كهگيلويه وبويراحمد عروس دامنه هاي زاگرس و سرزمين اقليم هاي گوناگون (چهارفصل) در آستانه تعطيلات نوروز به استقبال مهمانان و مسافران نوروزي رفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ در حالي كه اينك شهرهاي ياسوج و سي سخت در هوايي خنك و سرد در دامنه هاي دناي بلند قامت ميزبان ميهمانان نوروزي هستند با 90 دقيقه مسافرت به سوي جنوب استان دشتهاي زيبا و سبزپوش گچساران و كهگيلويه نيز هموطنان را به آغوش كشيده اند.
دو اقليم گرمسيري و سردسيري براستي استان كهگيلويه و بوراحمد را به سرزميني چهارفصل تقسيم كرده است و اين روزها به هر جاي کهگیلویه و بویراحمد كه سفر كنيد با يك نوع آب و هوا رو به رو مي شويد.
اقليم هاي متنوع در كنار مواهب زيباي خدادادي ،آبشارهاي مفرح، طبيعت دلنواز ،دشتهاي وسيع ، زيستگاه هاي جانوري و گياهي نمايي دلنشين از زيباترين چشم اندازها را در اين سرزمين سبز به ارمغان گذاشته است.
كوه دنا، كه سمبل استقامت و جوان مردي مردم اين ديار است با ظاهري چشم نواز همراه با درختان تنومند بلوط در شمال شهر ياسوج خودنمايي مي كند و شكوه و جلال آن چشم هاي هر بيننده اي را به خود خيره مي كند.
كهگيلويه و بويراحمد سرزمين رودها، جنگل ها،چشم اندازهاي رويايي، سواحل زيبا در كنار رودخانه هاي بشار ، مارون ،خرسان ، غارها، آبشارها، رودخانه هاي خروشان، آب هاي سرد و گرم معدني، تالاب ها و جاذبه هاي طبيعي بي شمار در كنار مردمي ميهمان نواز و مهربان است.
بخشي از مردم اين ديار از قرنها پيش تاكنون نيز در قالب زندگي عشايري يا كوچ نشيني ، گونه اي از زندگي ساده و بي تكلف اما همراه با خوداتكايي و خودكفايي را رقم زده اند كه ديدن اين نوع زندگي و همراه شدن با انان براي گردشگران و مسافران در نوع خود كم نظير خواهد بود.
آداب و رسوم اجتماعي و فرهنگي حاكم بر منطقه از قبيل پوشش هاي محلي ،گويش شيرين لري و صفاي باطن و مهمان نوازي در اين خطه رن نباخته است و از بارزترين خصوصيات مردان و زنان اين ديار مهمان نوازي انان است.
انواع جاذبه هاي تاريخي چون امامزاده ها، مساجد، پل ها و قلعه ها در كنار جاذبه هاي طبيعي ، اين منطقه را به يكي از جذاب ترين مناطق ايران براي گردشگران تبديل كرده است.
از مهمترين و زيباترين جلوه هاي طبيعي و خدادادي در کهگیلویه و بویراحمد مي توان به تنگ تا مرادي واقع در 50 كيلومتري غرب ياسوج در مسير جاده دهستان سپيدار ياد كرد كه اين منطقه بكر و زيباي گردشگري داراي آبشاري زيبا و حوضچه هاي فراوان است.
پيست اسكي كاكان كه هم اكنون به گفته مسوولان فدراسيون اسكي كشور تا آينده اي نزديك به پيست بين المللي تبديل خواهد شد نيز از جلوه هاي زيباي گردشگري استان است.
اين پيست در كيلومتر 18 شمال ياسوج و دريك منطقه كوهستاني به نام آب نهر كاكان واق شده است و 600 متر طول و يك هزار و 500 متر عرض و خوابگاه و رستوران است .
آبشار ياسوج:
اين آبشار كه ارتفاع آن حدود 10 متر است مهمترين جاذبه طبيعي و گردشگري کهگیلویه و بویراحمد است كه همه ساله پذيراي هزاران مهمان و مسافر از سزاسر كشور بويژه جنوب ايران است.
آبشار ياسوج در فاصله سه كيلومتري شمال شهر ياسوج واقع شده وداراي جاده دسترسي آسفالته بوده واز ابتداي نوروز تا اواخر مهر ماه ، ميزبان گردشگران است.
تنگ مهريان :
در وصف اين جاذبه همين بس كه هزاران هزار چشم انداز طبيعي ودل انگيز در مقابل ديدگان رهگذران به رقص در آمده و با نقشها و رنگهاي گوناگون تصويري ماندگار از تابلوي زيباي طبيعت در ذهن نقش مي بندد.
اين جاذبه طبيعي بكر در سمت غربي و چسبيده به شهر ياسوج است و براي رفتن به درون تنگه هفت دقيقه زمان لازم است.
تنگ گنجه اي :
اين تنگه در فاصله 16 كيلومتري شمال غربي شهر ياسوج در مسير جاده ياسوج به سي سخت واقع شده است.
درياچه مور زرد زيلايي
در 135 كيلومتري شمال غرب ياسوج و در ارتفاعات بيش از دو هزار و 180 متري از سطح دريا قرار دارد و مساحت اين درياچه 14 نيز هكتار و عمق آن حداقل هفت متر و حداكثر آن 14 متر است.
برخي آثار و جاذبه هاي گردشگري تاريخي- طبيعي در شهرستان بهمئي:
درياچه برم الوان
اين تالاب كه به شكل نقشه ي ايران مي باشد در شهرستان بهمئي در قسمت سر آسياب يوسفي و حدود 40 كيلو متري شهر ليكك قرار دارد.
مساحت آن 15 هكتار و ارتفاع آن از سطح دريا حدود يك هزارو 100 متر، عمق آن حداقل 12 و حداكثر 30 متر مي باشد.
طبيعت زيبا، همواري زمين هاي اطراف، وجود ماهي كپور وساير جانوران دريايي شرايط بسيار خوبي براي اين تالاب به وجود آورده است.
تنگ سولك :
اين تنگه زيبا در 40 كيلومتري شمال شهرستان بهمئي قرار دارد . اين منطقه كه داراي دو گونه اب و هواي گرمسيري و كوهستاني است به تازگي از سوي سازمان محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده تصويب شده است.
اين مكان زيبا كه شامل تنگ سولك و نيمي از تنگه ماغر را تحت عنوان حفاظت شده سولك در بر مي گيرد ، علاوه بر آثار قديمي و سنگ نوشته هاي باستاني موجود از دوران اشكاني داراي طبيعتي بديع و استثنايي است.
جنگلهاي آن به طور غالب بلوط و درختان زيباي زربين و از تيپي كوهستاني و صخره اي برخوردار است كه اهميت اصلي آن وجود درختان نادر وكمياب زربين است.
تنگ ماغر :
در تابستان كه هواي شهر ليكك به حدود 50 درجه مي رسد در اين تنگه ي زيبادر 10 كيلومتري ليكك مي توان بدون وسايل خنك كننده روز را به سر برد. چشمه چنار ماغر كه از ارتفاعات بالادست سرچشمه مي گيرد حال و هواي آن را مصفا كرده است.
منطقه رود تلخي :
منطقه زيباي رود تلخي در جنوب شرق شهرستان بهمئي، در حد فاصل شهرستان و استان خوزستان در كنار رودخانه مارون واقع شده واز جمله جاذبه هاي ديدني اين منطقه چشمه آب شيرين است.
شهرستان دنا :
اين شهرستان با مركزيت شهرتوريستي سي سخت 1/11درصد از مساحت كل استان را در بر گرفته است . سي سخت شهري سردسيري كه در دامنه قله دنا قرار گرفته و داراي آب و هوايي ييلاقي است .
اين شهر از شمال به لردگان ، از شرق به سميرم ، از جنوب به شهرستان بويراحمد و از غرب به شهرستان كهگيلويه محدود مي شود كه چشمه ساران فراوان ، قلل برفي و باغهاي سيب و انگور جلوه خاصي به اين شهر داده است.
آثار تاريخي و گردشگري در دنا :
قلعه كك كهزاد (قلعه كره): اين قلعه بر فراز كوهي بلند و صعب العبور در سه كيلومتري شرق روستاي كره قرار دارد كه تنها در بخش جنوبي و شرق آن راه هايي براي صعود وجود دارد.
آثار و ساختارهاي اين قلعه تنها به سازه هاي دفاعي آن محدود نمي شود بلكه در سطح گسترده و محدود اين قله چندين مجموعه ساختار استقرارهاي موقعيتي و گورستان ها وجود دارد.
وجود برج و بارو در ورودي هاي جنوبي وشرقي اين قلعه را امن كرده و به شكوه معماري آن نيز افزوده است.
پل هاي پاتاوه :
اين پل ها در 15 كيلومتري كوه دنا در بوير احمد سفلي كه ديواره هاي بلند و غيرقابل عبوري دارد قرار گرفته است و آثاري همراه با پلهايي بزرگ و قلعه هايي مشرف بر رودخانه قرار گرفته اند.
اين ناحيه به دليل ويژگي هاي اقليمي و جغرافيايي ، در قديم يكي از راههاي اصلي تيسفون ، استخر و شوش ، بهبهان و اصفهان بوده كه كاروانيان از آن عبور مي كرده اند.
يكي از بزرگترين اين پلها كه آثاري از آن به جاي مانده ، در ميان سه پل جنوبي گردنه خرسان قرار دارد و اتاقها ، پايه ها و ملزومات ديگر آن همانند آثار شهر باستاني دهدشت است و به دوران صفويه مربوط مي باشد.
گورستان لما:
گورستان چال شاهين لما در ضلع جنوبي روستايي به همين نام در 10 كيلو متري شمال بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا و 100 متري جنوب روستاي لماي عليا قرار دارد.
اين گورستان در سال 1379 طي پروژه ي ايجاد جاده آسفالته ياسوج - اصفهان و در حين خاك برداري دامنه هاي پر شيب منطقه اي موسوم به چال شاهين در نزديكي روستاي لما كشف شد
روستاهاي هدف گردشگري شامل دلي بهرام بيگي و كريك نيز در شهرستان دنا نيز واقع شده اند. روستاي كريك از توابع بخش مركزي شهرستان دنا ، از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود مي‌شود.
عبور شاهراه سلطنتي هخامنشي از 15 كيلومتري كريك ، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بيشتر در اين ناحيه شده است.
روستاي كريك در يك ناحية كوهستاني ، بر روي شيب ملايمي استقرار يافته و بافت مسكوني متراكم دارد كه اكثر خانه‌هاي اين روستا يك طبقه و با ديوارهاي ضخيم ساخته شده‌اند.
در بافت قديمي روستا واحدهاي مسكوني دو طبقه و كوچك نيز وجود دارد كه مصالح به كار رفته در ساخت خانه‌هاي قديمي شامل چوب ، خشت و گل است.

روستاي خوش آب و هواي كريك كه در ميان دره باصفاي كريك و در مسير دسترسي به منطقه ييلاقي و زيباي سي‌سخت واقع شده است، يكي از مسيرهاي صعود به قله دنا محسوب مي‌شود و از جمله جاذبه‌هاي مذهبي و تاريخي اين روستا مي‌توان به آرامگاه امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق نيز اشاره داشت .
درياچه‌ كوه‌ گل :
درياچه‌ كوه‌ گل‌ در شمال‌ شهرستان‌ بويراحمد و در شمال‌ شرقي‌ شهرتوريستي‌ سي‌ سخت‌ در دهانه‌ انبري‌ گردنه‌ مشهور بيژن‌ و در كنار تپه‌هاي‌ كوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است ‌.
محل‌ استقراردرياچه‌ يكي‌ از زيباترين‌ نواحي‌ استان‌ است‌ كه‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌هاي‌ شقايق‌ و گياهان‌ وحشي‌ وهمچنين‌ آويشن‌ خوش‌ عطر كوهستاني‌ مملو مي‌شود.
در فصل‌ تابستان‌ ، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومي‌ در سواحل‌ و كنار درياچه‌ ، زيبايي‌ حيرت‌انگيزي‌ پديد مي‌آورد .
از پرندگان‌ مهاجري‌ كه‌ در دامن‌ اين‌ درياچه ‌اتراق‌ مي‌كنند، مي‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابي‌ و اردك‌ كله‌ سبز ، لك‌ لك ‌، حواصيل ‌، درنا ، خروس‌ كولي‌ و چنگر اشاره ‌كرد.
قله دنا :
دنا ، بلندترين قله رشته‌كوه‌هاي زاگرس در غرب ايران با ارتفاعي حدود 4409 متر است و در 35 كيلومتري شمال غربي شهر ياسوج و در شمال شهر سي سخت جاي گرفته است.
شهرستاني كه اين قله در آن قرار دارد نيز شهرستان دنا است كه مهمترين قلل مركزي دنا عبارتند از لوكوره هاي مركزي و جنوبي ، كل گردل ، موروگل ، قاش مستان ، برج آسماني و ماش است. بلندترين قله كوه دنا قله قاش مستان ، با ارتفاع 4450 است .
چشمه بلقيس چرام :
در فاصله پنج كيلومتري جنوب شهر چرام و در كنار روستاي كره شهبازي باغ روح انگيزي به نام 'چشمه بلقيس' وجود دارد كه در سال 1330 شمسي توسط اسكندر چرامي و با هزينه شخصي نامبرده با استفاده از طراحي باغات تاريخي ايران احداث شده است.
وجود ده ها گونه گياهي ،درختان مركبات، چنار هاي پير و كهنسال ، جاذبه هاي طبيعي ، آب و هواي پاكيزه و گوارا، سكوهاي نشيمن، پاركينگ مناسب، سرويس بهداشتي و نزديكي به كمپينگ دربيرون از باغ و ورزش شنا در حوض زيباي آن بخش هايي از جاذبه هاي ديدني اين باغ كم نظير در جنوب كشور است.
قلعه چرام نيز از بناهاي زيبا و در شهرستان تازه تاسيس چرام و بر روي تپه مشرف بر دشت و شهر كنوني چرام قرار دارد كه در اواسط دوره قاجاريه در دو طبقه به مساحت 800 مترمربع احداث شد كه شامل دو بخش بيروني واندروني است .
آبشار طسوج :
در سردسير ترين منطقه شهرستان چرام به فاصله70 كيلومتري شهر دهدشت به طبيعت دل انگيز و آبشار تنگ المون طسوج مي رسيم كه در دامنه كوه ساورز قرار دارد.
اين منطقه زيبا داراي باغات سيب ،گردو و درختان كهنسالي است كه زندگي كوچ نشيني ايلات وعشاير در اين طبيعت ، زيبايي آن را دو چندان نموده است.
آبشار كمر دوغ :
در فاصله 15 كيلومتري شرق شهر قلعه رئيسي ودر كنار روستاي كمر دوغ ، آبشار زيبايي واقع شده كه بواسطه آب سفيد رنگش به ابشار كمر دوغ معروف شده است.
آبشار از داخل روستا به داخل تنگ عظيمي با ارتفاع بيش از 50 متر سقوط كرده ومنظره اي زيبا و چشم نواز ايجاد مي كند.
موگرمون :
در فاصله 15 كيلومتري شمال شهر لنده منطقه گردشگري موگرمون واقع شده است. باغات زيبا، طبيعت بكر، درختان كهنسال، چمن زار بودن و سرسبز بودن منطقه به علاوه راه دسترسي آسفالت سبب شده تا در تمام فصول پذيراي گردشگران زيادي از داخل و خارج استان باشد.
تنگ پيرزال :
درفاصله 15 كيلومتري شمال شرق شهر دهدشت و در ابتداي دره بزرگ سرفارياب تنگه اي عظيم به طول 5/3 كيلومتري واقع شده كه به تنگ پيرزال معروف مي باشد.كوه سياه دو طرف تنگه واقع و مدخل چندين چشمه بزرگ وكوچك فصلي مي باشد .
درياچه و حاشيه سد مارون :
از روستاي بلوط بنگان حاشيه رودخانه مارون در غرب شهر دهدشت شروع مي شود كه چشم اندازهاي بديع و دل نوازي ازتپه ماهورها وحاشيه سد را تشكيل داده است.
امكان ماهيگيري در فصول سال ،چمن زارهاي زيبا ،روستاهاي تاريخي و گردشگري ،تنگ معروف تكاب محل نبرد آريوبرزن و اسكندر مقدوني ،قلعه هاي اسماعيليه در بالاي سد بهمراه ده ها گونه جانوري وگياهي بخشهايي از چشم اندازهاي اين بخش را تشكيل مي دهد.
حاشيه كوه خائيز :
از حاشيه جنوبي سد مارون به طول 25 كيلومتر جاده اي در حاشيه كوه مرتفع خائيز شروع مي شود كه علاوه بر چشم اندازهاي طبيعي ،تاريخي بس كهن دارد.
وجود كوه زيباي خائيز به همراه جنگل هاي بلوط و گونه هاي جانوري قوچ و ميش وحشي ،كبك و تيهو ،درختان بادام ،تپه ماهورهاي گچي و وجود بقاع متبركه امامزاده امير المومنين (ع) امامزاده عباس به همراه راه هاي دسترسي آسان امكان شكار با مجوز محيط زيست ،چشم ها و نهرهاي دايم و فصلي و ده ها گونه گياهي بخشهايي از جاذبه هاي وسيع و گردشگري اين كوه زيبا را تشكيل مي دهد.
در نزديكي تلاقي محوطه آبگير سد مخزني كوثر با رودخانه نازمكان و روستاي زيباي شامبراكان با معماري پلكاني قلعه اي از روزگار قاجاريه بر بلنداي باغات و زمينهاي كشاورزي خودنمايي مي كند.
اين قلعه در فاصله 45 كيلومتري شمال گچساران و در دامنه ارتفاعات و تپه ماهورها واقع شده كه با استفاده از مصالح گچ و سنگ در دو طبقه ساخته شده است.
دژ سليمان :
در 20 كيلومتري جنوب غرب گچساران و در منطقه دژ سليمان قلعه اي واقع شده كه به دژ سليمان معروف است.
اين قلعه مقر و پايگاه سليمان بن طاهر گناوه اي رهبر فرقه قرامطه و يكي از سه قلعه مهم و تسخيرناپذير اسماعيليان در جنوب كشور بوده است. كوهستاني بودن و عدم راه دسترسي به آن موجب شده تا در دورانهاي مختلف از اهميت خاصي برخوردار باشد.
گنبد ليشتر :
در فاصله 30 كيلومتري غرب شهر گچساران و در ميانه راه قديم گچساران به بهبهان، بنايي از سده هاي هفتم و هشتم هجري برپاست كه به گنبد ليشتر معروف است.

اين بنا كه گنبدي مخروطي (پلكاني) دارد، بر روي تپه اي مصنوعي احداث گرديدهاست. گنبد داراي پلان مربع شكل مي باشد كه بوسيله فيلپوش ها به هشت ضلعي و سپس به گنبد مخروطي پلكاني تبديل شده است.
فضاي داخلي گنبد از طرحهاي زيباي هندسي ومعرق كاري به شكل لانه زنبوري تزيين شده است كه بنا به اعتقاد محليان اين بنا امامزاده بوده كه 'گاوبه' نيز در كتاب ارجان و كهگيلويه، از آن به نام امامزاده حبيب الله نام برده است.
چهارطاقي خيرآباد :
به فاصله 50 كيلومتري شمال غرب گچساران و در كنار جاده ارتباطي گچساران به دهدشت ، بنايي واقع شده كه به چهارطاقي خيرآباد معروف مي باشد. اين بنا كه در كنار رودخانه خيرآباد( فرزوك باستان) واقع شده است در عصر ساساني و در كنار جاده شاهي شوش به تخت جمشيد با مصالح گچ و سنگ ساخته شده كه پايه هاي آن با سنگ هاي چكش كاري شده و فضاي زير گنبد خانه با خطوط هندسي ساده تزئين شده است.
پل خيري و محمدخان :
در كنار راه ارتباطي گچساران به دهدشت و در 50 كيلومتري شمال غرب گچساران ، بناي پل عظيمي از دوره ي اسلامي وجود دارد كه به پل خيري و محمدخان معروف است.
اين پل بر روي رودخانه ي خيرآباد ( فرزوك باستان) احداث شده كه احتمالاً در دوره ي اسلامي و پس از تخريب پل باشكوه دوره ساساني كه اكنون تنها بخش هاي كوچكي از پايه هاي آن باقي مانده، ساخته شده است.
قلعه هاي آرو :
آرو به دليل واقع شدن در مسير تنگ دوك از اهميت ويژه اي در قديم برخوردار بود و به همين خاطر حكام و خوانين محلي براي تسلط بر آن به ايجاد قلاع مستحكمي دست زدند.
قلعه آرو در دورة قاجاريه و توسط خوانين بويراحمد گرمسيري براي ايجاد و نيز دفع حملات گروههاي رقيب با استفاده از مصالح گچ و سنگ و معماري بومي بنا نهاد شد.
سد كوثر نيز در 60 كيلومتري شمال غرب شهر دوگنبدان در محل تنگ دوك بر روي رودخانه ي خيرآباد ساخته شد. درياچه ي اين سد به مكاني منحصر بفرد براي گردشگري و گذران تعطيلات در تعطيلات نوروزي تبديل شده است.
نزديكي به شهر دوگنبدان، دسترسي آسان، وجود ساحل گسترده و امكان اقامت شبانه و ماهيگيري در بالادست سد بخشي از امكانات رفاهي و تفريحي اين سد و درياچه ي زيباي آن مي باشد.
منطقة گردشگري دشتكِ ديل :
به فاصله 25 كيلومتري شمال گچساران و در مسير جاده گچساران به چرام منطقه گردشگري دشتك ديل واقع شده است.
اين منطقة زيبا حدفاصل دو كوه ديل و كوه كاردي مي باشد كه دشتي كوچك ولي بسيار زيبا را دربر گرفته است.
مشرف بودن بر مسير و تنگه ديل و نيز آب و هواي بسيار لطيف آن، چشم اندازهاي وسيع و دل انگيز، همه و همه از اين محل به عنوان منطقه اي بكر ساخته كه به لحاظ تنوع گياهي نيز كم نظير است.
تنها با طي مسافت كوتاهي از گچساران در فصول گرم سال، با تغيير درجه حرارت، وجود اين جاذبه زيبا براي مسافران خسته از زندگي شهري، مكان مناسبي براي استراحت و گذران روزي خوش و خاطره انگيز مي باشد.
روستاي مارين :
آنجا كه طبيعت، فرهنگ و مذهب در هم پيوند خورده، روستايي زيبا شكل گرفته كه نام مارين را بر آن گذاشته اند.
روستاي زيباي مارين در فاصله 40 كيلومتري شمال گچساران و از جاده اي فرعي كه از كنار روستاي ديل مي گذرد، واقع شده است. بدليل واقع شدن روستاي مارين در پاي كوه خامي، چشمه هاي فراواني در اين منطقه ظاهر و آب مورد نياز براي آبياري باغات روستا را فراهم مي كند.
اين آب گوارا پس از عبور از كوچه باغهاي روستا، از روستا خارج و در منطقه چرزو ديل، باغات اين منطقه را نيز سيراب مي كند.
شكل ظاهري روستا نيز يكي ديگر از عوامل زيبايي آن محسوب مي شود و وجود روستايي پلكاني شكل كه زيبنده است آن را ماسوله جنوب نامگذاري كنيم نيز يكي از عوامل جلب و جذب گردشگران به حساب مي آيد.
همچنين وجود بقعه زيباي امامزاده بي بي خاتون در داخل روستا جنبه مذهبي و ديني آن را نيز دوچندان كرده است.
آبشار كيوان ليشتر :
در فاصله 25 كيلومتري شمال غرب گچساران و در نزديكي پاسگاه عبداللهي منطقه زيباي آبشار كيوان ليشتر واقع شده است. قسمتي از مسير دسترسي بدان با اتومبيل و بقيه با پياده روي امكان پذير مي باشد.
آب كوههاي ديل، آب گرمو و چهاربيشه در نزديكي پاسگاه عبدالهي به هم پيوسته و تشكيل نهري فصلي را مي دهند كه از اواسط پاييز تا اواخر بهار جريان دارد. اين آب در مسير خود تمام زمين هاي رسوبي را شستشو و بستري سنگي در مسير خود ايجاد مي كند. آب در يك مسير پلكاني خود با ايجاد هفت آبشار كوچك منظره اي بديع را ايجاد كرده است.
بقعة متبركه امامزاده بي بي حكيمه خاتون (س) :
يكي از افتخارات ارزشمند شيعه در استان كهگيلويه و بويراحمد و شهرستان گچساران وجود بقعه متبركه بي بي حكيمه خاتون (س) دختر امام موسي كاظم و خواهر امام رضا (ع) است.
اين بقعة منور، در فاصله 80 كيلومتري جنوب گچساران و در مرز استان كهگيلويه و بويراحمد و استان بوشهر واقع شده است.
از ديرباز تاكنون به دليل قداست و اعتبار اين بانوي گرامي خيل عظيم مشتاقان و شيفتگان حضرتش از جاي جاي استان و خارج از آن و حتي از كشورهاي همسايه به زيارت اين بانوي بزرگوار مي روند كه بخصوص در فصول بهار و زمستان هزاران نفر از اين مكان بازديد و زيارت مي كنند.
ضريح مطهر بي بي حكيمه خاتون در داخل غار بزرگي قرار دارد كه هم اكنون با تغييراتي فضاي آن را بزرگتر و قابليت زوارپذيري آن را دوچندان كرده اند.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز اقامتگاه و سرويس هاي بهداشتي در طول مسير آن ايجاد مي باشد تا زمينه رفاه حال مسافران و گردشگران فراهم آيد.
برخي از آثار تاريخي و گردشگري در شهرستان تازه تاسيس باشت:
شهرستان باشت از شهرستان هاي جديدالتاسيس به مركزيت شهر باشت ، از شمال به ياسوج ، از جنوب به گچساران ، از شرق به نورآباد ممسني و از غرب به چرام و دهدشت منتهي مي شود.
داراي آب و هوايي معتدل و مرطوب مي باشد و آثار تاريخي به جاي مانده همچون دوگور دوپا ، پل بريم (پرين) ، اشكفت شاه پيچاب، سنگفرش گردنه الله اكبر كه در واقع ميراث ماندگاري طيف وسيعي از داشته هاي مادي و معنوي را در بر مي گيرد است.
مناطق زيباي گردشگري شلال دون ، رود رونه ، كلگه اميرشيخي ، كوه خامي ، رود شاه بهرام و وجود امام زادگان جليل القدر همچون نگين زريني به عنوان گهواره كهن تمدن در منطقه باشت مي باشد .
منطقه گردشگري شلال دون در مسير جاده ترانزيتي شيراز - باباميدان - باشت - گچساران به اهواز و در حدود پنج كيلومتري جنوب شهرستان باشت واقع شده و فاصله آن تا مركز استان 100 كيلومتر مي باشد.
اين منطقه با طبيعت زيبا و دل انگيزش با پوشش جنگلي وسيع از تپه ماهورها و دره هاي زيبايي تشكيل شده ، اين منطقه در دور دوم سفر دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگري مصوب شد كه توسط اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان با ايجاد تاسيسات گردشگري بر رونق آن افزوده شده است.
منطقه گردشگري رود رونه ، به فاصله 25 كيلومتري شمال غرب شهرستان باشت و تا مركز استان حدود 125 كيلومتر فاصله دارد و از ديدني ترين و دائمي ترين منطقه گردشگري باشت است.
اين منطقه همانند فرشي زمردين پوشيده از انواع گل ها و گياهان ، آبشارها، چشمه سارها و از جمله تنوع پوشش گياهي ، درختاني همچون بلوط ، چنار ، انجير ، گردو و ديگر درختچه ها مي باشد.
منطقه گردشگري و تاريخي شاه بهرام نيز حدود 45 كيلومتري شمال غرب شهرستان باشت واقع شده و تا مركز استان 145 كيلومتر فاصله دارد.
روستاي شاه بهرام با رودخانه ي زيبايش در دامنه ي ارتفاعات كوه خامي واقع شده كه علاوه بر مناظر بديع گردشگري، آثار و چشم اندازهاي تاريخي به ويژه قبرستان تاريخي در منطقه سردسيري آن واقع شده ، به علاوه مناظر زيباي طبيعت گردي در كنار كوههاي تاريخي شاه بهرام و لار از اهميت ويژه اي برخوردار است .
منطقه باشت و باوي همانند بهشتي سر نهاده بر دامان كوه بزرگ خامي (خامين) و ساير كوههاي سرسبز و سر به فلك كشيده هر مسافري را به سوي خود جذب مي كند.
امروزه به عقيده بسياري از باستانشناسان ، گردشگران ، كارشناسان و حتي مسوولان و مقامات كشوري استان كهگيلويه وبويراحمد با داشتن استعدادها ، ظرفيتها و توانمنديهاي فراوان و بكر گردشگري همچون بهشت گمشده اي است كه بيش از پيش نياز به معرفي بيشتر به كشور و جهان دارد .
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين منطقه داراي ظرفيتها و پتانسيلهاي فراواني در ز مينه گردشگري است كه بر اساس شاخصه ها و توانمنديهاي لازم توانسته است به عنوان كانون صنعت گردشگري شناخته شود.
نیکزاد ، با بيان اينكه معرفي و شناساندن اين استعدادهاي گردشگري به مسولان و مردم كشور لازم و ضروري است ، افزود: سرمايه گذاري در بخش صنعت گردشگري در اين استان مي تواند زمينه اي براي رونق اقتصادي و جذب سرمايه باشد.
وی عنوان كرد: بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري بايد نقش اصلي خود را ايفا كند كه اين هدف تنها با شناساندن استان در كشور ميسر مي گردد.
وي ، با اشاره به اينكه اين استان استعدادهايي دارد كه مي تواند به عنوان موقعيت ويژه گردشگري و طبيعت گردي در كشور ظهور پيدا كند ، اظهار داشت: توجه به صنعت گردشگري در اين استان در دولت نهم و دهم باعث شده است تا اين استان گنجينه پنهانش را آشكار كند.
ویاظهار داشت: ياسوج مركز اين استان به عنوان پايتخت طبيعت شناخته شده و نياز است امروز اين بهشت گمشده توسط خبرنگاران و رسانه هاي كشور بيش از پيش به مردم معرفي شود.
وي ، سرمايه گذاري در بخش صنعت گردشگري را يكي از مهمترين برنامه هاي استان عنوان كرد و افزود: تلاش بر اين است كه براي توسعه اين صنعت در استان و با تعامل صورت گرفته از سوي استانها وارد سرمايه گذاري خارجي هم شويم.
نیکزاد، با اشاره به اينكه مهمانپذيري و مهمانوازي مردم كهگيلويه و بويراحمد از مهمترين شاخصه هاي اصيل آنهاست ، افزود: برخورد مردم و مسولان خدمتگزار اين استان بيانگر رفتار مناسب آنهاست.
وي عنوان كرد: درست است كه اين استان در كشور داراي نشانه هايي از محروميت است ، اما فراموش نشود كه وجود استعدادها و ظرفيتهاي فراوان آن در زمينه آب، نفت و گاز، منابع انساني مستعد نشان از موقعيت ويژه براي توسعه دارد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.