طي سال جاري براي اجراي طرح بهينه سازي مصرف سوخت در گاوداري هاي كشور 7 هزار و 872 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.

امير مفتخري كاشان مدير كل مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: براي اجراي بهينه سازي مصرف سوخت در گاوداري هاي كشور مبلغ 7 هزار و 872 ميليارد اعتبار در سال 90 اختصاص يافته به طوري كه به ازاي هر گاوداري صنعتي داراي پروانه بهره برداري بالاي 20 رأس مولد مبلغ 30 ميليون  تومان اختصاص يافته است.

وي با اشاره به اينكه وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي توليد شيرخام و گوشت قرمز همواره سعي در ايجاد شرايط لازم در ثبات و پايداري اين توليدات به عنوان يكي از مهمترين ارگان غذايي كشور دارد، تصريح كرد: كليد ابزارهاي لازم براي به حداقل رساندن نوسانات قيمت عوامل توليد تحت برنامه ريزي و نظارت اين وزارتخانه نيست.

مفتخري كاشان با اشاره به اينكه برنامه پيشنهادي وزارت جهاد كشاورزي جهت اصلاح و ساماندهي وضعيت توزيع مبالغ يارانه شير به طور مفصل به ستاد هدفمندكردن يارانه ها ارائه شده است، گفت:‌ اجراي مفاد اين قانون از طريق تعيين قيمت منصفانه شيرخام در كارگروه نظارت بر زنجيره توليد و توزيع شير استان به طور مستقيم با مسئوليت استانداران در هر يك از استان هاي كشور پيگيري و انجام مي شود.

وي با بيان اينكه مبلغ 100 ميليارد تومان نقدينگي به صندوق حمايت از توسعه دامپروري و توليدات دامي جهت خريد و توزيع جو به صورت مدت دار بين دامداران كشور توسط اتحاديه ها، تعاوني هاي كشاورزي و دامپروري استان هاي مختلف كشور اختصاص يافته است، افزود: با توجه به تخصيص مبلغ  فوق به صندوق حمايت از توسعه دامپروري، توليدات دامي و عقد قراردادهاي متعدد طي ماه هاي گذشته عملا توزيع جو يارانه دار در استان هاي كشور آغاز و تاثير آن نيز مشهود و عملكرد استاني آن قابل گزارش است.

* تخصيص اعتبار لازم براي بخشودگي جرائم ديركرد تسهيلات دريافتي دامداران

مدير كل مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه وزارت جهاد كشاورزي به منظور تعديل اثرات بالا رفتن هزينه عوامل توليد در دامداري هاي كشور اقدامات خوبي انجام داده است، تصريح كرد: اعتبار لازم از محل كمك هاي فني و اعتباري معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي براي بخشودگي جرايم ديركرد تسهيلات دريافتي دامداران از بانك هاي مختلف اختصاص يافته است.

مفتخري كاشان از اجراي طرح خريد و تامين تليسه داخلي كه در نهايت منجر به افزايش تقاضا براي خريد تليسه توليدي دامداران شده است خبر داد و اظهار داشت: طرح خريد و تامين 18 هزار راس تليسه داخلي از طريق پرداخت تسهيلات كم بهره بانكي در سال 89 اجرا و مبلغ 711 هزار ميليون ريال براي اجراي اين طرح اختصاص يافت.

اين مقام مسئول با اشاره به توافق هاي به عمل آمده با شركت مادر تخصصي در طرح بهينه سازي مصرف سوخت به صورت خود اجرايي توسط دامداران افزود: 30 درصد از مبلغ هزينه شده توسط دامدار به صورت بلاعوض توسط شركت مادر تخصصي پرداخت مي شود.

وي با بيان اينكه ممنوع كردن واردات شيرخشك جهت حمايت از دامداران و تقويت توليدكنندگان شيرخام در اين بخش كه در نهايت منجر به افزايش قابل توجه قيمت خريد شيرخام از دامداران شد، خاطرنشان كرد: اختصاص مبلغ 300 ميليارد تومان  تسهيلات با بهره 10 تا 13 درصد براي سرمايه گذاري در بخش پرورش دام از صندوق توسعه ملي تصويب شده است.

مفتخري كاشان با اشاره به مجوز صادرات دام زنده به متقاضيان افزود: براي حمايت از دامداران نامه اي با مضمون تعيين قيمت منصفانه شير و گوشت در كارگروه مربوطه هر استان براي كليه استانداران با اين توضيح كه اقتصاد خرد و كلان جمع كثيري از پرورش دهندگان گاو شيري كه وظيفه توليد را برعهده دارند، تحت تاثير تغيير و نوسانات هزينه عوامل توليد در آن استان ارسال شده است.

وي با اشاره به اينكه تعيين قيمت شيرخام در كارگروه نظارت بر زنجيره توليد و توزيع شير هر استان به صورت مستقيم با مسئوليت استانداران در هر يك از  استان هاي كشور پيگيري و انجام مي شود، تصريح كرد:‌ نماينده سازمان جهاد كشاورزي هر استان يكي از اعضاي اصلي اين كارگروه بوده و تصميم نهايي در مورد تعيين قيمت شيرخام دامداران براي تحويل به كارخانجات هر استان در نهايت در اين كارگروه با مسئوليت استانداران اتخاذ مي شود.

مدير كل مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي كشور با بيان اينكه تاكنون بعضي مصوبات استاني در خصوص تعيين قيمت شيرخام، حتي پائين تر از قيمت تمام شده توسط دامداران در استان هاي مختلف كشور بوده است، اظهار داشت:‌ با اين وجود دامداران با تعصب نرخ هاي تعيين شده اين ستاد را پذيرفته و به كارخانجات مربوطه شير را تحويل مي دهند.

وي با بيان اينكه بيش از 75 درصد از هزينه هاي توليد شيرخام مربوط به هزينه هاي خوراك است، خاطرنشان كرد: با  افزايش قيمت نهاده هاي دامي به ويژه جو، يونجه، ذرت، سويا و.... نمي توان انتظار داشت دامداران شيرخام توليدي و يا وزن زنده دام كشتاري خود را زير قيمت تمام شده در اختيار كارخانجات يا كشتارگاه هاي كشور قرار دهند./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار