جشنواره تئاتر فجر،به دليل برخي از ناهماهنگي ها و مشكلات فني به طورمعمول با شتابزدگي و نبود برنامه ريزي درست همراه است.

مجيد واحدي زاده،كارگردان تئاتر كه با نمايش "پسر انسان" از اردبيل به نويسندگي حسن باستاني در سي امين جشنواره تئاتر شركت داشت،درخصوص جشنواره سي ام و نحوه برگزاري آن به خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت:جشنواره تئاتر امسال در غيبت برخي از دوستان تئاتري كه در طول سال حضور خوبي داشتند،برگزار شد.

وي افزود:در روزهاي نزديك به جشنواره اسامي باسابقه ها و حرفه اي هاي تئاتر در فهرست ها به چشم مي خورد كه مي توانست به اعتبار جشنواره كمك كند،اما بسياري از آنها در جشنواره امسال غيبت داشتند.

واحدي زاده تصريح كرد:نمي دانم سياست ها و دسته بندي ها به چه شكلي صورت گرفت،اما از جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترين اتفاق تئاتري و مفرد تئاتر كشور انتظار بيشتري مي رفت.

اين كارگردان ادامه داد:در خبرها شنيده بودم كه وزير ارشاد در خصوص بيشتر ماندن گروه هاي شهرستان تصميم جديدي گرفته است كه اين مسئله ما را خوشحال كرد؛اما اين اتفاق براي گروه نيفتاد و تنها نويسنده و كارگردان شرايط ماندن داشتند.

وي افزود:قسمتي از آموزش ديدن اثار ارزشمند است و گروه ها بايد بتوانند در يك شرايط مطلوب و فراغ بال به تماشاي آثار ديگران بنشيند كه متاسفانه بايد پس از اتمام اجرا باز مي گشتند.

واحدي زاده تصريح كرد:گروه هاي شهرستاني در جشنواره فجر بايد بتوانند دست كم يك يا 2 كار ببينند، متاسفانه بليت آثار بهتر نيز به هيچ عنوان به دست اين گروه ها نمي افتد.

كارگردان "پسر انسان" اظهار داشت:متاسفانه دبير جشنواره سي و يكم نيز در زمان اختتاميه مشخص نشد،اين مسئله نشانه اي براي هنرمندان است مبني بر اين كه ممكن است نگرش ها و سياست ها در سال آينده نيز تغيير كند.

وي گفت:عدم انسجام در سياست تئاتر كشور و چندگانگي در امور مشكل زيادي در دنياي تئاتر ايجاد مي كند،به طورمثال بخش چشم انداز نمونه اي براي راه تئاتر كشور در سال 91 است كه متاسفانه ملاك ارزش گذاري ندارد.

وي بيان كرد:در جشنواره امسال،‌برخي از آثار به پيشنهاد دبير حاضر شدند،بعضي اين گروه ها بندهاي فراخوان را رعايت نمي كنند و تنها به پيشنهاد دبير درجشنواره حاضر مي شوند،پس از آن نيز درمهمترين بخش جشنواره كه مسابقه بين الملل است،حضور پيدا مي كنند به نظرم اين نهايت بي انصافي است.

وي با اشاره به اين كه انتخاب بخش چشم انداز براي حضور درجشنواره به دليل ارائه اثر براي مردم اجراي عمومي بوده است،اظهار داشت:من معتقدم تئاتر نبايد تنها در جشنواره باشد،تئاتر بايد براي مردم اجرا شود و اگر مناسبتي بود به جشنواره برود.

واحدي زاده گفت:اجراي اثر در جشنواره هميشه با يك شتابزدگي همراه است و اين مسئله از كيفيت اجرا كم مي كند اجراي "پسر انسان" در سانس دم رضايت بخش بود كه اين مسئله نيز به همين خاطر است.

وي افزود:پسر انسان نمايشي حجيم با 20 بازيگر بود،‌متاسفانه به دليل برخي از ناهماهنگي ها در تالار اصلي تئاتر شهر ،‌مجبور شديم برخي از طراحي ها را تغيير دهيم،‌اما اميدوارم در اجراي عمومي و با حمايت مسئولان اثر كاملي را ارائه دهيم.

واحدي زاده درخصوص مسئله گلايه حسن باستاني،نويسنده متن مبني بر تغييرات زياد آن از سوي كارگردان و رسانه اي شدن اين موضوع تاكيد كرد:من چندين نمايشنامه از اين نويسنده را تا به حال اجرا كردم،امسال براي اجراي اين اثر ايده خاصي داشتم و يك روايت تاريخي مربوط به تقريبا دوهزار سال گذشته به شيوه اي مدرن اجرا شد.

وي بيان كرد:به دليل انتخاب اين شيوه اجرايي برخي از قسمت هاي نمايشنامه را كه احساس مي كردم با كمي پرگويي همراه است حذف كردم، اين قصه اي از پيش او رفته است،‌همه مي دانند كه حضرت عيسي (ع)چه داستاني داشته است و به همين دليل برخي از اين حذفيات را انجام دادم.

واحدي زاده افزود:اين متن طبق گفته نويسنده مستندي بر تورات و انجيل و كتب عهد عتيق است؛اما من به عنوان يك مسلمان،‌داشته هاي خودم را كافي ندانستم و پژوهش و تحقيق كردم .نگاه اديان مختلف به خصوص نگاه اسلام به حضرت عيسي(ع) را مورد بررسي قرار دادم. اما با توجه به دادگاه مسلمانان و مرجع اصلي ما قرآن،نگاه اسلامي را محور قرار دادم و به همين دليل در محتوا كمي تغيير ايجاد شد.

اين كارگردان خاطرنشان كرد:من به عنوان مولف دوم اثر،در نظر داشتم از طريق جملات نويسنده به تماشاگر ايده بدهم،‌اين نويسنده براي گلايه اي كه داشته حق دارد،‌اما به نظرم متن اين نويسنده كه چاپ شده و موجود است ازسوي علاقه مندان خوانده شود و آن ها پس از آغاز اجراي عمومي به تماشاي اين نمايش نيز بنشينند و مقايسه كنند.به طور حتم و به همين دليل در اجراي عمومي عنوان "برداشتي آزاد از متن" اين نويسنده لحاظ خواهد شد./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.