ايران به دلیل توانمندی های زیاد در زمینه بهداشت و درمان آماده هرگونه همکاری در زمینه تجهیزات پزشکی، آموزش، درمان و دارو با کشور عراق است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مرضیه وحید دستجری وزیر بهداشت امروز 29بهمن در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس مسئولین عالی رتبه بهداشتی ایران و عراق که در آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد افزود: به دنبال انعقاد دو تفاهمنامه جامع در عرصه های پزشکی بین وزارت بهداشت ایران و عراق در تیر ماه سال جاری در بغداد، روند تحولات علمی پزشکی دو کشور در مسیر پویا قرار گرفت که از جمله دستاوردهای ارزشمند آن میزبانی مقام عالی وزارت بهداشت، عراق دکتر امین در جمهوری اسلامی ایران و نیز اجلاس است.
وی اظهار داشت: بدون شک این اجلاس فرصتی است تا برنامه ریزان و کارشناسان عالی حوزه سلامت دو کشور با همدلی فراگیر به راهکاری های اجرایی پایدار جهت رفع نیازهای سلامت نه تنها دو ملت مسلمان و برادر ایران و عراق، بلکه تمامی ملل مسلمان دست یابند چرا که این امر تنها از طریق همکاری های فعال و درگیری های موثر کشورهای مسلمان در گفتمان های این چنین میسر می شود.
دستجردی عنوان کرد: طی دهه های اخیر ایران در راستای ارتقای سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد ملت به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب تلاش های قابل توجهی به عمل آورده است. به عنوان مثال در بخش بهداشت در کنار توجه به کنترل و ریشه کنی بسیاری از بیماری های واگیر مثل مالاریا، سالک، فلج اطفال و ایذر به موضوع پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان پرداخته است. در بخش درمانی موفقیت های چشمیگری با تلاش مدیران و متخصصین کشورمان در همه ی عصرها از جمله ترمیم ضایعات نخاعی، تولید رده سلول های بنیادی، پیوند اعضا، پزشکی هسته ای و بسیاری دیگر از درمان های فوق تخصصی به دست آورد.
دستجردی ادامه داد: در زمینه پژوهش و تحقیقات کاربردی در حال حاضر بیش از 30 درصد تولیدات پژوهشی کشور توسط وزارت بهداشت انجام می شود و بر اساس آخرین گزارشات و بررسی های انجام شده توسط مراکز معتبر علمی دنیا سرعت رشد علوم پزشکی در ایران یازده برابر دیگر کشورهای دنیا است همچنین ایران توانسته است رتبه بیستم را در زمینه بهداشت ودرمان در دنیا را از آن خود کند.
دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بخش تولید دارو شاهد موفقیت های چشمگیری بودیم به طوری که در حال حاضر دوازده قلم داروی بیوتکنولوژی در داخل کشور به مرحله تولید رسیده است و تولید چند قلم داروی جدید دیگر را در دست اقدام داریم در حال حاضر ایران در بین دوازده کشور بزرگ دنیا در زمینه بیوتکنولوژی قرار دارد و در آسیا به همراه ژاپن ، کره جنوبی ، چین و هند در زمره ی تنها کشورهایی است که از این توان علمی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود افزود: در زمینه تولید واکسن، ایران به عنوان اولین کشور منطقه موفق به دریافت گواهی کنترل کیفیت از سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرجع معتبر در صدور گواهینامه شده است که ما امروزه می توانیم اعلام کنیم آمادگی داریم تا با همه ی کشورهای منطقه خصوصا کشور دوست عراق در زمینه تحقیقات، تولید و انتقال تجارب همکاری و تعامل باشیم.
وزیر بهداشت گفت: در زمینه تولید تجهیزات پزشکی اعلام می کنیم که در حال حاضر بسیاری از تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی کشور توسط شرکت های توانمند بخش خصوصی طراحی و تولید می شود و بخشی از آن نیز به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می گردد و ایران این آمادگی را دارد که در زمینه تجهیزات پزشکی همکاری های لازم را با کشور عراق انجام دهد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این هیئت 21 نفره در طی یک هفته اقامت خود فرصت خواهند داشت تا با دقت نظر و بذل توجه ضمن بازدید از مراکز آموزشی، درمانی و بخش دولتی و خصوصی و ملاقات با مسئولین ذیربط جزئیات همکاری دو جانبه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهند و در پایان سفرشان موثر ترین روش اجرایی را برای ادامه همکاری ها انتخاب کنند./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار