همگام با توسعه بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش صنایع آذربایجان غربی نیز در مسیر توسعه پرشتاب و پایدار و متوازن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،آذربایجان غربی كه در سال های اولیه انقلاب به دلیل شرارت گروهك ها و هشت سال جنگ تحمیلی از بسیاری از سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی محروم مانده بود در سال های اخیر توانسته است ضمن آنكه عقب ماندگی های سال های اوليه انقلاب را جبران كند در بسیاری از بخش ها از استان های داخلی كشور كوی سبقت برباید.

علاوه بر مسائل امنیتی سال های اولیه انقلاب، وجود برخی دیدگاه های نادرست و تنگ نظری ها موجب شد تا آذربایجان غربی نتواند متناسب با ظرفیت ها و نوانمندی های بالقوه خود توسعه پیدا كند.

در سال های نه چندان دور بسیاری از صاحبنظران و برنامه ریزان با توجه به بافت كشاورزی استان معتقد بودند توسعه آذربایجان غربی باید با اولویت بخش كشاورزی و صنایع تبدیلی باشد.

با تحولی كه دولت نهم و دهم در نگرش های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به وجود آورد ، بخش اقتصادی آذربایجان غربی نیز با یك تحول بزرگ به سمت توسعه كمی و كیفی توام با بهره وری، تغییر جهت داد و واحد های صنعتی و معدنی متنوع و بزرگ جای واحد های كوچك و كم ظرفیت را گرفتند.

گرچه غالب صنایع آذربایجان غربی ماهیت كشاورزی و تبدیلی را حفظ كرده اند ولی عمده تلاش مسوولین بهره گیری از تمام ظرفیت های استان در بخش های فلزی، غیر فلزی، سلولوزی ، ماشین سازی، فن آوری های نو، الكترونیك ، صنایع سنگین ، صنایع بسته بندی می باشد كه در تمام این بخش ها برای ایجاد واحد های نستبا برزگی پروانه بهره برداری و یا مجوز ساخت صادر شده است.

اتفاق مهمی كه بعد از دولت نهم و دهم در بخش صنایع آذربایجان غربی روی داده ، تولید با هدف حضور در بازارهای جهانی است كه این تحول موجب می شود تا تولیدات استان متناسب با استاندارد های جهانی و با كیفیت بالا به بازار عرضه شود.

این تحول در زمانی روی می دهد كه دولت نهم و دهم برای حضور كالاهای ایرانی در بازار های جهانی دیپلماسی فعالی را با كشورهای همسایه و دیگر كشورهای هدف آغاز كرده كه در این میان آذربایجان غربی به عنوان استانی هم مرز با چهار كشور خارجی، نقش تعیین كننده ای برای حضور كالاهای ایرانی در بازار های جهانی بازی می كند.

برگزاری چندین نمایشگاه بین المللی در داخل استان و شركت در چهار نمایشگاه بین المللی در كشورهای همسایه با محوریت آذربایجان غربی و رفت آمد هیات های اقتصادی و تجاری و امضای دهها تفاهم نامه همكاری و مبادلات تجاری و بازرگانی از جمله اقداماتی است كه بخش و صنعت و تولید استان را در مسیری رشد و تعالی قرار داده است.

آماده شدن زمنیه صادرات محصولات صنعتی و معدنی از آذربایجان غربی در سال های اخیر تقاضای سرمایه گذاری در استان را به نحو چشمگیری افزایش داده به نحوی كه این استان به لحاظ تعداد واحد های در دست احداث در كشور به رتبه 11 رسیده كه قبلا جزو استان های آخر در سطح كشور بود.

رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی می گوید در زمان حاضر نزدیك به سه هزار واحد صنعتی در استان جواز تاسیس دارند كه برای ساخت راه اندازی این واحد ها 85 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.

مهدی داداشی زین الدین اضافه كرد: با بهره برداری از این واحد ها كه 356 واحد آن امسال محقق می شود افزون بر 76 هزار نفر به طور مستقیم به كار مولد مشغول خواهند شد.

وی اظهار كرد: در زمان حاضر 103 واحد از این تعداد 80 درصد، 228 واحد بالای 60 درصد، 490 واحد بالای 40 درصد و 769 واحد بالای 20 درصد پیشرفت فیزیكی دارند كه پیش بینی می شود تمام این واحد ها در پنج یا شش سال اینده به بهره برداری برسند.

داداشی زین الدین گفت: با ادامه روند فعلی اجرای طرح ها، پیش بینی می شود تا پایان دولت دهم بیش از 500 واحد صنعتی از این تعداد وارد چرخه تولید شوند كه پترو شیمی مهاباد، كارخانه های سیمان ، كارخانه های فولاد جزو این طرح ها هستند.

وی افزود: از مجموع طرح هایی كه در استان اجرا می شوند 28 طرح بزرگ وجود دارد كه هر یك از این طرح ها بالای 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری دارند و مجموع اعتباری كه برای این طرح ها در نظر گرفته شده است بیش از 400 هزار میلیارد ریال است.

داداشی زین الدین ، از كارخانه های سیمان، فولاد، پتروشیمی مهاباد و میاندوآب، معادن طلای آغ دره و زره شوران و یك كارخانه استحصال نمك با دو هزار میلیارد ریال نیاز سرمایه گذاری به عنوان طرح های مهم در دست احداث استان یاد كرد.

رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی اضافه كرد: تنها در سال جاری 360 جواز تاسیس با نیاز سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی هفت هزار نفر در صادر شده و در همین مدت 157 واحد با سه هزارو 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی دو هزار نفر به بهره برداری كه هر دو بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش چشمگیری برخوردار است .

داداشی زین الدین تعداد واحد های صنعتی فعال آذربایجان غربی در زمان حاضر را دو هزارو 725 واحد اعلام كرد و گفت: با بهره برداری از این واحد ها كه با 28 هزارو 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث و تكمیل شده اند برای 59 هزار نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است.

جهت گیری صنایع استان بیشتر به سمت صنایع غذایی است به طوری كه از مجموع واحد های در حال بهره برداری 651 واحد در این بخش متمركز است كه مجموع سرمایه گذاری این طرح ها بیش از هشت هزارو 600 میلیارد ریال است.

از مجموع جواز های تاسیس نیز نزدیك به 600 واحد مربوط به صنایع غذایی است كه حجم سرمایه گذاری این طرح ها افزون بر 12 هزارو 400 میلیارد ریال است.

در این بخش هم اكنون افزون بر 16 هزار اشتغال وجود دارد و با بهره برداری از واحد های در دست احداث نیز بیش از 16 هزار اشتغال جدید در استان ایجاد می شود.

آذربایجان غربی در حوزه صنایع غذایی به لحاظ تعداد واحد ها و حجم سرمایه گذاری در رده پنجم و به لحاظ اشتغال در رتبه هشتم كشوری قرار دارد.

بخش معدن استان نیز از جمله بخش های در حال توسعه آذربایجان غربی است كه در آینده ای نزدیك با تكمیل طرح های اكتشافی و مطالعاتی این استان به یكی از قطب های معدنی كشور تبدیل خواهد شد.

آذربایجان غربی با داشتن دو معد طلای فعال ' آغ دره ' و ' زره شوران ' در تكاب و تعدادی دیگر معدن طلا در سردشت و خوی یكی از استان های طلایی جمهوری اسلامی است .

معادن ارزشمندی مانند تیتان ارومیه، سنگ آهن و تنگستن اشنویه، طلا و جیوه در خوی و چالدران، مس و سیلیس در ماكو و خوی ، انواع سنگ های تزئینی، مالون، دولومیت، تالك كرومیت و ذغال سنگ در اقصی نقاط استان ، تقاضای سرمایه گذاری بخش معدن در استان را افزایش داده است.

به گفته رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی در زمان حاضر 376 پروانه بهره برداری با استخراج 12 میلیون تن و ذخیره قطعی یكهزارو 200 میلیون تن در بخش معدن استان وجود دارد كه ذخیره احتمالی این معادن بیش از یكهزارو 800 میلیون تن برآورد می شود.

داداشی زین الدین اضافه كرد: برای بهره برداری از این معادن تا كنون بیش از یكهزارو 130 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده كه برای پنج هزار نفر زمینه اشتغال فراهم كرده است.

وی افزود: امسال در این بخش برای 60 واحد معدنی گواهی كشف صادر شده كه ذخیره قطعی این معادن 127 میلیون تن و ذخیره احتمالی آنها بیش از 242 میلیون تن برآورد می شود.

وی اضافه كرد: در 10 ماه گذشته 59 پروانه بهره برداری با 666 اشتغال صادر شده كه از این معادن سالانه دو میلیون و 300 هزار تن مواد معدنی استخراج و در اختیار واحد های فراوری قرار می گیرد.

داداشی زین الدین اظهار كرد: در همین مدت 73 پروانه اكتشافی صادر شده كه نشان دهنده افزایش فعالیت های معدنی و سرمایه گذاری در بخش معادن استان است.

وی گفت: در زمان حاضر از 67 نوع مواد معدنی كه در كشور وجود دارد ، 48 نوع آن در آذربایجان غربی یافت می شود.

آذربایجان غربی به لحاظ سنگ های معدنی یكی از استان های غنی در جمهوری اسلامی است و بیش از 80 نوع سنگ ساختمانی و تزئینی در استان وجود دارد كه سنگ های گرانیت سبز یشمی، گابرودوریت، مرمر، مرمریت و تراورتن زرد، قرمز و كرم آن از شهرت جهانی برخوردار است.

این استان در زمینه بهره برداری و استحصال معادن طلا در كشور نیز مقام نخست را در اختیار دارد، دو معدن آغ دره و زره شوران در تكاب در زمان حاضر در مرحله بهره برداری قرار دارند و معدن طلای ' ربط ' در شهرستان سردشت در مرحله اكتشافی است.

بر اساس برآورد های انجام شده ذخیره طلای شناخته شده در آذربایجان غربی حدود 100 تن می باشد كه معدن زره شوران تكاب با عیار 81/5 گرم در هر تن كانسنگ، غنی ترین معدن كشور به لحاظ ذخیره طلا در كشور محسوب می شود.

رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی، تاثیر پذیری اندك صنایع استان از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را از ویژگی های مهم صنایع استان دانست و گفت: از مجموع واحد های در حال بهره برداری استان تا كنون 429 واحد تاثیر پذیر شناسایی شده كه مشمول بسته های حمایتی قرار گرفته اند.

داداشی زین الدین افزود: برای جبران افزایش هزینه های سوخت تا كنون 600 میلیارد ریال به این واحد ها اختصاص یافته كه 400 میلیارد ریال آن تا كنون پرداخت شده است ./ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.