گروهی پرخاشگری را رفتاری می دانند که به دیگران آسیب می رساند یا بالقوه می تواند آسیب برساند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر فاطمه محرري، عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه در برخي از فيلم و کارتونها و يا حتي بازي هاي رايانه اي صحنه هاي خشن و پرخاشگرانه زيادي ديده مي شود اظهار داشت: اين امر موجب الگو گيري کودک از اين برنامه ها و در نتيجه بروز رفتارهاي پرخاشگرانه در وي مي شود و والدين براي پيشگيري از اين مشکل بايد تماشاي تلويزيون را براي فرزند خود محدود کنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به نشانه هاي پرخاشگري اظهار داشت: کتک کاري، گاز گرفتن، پرت کردن اشياء و خراب کردن آنها از نشانه هاي پرخاشگري در سنين دو تا سه سالگي است و پس از اين سنين پرخاشگري کلامي در کودکان افزايش مي يابد.

مدير گروه روان پزشکي بيمارستان ابن سينا محدود کردن رفت آمد با کودکان و بزرگسالان پرخاشگر، حفظ آرامش والدين در زمان پرخاشگري فرزند، ارائه راهکارهاي مناسب از جمله نفس عميق کشيدن و صحبت کردن با وي،تنظيم زمان خوابيدن و غذا خوردن کودک، سرگرم کردن کودک، محروم سازي موقتي بلافاصله پس از پرخاشگري کودک را از جمله راه هاي کاهش پرخاشگري در کودکان برشمرد.

دکتر فاطمه محرري خاطر نشان کرد: احساسات کودک خود را بشناسيد و به او بفهمانيد که پرخاشگري قابل قبول نيست و او را در راه رسيدن به مقصودش کمک نمي کند.

وي با اشاره به اينکه تا حد امکان چيزهاي خاصي را که نمي خواهيد کودکتان به آنها دست بزند از دسترس او دور کنيد و از گفتن کلمه (نه) همچنين گفتن زياد جمله دست نزن خودداري کنيد اظهار داشت: زماني که کودک در برخورد با موقعيت هاي مشکل رفتاري غير از پرخاشگري نشان مي دهد ، به او توجه و او را تشويق کنيد.

عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد تاکيد کرد: به کودک کمک کنيد با گفتن کلمات احساسات خود را ابراز کند و به تدريج که کودکان از مهارت هاي زباني بهتر استفاده مي کنند حملات کج خلقي کمتر مي شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار