پرس تي‌وي گزارش داد: تصميم ايران براي توقف صادرات نفت به برخي اعضاي اتحاديه اروپا، نگراني کشورهاي مصرف کننده به ويژه ايتاليا را در پي داشته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه پرس تي‌وي گزارش داد ايران سفراي شش کشور اروپايي شامل هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال را احضار و آن‌ها را از تصميم تهران براي توقف صادرات نفت مطلع کرد.

به دنبال تصميم ايران، دو تن از قانون گذاران ايتاليايي در مصاحبه با پرس تي‌وي درباره توقف صادرات نفت خام ايران به برخي از کشورهاي اروپايي به شدت ابراز نگراني کردند.

فرانچسکو فرانته سناتور حزب دموکراتيک ايتاليا گفت رم هم اکنون بخش زيادي از نياز نفتي خود را از ايران وارد مي‌کند.

وي افزود: در نتيجه، ايتاليا بيش از ديگر کشورهاي اروپايي از تصميم دولت ايران مبني بر توقف صادرات نفت خام، متضرر خواهد شد."

قانون گذار ايتاليايي گفت: "ايتاليا تا حد زيادي به نفت خارجي وابسته است و از انرژي استراتژيک برخوردار نيست."

فرانته افزود: "زندگي روزمره ايتاليايي‌ها تحت تاثير قرار خواهد گرفت و قيمت سوخت احتمالا بالا خواهد رفت. توقف صادرات نفت ايران به برخي کشورهاي اروپايي همچنين عواقب منفي براي شرکت‌هاي ايتاليايي به دنبال خواهد داشت."

استفانو ساگليا، يک قانونگذار ايتاليايي ديگر از حزب مردم آزادي نيز گفت تصميم اتحاديه اروپا مبني بر اعمال تحريم‌هاي سنگين‌تر عليه ايران، تصميم دشواري بود.

وي افزود: "بدون شک ايتاليا کشور اروپايي است که بيش از همه از اين وضعيت صدمه مي‌بيند چرا که ايران و ايتاليا همواره شرکاي تجاري نزديکي بوده‌اند."

اين قانونگذار خاطرنشان کرد، چندين شرکت ايتاليايي، از جمله شرکت اني همچنان در حال سرمايه گذاري در بخش نفت ايران هستند.

ساگليا گفت: "اگرچه ايتاليا ناچار است خود را با اتحاديه اروپا تطابق دهد، اما ما نگران وضعيت هستيم."

اين قانونگذار ايتاليايي همچنين ابراز اميدواري کرد نهايتا ديپلماسي پيروز شده و کاترين اشتون مسئول سياست‌هاي خارجي اتحاديه اروپا بتواند راه حلي ديپلماتيک براي اين مشکل پيدا کند.

وي در پايان گفت: ايتاليا براي حدود ۱۳ درصد از واردات نفتي خود به ايران وابسته است و چندين شرکت ايتاليايي هم در اکتشاف نفت و هم در فعاليت‌هاي صنعتي در ايران نقش دارند.

پس از آن که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در تاريخ ۲۳ ژانويه درباره توقف واردات نفت خام از ايران توافق کردند، تهران تهديد کرد انتقال نفت خام به کشورهاي اروپايي را متوقف خواهد کرد.

تصميم اتحاديه اروپا پس از آن اتخاذ شد که واشنگتن در شب سال نو ميلادي تحريم‌هاي مشابهي عليه صنايع نفتي و بخش‌هاي مالي ايران اعمال کرد. اين تحريم‌ها با هدف تنبيه کشورهايي که نفت خام از ايران وارد يا با بانک مرکزي معامله مي‌کنند، اعمال شده است.

بعد از اين که اتحاديه اروپا در نشست ۲۳ ژانويه خود تصميم گرفت بخش نفت ايران را تحريم کند، اشتون ادعا کرد هدف از تحريم‌هاي جديد بازگرداندن ايران به ميز مذاکره با گروه ۱+۵ (امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) بر سر برنامه اتمي اين کشور است.

امريکا، اسرائيل و متحدان اروپايي آن‌ها تهران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه نظامي هسته‌اي متهم کرده و اين اتهامات را دستاويزي براي اعمال تحريم‌هاي يک جانبه و همچنين وادار کردن شوراي امنيت جهت اعمال چهار دور تحريم‌هاي بين المللي عليه جمهوري اسلامي قرار داده‌اند.

ايران ضمن رد اين اتهامات مي‌گويد، به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي حق دستيابي به فناوري هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز را دارد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار