در نسخه ابتدایی طرح پزشک خانواده روان شناس بالینی عضو ثابت تیم پزشک خانواده بود که در نسخه نهایی آن نقش روان شناسی و اهمیت سلامت روان جامعه به علت مشکلات مالی کمرنگ شده است.

مصطفی معین، رئیس کرسی یونسکو در ایران در نشست خبری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه گفت: کرسی یونسکو در سال 1383 با ماموریت ایجاد یک نظام پیوسته پژوهشی و آموزشی و مستندسازی فعالیت های علمی برای ارتقای سلامت کشور تاسیس شد.
وی اولویت های کرسی یونسکو در ایران را مسائل مبتلا به سلامت جامعه دانست و افزود: هم اکنون بیماری های غیر واگیر در کشور ما شیوع زیادی دارد و مشکلات سلامت روان، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، ایذر، اعتیاد، دیابت، حوادث و مجروحیت و آسیب های زیست محیطی از مهم ترین اولویت های کرسی یونسکو است.
معین تصریح کرد: مشکلات سلامت روان 13 درصد بار بیماری های را درجهان بر عهده دارد که از علل اصلی این مشکلات می توان به اختلال در ساختار خانواده، افزایش نابرابری های جنسی و قومیتی در جامعه، گسترش فقر و صنعتی شدن زندگی اشاره کرد.
رئیس کرسی یونسکو در ایران اظهار داشت: اختلالات روانی همبستگی معنا داری با عواملی مانند سن، جنسیت، بیسوادی، بیکاری و بازنشستگی داشته و برای تبین سیاست های مناسب در نظام سلامت کشور باید این موضوعات به طور کامل بررسی شود.

 

*** انگ و نقش رسانه ها موضوع دومین همایش سلامت روان و رسانه است
 

در ادامه غلامرضا میر سپاسی، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: در دو دهه گذشته رسانه ها در روشن سازی بیماری های روانی فعالیت گسترده ای داشته اند و امیدواریم با برگزاری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع انگ و نقش رسانه ها بتوانیم آموزش های بهتر و علمی تری را به مردم آموزش دهیم.
وی یاد آور شد: در همایش امسال باورهای نادرست استفاده از داروهای روان پزشکی با حضور متخصصان خبره دارو شناسی و روان پزشکی مورد بحث قرار می گیرند.
میر سپاسی بیان داشت: شناخت دارو، لزوم مصرف آن و خطراتی که مصرف نابجای داروهای روان پزشکی دارد در کمک به بهبودی بیماران روانی بسیار موثر است.

**میزان بیماری های روانی در تهران  35 درصد افزایش یافته است

احمد علی نور بالا، دبیر علمی دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه ادامه داد: سلامت روان جزئی از ابعاد سلامت بوده که در ایران مورد غفلت قرار گرفته و تا اندازه ای ناشناخته باقی مانده است.
وی اظهار داشت: مطالعات سراسری ارزیابی و غربالگری سلامت روان در شهر تهران در سال 1378 شیوع 21 درصدی اختلالات روانی را نشان می داد که این رقم در پايیز سال 1390 به 35.3 درصد رسیده است.
نوربالا سیر رشد مشکلات سلامت روان جامعه را فزاینده دانست و گفت: انگ زایی به بیماران روانی و فرض علت های غیر طبیعی برای این مشکلات باعث تاخیر بیماران در مراجعه به متخصص و گسترش و مزمن شدن بیماران روانی می شود.
دبیر علمی دومین همایش سلامت روان و رسانه تصریح کرد: امیدواریم با همکاری و نشست بین مسئولان وزارت بهداشت، انجمن های علمی و کرسی یونسکو در ایران بتوانیم روند ر و به رشد بیماری های روانی را در ایران متوقف کنیم.
 

*** به زودی کمیته راهبردی سلامت روان، آموزش و رسانه تشکیل می شود
 

عباسعلی ناصحی، مدیر کل سلامت و روان وزارت بهداشت افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی در سال 2030 بیماری های روانی و در راس آن افسردگی ناتوان کننده ترین بیماری در جهان خواهد بود.
وی اظهار داشت: در کشور های توسعه یافته 40 تا 50 درصد افرادی که نیازمند دریافت خدمات مراقبت سلامت روان هستند از این امکانات محروم بوده و در کشورهای توسعه نیافته این محرومیت شامل 85 درصد افراد جامعه می شود.
ناصحی ناآگاهی مردم ، کمبود مراکز درمانی و برچسب های اجتماعی به بیماری های روانی را از مهم ترین علل محرومیت از خدمات سلامت روان در ایران برشمرد و گفت: وزارت بهداشت به طور همزمان چند سیاست و برنامه را پیگیری می کند که از جمله آن می توان به برگزاری سمینار های آموزشی برای افزایش آگاهی جامعه اشاره کرد.
مدیر کل سلامت و روان وزارت بهداشت ادامه داد: به زودی کمیته رهبردی سلامت روان، آموزش و رسانه با هدف انگ زدایی از اختلالات روانی و ‌آشنایی و ارتباط بیشتر اصحاب رسانه با مسئولان تشکیل می شود.
وی یاد آور شد: افزایش نیروی متخصص انسانی از جمله دستیاران روان پزشکی، ایجاد مراکز درمانی جامع نگر و توسعه تخت های روان پزشکی در بیمارستان های عمومی از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش و کنترل مشکلات سلامت روان است.
ناصحی خاطر نشان کرد: در نسخه 001 طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، یک روان شناس بالینی به عنوان عضوی از تیم پزشک خانواده حضور داشت که متاسفانه در نسخه 002 نقش این متخصص به مشاور تقلیل پیدا کرده و کمرنگ شده است.
وی این امر را به ضرر سلامت کشور و محدود کردن خدمات بهداشت و روان دانست و ادامه داد: مسئولان، علت حذف روان شناسی بالینی از تیم پزشک خانواده را مشکلات مالی و فقدان توانایی پوشش همه بیماران عنوان کرده اند./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.