نظرسنجي ها حکايت از آن دارد که درصد بيشتري از آمريکاييها همچنان از مواضع کشورشان در جهان ناراضي هستند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري  آمريکاييها سال 2008 بدترين ديدگاه را نسبت به مواضع کشورشان در جهان داشتند و اکنون نتايج نظرسنجي موسسه گالوپ نشان از آن دارد که اين ديدگاه تغيير چنداني نيافته است و نارضايتي ها همچنان ادامه دارد.


در حد فاصل سال هاي 2002 هزار و 2003 آمريکايي ها به طور کلي از مواضع اين کشور در جهان رضايت داشتند اما اين ديدگاه در اوايل سال 2004 يعني تقريبا يک سال پس از جنگ عراق تغيير يافت و افزايش نارضايتي ها تا آنجا ادامه يافت که سال 2008 تنها 30 درصد از شهروندان آمريکايي با رويکرد کشورشان موافق بودند.


از آن زمان آمريکا رئيس جمهور جديدي انتخاب کرده و به عمليات نظامي خود در عراق پايان داده است اما همچنان به جنگ در افغانستان ادامه مي دهد و اقتصاد اين کشور دستخوش نابساماني و بي ثباتي شده است. از سوي ديگر آمريکاييها بر اين باورند که چين به عنوان قدرت برجسته اقتصادي جهان از کشورشان پيشي گرفته است.


آمريکاييها در حدفاصل سال هاي 2000 تا 2004 معتقد بودند که جهان ديدگاهي مثبت نسبت به کشورشان دارد اما اين رويکرد در سال هاي 2005 تا 2009 تغيير يافت و شهروندان آمريکايي به اين نتيجه رسيدند که کشورشان جايگاه مطلوبي در جهان ندارد.


به طور کلي نارضايتي گسترده جمهوريخواهان از مواضع آمريکا در عرصه جهاني مي تواند علت اصلي تغيير ديدگاه شهروندان آمريکايي باشد.


در حال حاضر 19 درصد جمهوريخواهان با رويکرد آمريکا موافق و هشتاد و يک درصد ديگر مخالف اين رويکرد هستند.


با توجه به عمليات نظامي پرهزينه و طولاني مدت آمريکا در کشورهاي عراق و افغانستان و کاهش چشمگير هزينه هاي دفاعي اين کشور ، مشارکت آمريکا در امور بين المللي دستخوش تحولات مهمي شده است.


بدون شک اين ديدگاه منفي از حضور حداکثري دموکراتها در کاخ سفيد نشات مي گيرد . هنگاميکه جرج دبليو بوش رئيس جمهور آمريکا بود جمهوريخواهان با جايگاه کشورشان در جهان موافق بودند و اين بار دموکراتها بودند که دم از نارضايتي مي زدند.


ديدگاه جمهوريخواهان و دموکراتها پس از گذشت يک سال از دوره رياست جمهوري باراک اوباما تغيير يافت اما اين تغيير بلافاصله پس از روي کار آمدن وي نمود نکرد. فوريه سال 2009درست چند هفته پس از اداي سوگند اوباما جمهوريخواهان نسبت به دموکراتها همچنان از سياست هاي کشور رضايتمندي بيشتري داشتند اما اين مخالفت ها اندک اندک بروز کرد و آشکارتر شد. جمهوريخواهان نسبت به جايگاه کشورشان در جهان بدبين هستند و 57 درصد آنها معتقدند که آمريکا در نزد کشورهاي جهان وجهه خوبي ندارد./ا


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار