امين عظيمي گفت:دانشجويان با توجه به ضرورت تحقيق و پژوهش به خصوص در دوران دانشجويي براي دريافت اطلاعات بيشتر از دنياي تئاتر اهميت چنداني به آن نمي دهند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست خبري پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ظهر امروز در سالن كنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

حميد مرادويسي دبير اين جشنواره گفت:جشنواره دانشگاهي به طور حتم نمي تواند با بسياري از حوزه هاي تئاتر رقابت كند،اما جايگاه خودش را پيدا كرده است.

وي افزود:هم اكنون در آستانه پانزدهمين دوره جشنواره قرار داديم و متاسفانه دبيرخانه كار خود را با تاخير شروع كرد.

مرادويسي تصريح كرد:در جشنواره امسال تلاش كرديم تا وارد فاز اجرايي شويم،از ابتداي فراخوان 502 متن متقاضي داشتيم كه از اين ميان 202 متن پذيرفته شد و از 6 تا 17 اسفند مورد بازبيني قرار مي گيرند.

دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي بيان داشت:رشته هاي غيرتئاتري شركت كننده در جشنواره امسال از شهرستان ها 288 متن متقاضي داشتيم كه 138 متن پذيرفته شد و 97 اثر مورد بازبيني قرار مي گيرد.

وي با اشاره به اين كه آثار شركت كننده از تهران و شهرستان ها در جشنواره امسال به نوعي برابري مي كند،اظهار داشت:در جشنواره اين دوره بخش نمايشنامه خواني در دو قسمت مرور آثار عليرضا نادري كه بيشتر موضوع "دفاع مقدس" است و "معرفي آثار دانشگاهي" برگزار مي شود.

مرادويسي با اشاره به بخش ويژه اساتيد در جشنواره امسال گفت:هدف از برگزاري اين بخش مشاركت بين دانشجويان و اساتيد است كه امسال 5 اثر را در اين بخش خواهيم داشت.

وي درخصوص ديگر بخش هاي جشنواره ابراز كرد:بخش نمايش هاي راديويي در جشنواره امسال وجود دارد كه علاوه بر برگزاري آن يك ويژه برنامه به نام "سياه مشق" يك ماه قبل و يك ماه پس از جشنواره از راديو به همراه مصاحبه با دانشجويان با نگاهي تخصصي و جدي پخش مي شود.

مرادويسي گفت:بخش پايان نامه برگزيده نيز درجشنواره امسال پررنگتر است تاكنون برخوردي درجه 2 با اين بخش مي شده و غيررقابتي بوده است،اما امسال اثر برگزيده را اعلام مي كنيم.

وي افزود:دربخش بين الملل امسال تلاش كرديم تا تنها مسئله اهميت آماري و كمي مطرح نباشد.تعداد كارهاي كمتري داشته باشيم، اما كيفيت بالا باشد.

وي بيان كرد:تاكنون فيلم 26 اثر خارجي براي شركت دربخش بين الملل بدست ما رسيده كه ازكشورهايي چون اتريش،‌فرانسه‌،هلند،‌آلمان،‌تركيه‌ و عراق هستند.

مرادويسي با اشاره به اين كه  "سعيدكشن فلاح" و "مجيد سرسنگي" بازبينان بخش بين الملل هستند،ابراز داشت:ما در جشنواره امسال دانشجويان ايراني كه خارج از كشور تحصيل مي كنند را شناسايي كرديم‌،5 نفر براي حضور در جشنواره اعلام آمادگي كردند و از اين ميان "آزاده گنجه" از سوئيس و "ندا شاهرخي" از فرانسه حضور خواهند داشت.

امين عظيمي،معاون پژوهشي و انتشارات جشنواره در خصوص اين بخش اظهار داشت:در قسمت مقالات تا امروز نزديك به 74 چكيده مقاله از 60 پژوهشگر كه هر كدام 1 تا 3 مقاله ارائه داده اند،‌به دست ما رسيده است.

وي افزود:براي پربارتر برگزار شدن اين بخش از اساتيد درخواست كرده ايم تا مقالات پژوهشي خود را ارائه دهند، اما متاسفانه هنوز از هيچ كس مقاله اي دريافت نكرده ايم و اميدواريم تا 15 اسفند به دست ما برسد.

عظيمي با اشاره به اين كه دانشجويان نيز چندان اهميتي به فعاليت هاي پژوهشي نمي دهند بيان كرد:امسال بخش پژوهش را جدي تر گرفته ايم و اميدواريم آثاري كه دربخش بين الملل شركت مي كنند؛بار آموزشي و پژوهشي داشته باشند و درخصوص اين آثار سخنراني‌،كارگاه هاي آموزشي و جلسات پرسش و پاسخ برگزار شود.

وي درخصوص انتشارات جشنواره گفت:كتاب تئاتر محيطي نوشته ريچاردچكز،‌پژوهشگر مباحث اجرايي كه از سوي آزاده گنجه ترجمه شده است همزمان با برگزاري جشنواره انتشار مي يابد اين اتفاق به طور حتم بسياري از سوء تفاهم ها در حوزه تئاتر محيطي را برطرف خواهد كرد.

عظيمي بيان داشت:اثر ديگرتئاتر در گذرگاه فرهنگ ها‌،نوشته پاتريس پاويس است كه از سوي غلامرضا صداف ترجمه مي شود.

همچنين؛مجموعه مقاله درحوزه تئاتر مستند كه از سوي محمد منجم جمع آوري شده و برآورده كننده نيازهاي نظري و كاربردي است كه مسئله تئاتر مستند و پرفورمنس آرت را بررسي مي كند.

وي تصريح كرد:مجموعه مقالات برگزيده از متون از انتهاي قرن 18 تا پايان قرن 20 كه بسيار تاثيرگذار در پرفورمنس آرت بوده و از سوي نظريه پردازان شاخص ارائه شده منتشر مي شود.

عظيمي اشاره كرد:امسال با همكاري گروه "ليو" يك پك DVD‌به همراه يك كتابچه از آثار تادوژكانتوژ كارگردان مطرح لهستاني با زيرنويس فارسي آماده مي شود و اميدواريم با همت خانه تئاتر دانشگاهي در طول سال فيلمهاي برگزيده تئاتر جهان در قالب DVD‌ را داشته باشيم.

وي درخصوص كارگاه ها بيان داشت:ما با "ريچارد چكز" براي حضور در كارگاه ها رايزني كرديم؛اما امكان حضور نيافتن او وجود دارد،به همين دليل اين كارگاه را به شكل "ويديو آرت" در حوزه مباحث جديد تئاتر خواهيم داشت،همچنين فرهاد مهندس پور با موضوع "دراماتورژي از متن تا اجرا‌" كارگاه آموزشي برگزار مي كند.

وي ادامه داد:علي پورعيسي نيز درحوزه مباحث جديد تئاتر و همچنين "سعيد بهنام"،كارگاهي در رابطه با بازيگري برگزار خواهد كرد.

عظيمي بيان كرد:امسال در جشنواره 10 نمايشنامه نويس معاصر و برتر حضور پيدا كرده و جديدترين آثارشان را مورد خوانش قرار مي دهند كه از آن ها مي توان به عليرضا نادري،‌محمد يعقوبي و نغمه ثميني اشاره كرد.

شايان ذكر است؛جشنواره تئاتر دانشگاهي در تمام دوره هاي برگزاري از لحاظ بودجه و حمايت وزارت علوم؛تئاتر مولوي براي اجراي عمومي و دانشگاه تهران،با مشكل مواجه بود و بودجه آن نسبت به دوره پيش يعني دوره چهاردهم تغييري نداشته است.

گفتني است؛پانزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ارديبهشت 91 برگزار مي شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.