استاندار تهران گفت: نخل‏های سوخته در جنگ جنوب با کشت جامع بافت گیاهی زنده می شود.

مرتضی تمدن در گفت‏ وگو با

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

اظهار کرد: در حال حاضر، استان تهران در پی اجرای طرح‏های مختلف کشاورزی است.

وی با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در پروژه‏ های کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: بخش عمده‏ای از این امور با مشارکت بخش خصوصی صورت می‏گیرد.

تمدن از احیای نخل‏های انبوه مناطق جنوبی کشور خبر داد و افزود: رژیم منفور بعث عراق در مدت هشت سال دفاع مقدس که در نهایت به پیروزی ایران اسلامی انجامید، علاوه بر به خاک و خون کشیدن فرزندان غیور این مرز و بوم اسلامی، رذالت خود را با به آتش کشیده نخلستان‏های انبوه و پربرکت جنوب کشور به جهانیان ثابت کرد.

استاندار تهران تصریح کرد: با اجرای طرح جامع کشت بافت گیاهی که پیش از این نیز پروژه‏های ناقص آن در سایر نقاط کشور صورتی اجرایی به خود گرفته بود، احیای نخلستان‏ های آسیب دیده از جنگ در جنوب کشور به‌عنوان نخستین طرح از این برنامه مدون اجرا می‏شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم با استفاده از شیوه‏های سنتی کشاورزی، احیای نخلستان‏های جنوب کشور را در دستور کار خود قرار دهیم؛ به طور قطع این مهم مدت زمانی بالغ بر سه تا چهار قرن را به خود اختصاص می‏دهد.

تمدن افزود: اما با غیرت و همیت ایرانی بخش خصوصی فعال در پهنه کشاورزی استان تهران این مهم با شتاب بیشتری صورت می‏گیرد.

استاندار تهران در خصوص دیگر مزایای اجرای طرح کشت بافت در رودهن خاطرنشان کرد: این پروژه سرمنشا خیرات و برکات دیگری نیز برای استان تهران خواهد بود.

وی تصریح کرد: می‏توان با سود جستن از فناوری جامع کشت بافت گیاهی، راندمان تولید محصول در واحد سطح را به چندین برابر وضع کنونی رساند.

تمدن ادامه داد: در حال حاضر میزان سیب برداشتی از هر هکتار باغ در دماوند نزدیک به 25 تا 26 تن در شرایط عادی است.

استاندار تهران اضافه کرد: اما استفاده از طرح جامع کشت بافت گیاهی، این میزان تولید تا عدد باور نکردنی 120 تن قابل افزایش است./س

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.