرستان یادآور شد: این استان در سالجاری میزبان بیش از 75 روز آلوده متاثر از ورود ریزگردهای عربی به استان بوده است.

بازگیر از لرستانیها خواست که از ورزش کردن و فعالیتهای بدنی در هوای غبارآلود خودداری کنند و گفت: همچنین بیماران قلبی و تنفسی به ویژه سالخوردگان و خردسالان غیر از مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

ورود موج جدید آلودگی هوا به استان در حالی رخ می دهد که لرستانیها در چند ماه اخیر تا حدودی از حضور ریزگردهای عربی در امان مانده بودند ولی بازهم موج جدید گرد و غبار هوای این آستان را غبار آلود کرد.

با توجه به میزان آلودگی هوای استان کارشناسان توصیه می کنند در این هوای آلوده مردم از فعالیتهای غیرضروری در هوای آزاد خودداری کنند.

مخاطرات ریزگردهای عربی برای سلامتی انسان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مخاطرات ریزگردهای عربی برای سلامتی انسان، گفت: ایجاد بیماریهای دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماریهای انسداد دستگاه تنفسی و بروز سرطان ریه برخی از این مخاطرات است.

امید علی پاپی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در چند سال اخیر تاثیرات فراوانی بر روی سلامتی مردم داشته است، افزود: سلامت هوا مهمترین موضوع در زندگی انسانها است به طوریکه حتی اهمیت هوا از دیگر نیازهای انسان مانند آب و غذا نیز بالاتر است.

پاپی با اشاره به تاثیرات ریزگردهای عربی بر سلامت انسانها ادامه داد: ایجاد بیماری های دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماری های انسداد دستگاه تنفسی، بروز سرطان ریه، بروز بیماری های قلبی و عروقی و عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله تاثیرات ریزگردهای عربی بر روی سلامت انسانها است.

وی با سطح بندی گرد و غبار ریزگردهای عربی به دو دسته درشت و ریز یادآور شد: گرد و غبار درشت وقتی وارد بدن می شوند دستگاه تنفسی فوقانی آنها را پس می دهد و وارد ریه ها نمی شوند ولی گرد وغبار ریز با ورود به ریه ها تاثیرات بیشتری خواهند گذاشت.

گروه های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با اشاره به گروه های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی عنوان کرد: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم، برونشیت، بیماران قلبی و مادران باردار از جمله گروه های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی و گرد و غبار هستند.

پاپی با بیان اینکه ورود گرد و غبار موجب بروز حساسیت ها و آلرژی های فراوان در بدن انسان می شود، یادآور شد: بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی افزایش 10 میکروگرم در مترمکعب در میانگین سالانه ذرات معلق در هوا یک درصد میزان مرگ و میر را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: این در حالیست که همچنین 3.4 درصد مرگ و میرهای ناشی از مشکلات تنفسی به خاطر مواجهه مستمر با آلاینده ها است.

سلامت، اقتصاد و منابع طبیعی لرستان درگیر ریزگردها

بنابر این گزارش ورود موج های متعدد گرد و غبار در سالهای اخیر به استان لرستان زمینه خسارات متعدد در بخشهای مختلف کشاورزی، دامپروری، منابع طبیعی، زنبورداری، باغبانی و ... در استان را فراهم کرده است.

هجوم ریزگردهای عربی که با خشکسالی در استان لرستان همراه شده است زمینه ساز خسارت به زنبورداران لرستانی و ضربه به سوغات این استان شده به طوریکه تولید عسل در لرستان با مشکل جدی مواجه شده است.

از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر بیشترین ضربه را به جنگلهای زاگرس وارد ساخته هجوم بی سابقه ریزگردهای عربی بوده است. ذرات معلقی که در پنج سال گذشته با تداوم ورود به ناحیه زاگرس، نفس کشیدن را برای درختان بلوط سخت کرده و مهلک ترین ضربه را به حیات این گونه ارزشمند وارد ساخته اند.

همچنین هجوم ریزگردهای عربی که با خشکسالی در استان لرستان همراه شده زمینه ساز ضربه بر پیکره اقتصادی این استان شده به طوریکه بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان پایه اقتصاد لرستان با مشکل جدی مواجه شده است.

استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده را پشت سر گذاشت و در سال 89 نیز شاهد چندین موج ضعیف و شدید ریزگردهای عربی بود تا حاصل آن 90 روز آلوده و پرغبار باشد.

به هر روی امید می رود مسئولان امر در سطح ملی با توجه به خسارات وارد شده به سلامت، اقتصاد و منابع طبیعی استان لرستان در پی ورود ریزگردهای عربی علاوه بر چاره اندیشی جدی برای حل اساسی این معضل، زمینه جبران این خسارات را فراهم آورند./س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.