مراکزی که ادعای داشتتن مجوز برای زالو درمانی می کنند تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند زیرا تاکنون هیچ مجوزی برای این کار صادر نشده است.

دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اصولا طب مکمل و یا جایگزین از جمله گیاه درمانی ، هومیوپاتی و زالو درمانی در همه جای دنیا وجود دارد اما مسئله مهم این است که تبلیغات کاذب درباره معجزه بودن آنها صورت نگیرد .

وی گفت آنچه که از زالو دیدم این است که زالو را از آب لجن برمی دارند و روی زخم بیمار می اندازند و این آلودگی به بدن بیمار وارد می شود و مهمترین چیزی که مسئله ساز است این است که اگر بیمار خون ریزی داشته باشد بدتر میشود و زخم کاملا عفونت می کند .

وی با اشاره به اینکه زالوی بهداشتی وجود ندارد تصریح کرد: بعضی از کارخانه ها اقدام به پرورش زالو در محیط های کاملا استریل می کنند و از آنها در بیمارستان ها و توسط متخصص استفاده می شود بنابراین غیر از این مراکز در هیچ کجا نمی توان زالوی بهداشتی تهیه کرد و بسیاری از کسانی که در خیابان اقدام به فروش زالو می کنند به دلیل اینکه آنها را از آب های کثیف بر میدارند آلودگی و میکروب را به مردم منتقل می کنند و باید با آنها برخورد قانونی شود.

سازمان نظام پزشکی با تبلیغات زالو درمانی برخورد می کند

دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: تاکنون هیچ مجوزی برای تاسیس یک مرکز زالو درمانی نه از طرف وزارت بهداشت و نه از طرف سازمان نظام پزشکی صادر نشده بنابراین تمام مراکزی که ادعا می کنند دارای مجوز زالو درمانی هستند کذب محض است البته به تازگی وزارت بهداشت با همکاری دانشکده های طب سنتی در تلاش است که یک مرکزی برای این کار در غالب آیین نامه ایجاد کند اما هنوز این آیین نامه شکل نگرفته و تمام مراکزی که اقدام به این کار می کنند فاقد صلاحیت لازم هستند.

وی گفت: تاکنون چندین تبلیغ در زمینه زالو درمانی از طریق برخی نشریات صورت گرفته که سازمان نظام پزشکی آنها را ردیابی کرده و با مراجعه به هیات های انتظامی با آها برخورد قانونی کرده است.

زالی با اشاره به اینکه انجام زالو درمانی از نظر طب سنتی شرایط خاصی را می طلبد تصریح کرد: از نظر طب سنتی زالو درمانی برای چند بیماری محدود انجام می شود نه همه بیماری ها و حداقل 3 هفته قبل فرد باید از نظر اصلاحات تغذیه ای تحت نظر قرار گیرد زیرا اگر این کار صورت نگیرد شانس بروز عفونت بالا می رود .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر زالو در بحث بیمارستانی و در جراحی پلاستیک کاربرد دارد و در بخش پیوند به دلیل ماده ای که در بزاقش وجود دارد می تواند به ترمیم بافت کمک کند البته این زالو ها در محیط های بهداشتی پرورش می یابند. و اگر زالو در محیط آلوده باشد شانس عفونت را چند برابر کرده و حتی عفونت های جدی نسج نرم و بافت استخوانی را ایجاد می کند.

یک مرکز غیر مجاز زالو درمانی پلمپ شد

دکتر سعید آقاجانی در ادامه افزود:به عنوان بازرسی از طرف دانشگاه شهید بهشتی از یک مرکز زالو درمانی متوجه شدیم که در این مرکز که از نظر بهداشتی دارای صلاحیت نیست فردی مشغول به کار است که بدون داشتن مجوز های قانونی اقدام به درمان می کرده و حتی شاکی خصوصی هم دارد .

وی گفت : این مکان هیچ گونه حتی یک درجه صلاحیت هیچ چیزی را ندارد و اقدامات درمانی از جمله زالو درمانی ، گیاه درمانی و حجامت در آن انجام می شده و مشکل اینجاست که افرادی که به این مراکز برای این کارها مراجعه می کردند از نظر انتقال آلودگی وبه ویژه از نظر خون آلوده هیچ آگاهی ندارند .

وی ادامه داد: ما از طرف دانشگاه شهید بهشتی این مرکز را پلمپ کردیم و پرونده این فرد را به مراجع قانونی فرستادیم./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۵:۳۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام من معتقدم هیگاه جلوعلم رانبایدگرفت،باخاطی بایستی برخوردشودوباپیسرفت واستفاده علم وخدمت به بشریت بایدلسیارکوشید،
این علم روابن سیناودربییاری کشورهااستفاده وبییاردرین موردپیشرفت داشتن
مثلاآمپول ازبزاق زالوکه اگرفردسکته کرده مغزی تاسه ساعت اولیه به آن یعنی زالودرمانی برسد،بلافاصله ضایعه برطرف ومیتواند،به زندگی برگردد،
هدف شماازآفرینشتان،عذرخواهم بایدمتفاوت بادیگرموجودات باشد،چراکه اونافقط براساس غریزه خدادای بفکرخوردن هستندوحتی اجابت مزاج هم کجا،کی، وچراش مهم نیست،
پس من انسانم،وبنابه اشرف وانسان بودنم وظیفه نه فقط جمع کردن وخوردن و...بفکرتنهاخودم باشم، خداوندعشق است وماراباعشق آفرید،
میتوانم بیشترهم خدمتتان عرض کنم،ولی حال وجال نیست،
اطباشیمیایی همیسه مخالف اینگونه بوده
ومهم جان انسانهاومهم عافیت هرسراومهم اون خدمت پاک بایی مدنطرباشد،
من دبیرزبان بودم،درین گونه مواردهم حاضرم حتی مناظره،داشته باشم،ولی نه اینکه تحمیل کنم یاحرفی روتحمیل کنند
خدایاممنونم،ملائکه مقرب ممنونم وعاشقان پاک وخدمت پاک ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
مرتض حیدری
۰۰:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
خوبه ادم در زمینه ای که اطلاعاتش کافی نیست نظر نده .اینکه یکی پزشک باشه دلیل بر این نمیشه که خدایه اطلاعاته وخیلی حالیشه .زالو را از توی اب لجن برمیدارن؟؟؟ البته درسته که این داروهای شیمیایی وشاید یک مریضی را خوب کنن وصد مرض دیگه به جون ادم میندازن ،سودش خیلی خیلی بیشتر هست وماشینها وخونه های انچنانی برای خیلیها با خودش میاره وزالو براشون سودی نداره اما این دلیل نمیشه که خودشونو عالم بدونن وهر مزخرفی را خورد مردم بدهند وفکر کنن مردم هالو هستن .اینقدر عوارض که از داروهای شما پیش اومده برای بیمارهای بدبخت ،یک هزارمشم از زالو پیش نیومده ،اونهم با اون زالوهای بقول شما الوده .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۵۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
سواای که پیش می یاد اینه
دانشگاه چه حقی در پلمپ کردن داره وضیفه ی دانشگاه پلمپ کردنه
ایکاش هرکس وضیفه ی خودش رو انجام بده کو به درستی انجام بده نه وضیفه ها قاطی بشه
آخرین اخبار