طبق آمار های اعلام شده اعتیاد در میان مردان 10 برابر زنان، حوادث ترافیکی در مردان 5 برابر زنان و مرگ و میر در میان مردان 3 برابر زنان است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مصداقی نیا معاون بهداشتی وزارت بهداشت، امروز يكم اسفند در مراسم هفته سلامت مردان که در آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود افزود: سلامت مردان نسبت به زنان حساس تر است و امید به زندگی در مردان کمتر از زنان است، ما از سال های قبل در مورد سلامت زنان برنامه های ویژه داشتیم ولی در مورد مردان کار ویژه ای انجام نداده ایم که به سلامت آنها توجه شود.

وی گفت: اگر سلامت مردان به خطر بیفتد خانواده با معضل های  اخلاقی و اقتصادی روبرو می شود و باعث از هم پاشیدگی خانواده می شود چراکه پایه خانواده به سلامت مرد وابسته است.

مصداقی نیا اظهار داشت: از سال های پیش وزارت بهداشت برای مادران باردار و زنان برنامه های خوبی انجام داده است، به تازگی نيز در ایران و برخی از کشورهای دنیا مثل چین، آمریکا و کانادا به سلامت مردان توجه شده و یک روز و یک هفته به سلامت مردان اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از سال 85 سلامت مردان مورد توجه قرار گرفته است ، تصریح کرد: گام نخست آن با بحث های اورولوژی و انجام ویزیت های رایگان برای مردم شروع شد و امروز پزشکان عمومی، نظام پزشکی و دستیاران پزشکی در چنین روزی به معاینه رایگان مردان می پردازند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد: این اقدامات خوب است ولی کافی نیست و باید با توجه به اهمیت سلامت مردان که نقشی استراتژیک دارند وزارت بهداشت، به برنامه ریزی در خصوص ارتقا سلامت آنها بپردازد. وزارت بهداشت از اول مهر سال 91 دستور العملی را اجرا می کند که طی این دستور العمل با استفاده از 150 هزار رابط داوطلب اطلاعاتی در خصوص سلامتی افراد خانواده در اختیار این رابطین قرار می دهد و آنها این مطالب را به خانواده ها آموزش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: از اولیل سال آینده پزشک خانواده در کل کشور اجرا خواهد شد،  یکی از اصولی که پزشک خانواده باید در دستور کار خود قرار دهد سلامت خانواده است که سلامت مردان را هم در بر می گیرد.

وی افزود: بالاخره ما باید خانواده ها را از اهمیت سلامت برخوردار کنیم همچنين باید شیوه زندگی کردن را تغییر دهیم چرا که مردان کمتر از زنان به سلامتی خود فكر کنند و اهمیت می دهند، خیلی از بیماری ها هستند، که قبل از اینکه به جای بحرانی برسند قابل درمان و پیشگیری هستند بنابراین باید همسران و فرزندان خانواده مراقب سلامتی پدر خانواده بوده و او را مجبور به چکاب های سالانه کنند.

**بی تحرکی در مردان بی داد می کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه حرکت و فعالیت در مردان کمتر از زنان است از طرفی بیماری های شغلی خطرات و آسیب های ناشی از تصادفات و حوادث برای مردان بیشتر از زنان است همچنین مردان بییشتر در معرض اعتیاد و دخانیات قرار دارند و همه اینها به عنوان ریسك فاکتورهای سلامتی مردان مطرح است.

مصداقی نیا یادآور شد، اعتیاد در میان مردان 10 برابر زنان حوادث ترافیکی در مردان 5 برابر زنان، و حوادث ناشی از سقوط، تروما در مردان 3 برابر زنان است، به نظر می رسد برای سلامت مردان باید فکر جدی شود که دفتر سلامت خانواده جمعیت و مدارس وزارت بهداشت قدم هایی را در این خصوص برداشته است./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار