ایگاه اینترنتی مدیل ایست آنلاین، با انتشار یادداشتی ضمن ارائه آماری از سقوط پهپادهای آمریکایی طی سه سال گذشته و از جمله فرو نشاندن یکی از آنها توسط نیروهای مسلح ایران طی جنگ سایبری، این فناوری آمریکا را ناکارآمد و به نوعی شکست خورده تلقی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از میدل ایست آنلاین، با وجود آنکه هفته ها از موفقیت ایران در فرو نشاندن یک پهپاد فوق مدرن آمریکا می گذرد، اما اهمیت این اتفاق بزرگ باعث شد، این موضوع همچنان در رأس توجه کارشناسان و تحلیل گران قرار داشته باشد.

پیروزی ایران در این جنگ سایبری، باعث شده "نیک تورس" خبرنگار برجسته و تحلیلگر سیاسی روزنامه لس آنجلس تایمز، با درج یادداشتی به بررسی وضعیت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط پنتاگون پرداخته و نتایج بهره گیری از این فناوری را مورد انتقاد قرار دهد.

تورس یکی از سردبیران، پایگاه اینترنتی "تام دیسپچ" (پایگاه تخصصی در زمینه مسائل سیاسی و جهان پس از حادثه 11 سپتامبر) است، در ابتدای یادداشت خود به این موضوع اشاره کرد که پهپاد های آمریکایی این روزها کارایی خود را از دست داده اند و مهمترین خبر در این مورد که به تیتر اول اخبار مطبوعات و رسانه های جهان تبدیل شد، این خبر بود که نیروهای مسلح ایران یک پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا موسوم به آر کیو 170 را به غنیمت گرفته است.

پس از انتشار این خبر، سوالاتی مطرح شد که ایران چگونه توانسته است یکی از پیچیده ترین تجهیزات ارتش آمریکا را تصاحب کند.
"تورس" سپس به کارکرد پهپادهای آمریکایی اشاره کرد و گفته است، طبق آمار و اطلاعاتی که توسط نیروی هوایی آمریکا در اختیار سایت "تام دیسپچ" گذاشته شده ، تا اول اکتبر سال جاری ، پهپاد مدل ام کیو یک معروفترین پهپاد آمریکا، بیش از یک میلیون ساعت پرواز داشته است، 956 هزار ساعت آن در برنامه جنگی بوده است.

پهپاد جدیدتر پنتاگون موسوم به ام کیو 9، که مسلح تر از نوع قبلی است، 215 هزار ساعت پرواز داشته که 180 هزار ساعت آن در ماموریت جنگی بوده است. نکته جالب این است که نیروی هوایی آمریکا از ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص ساعات پرواز و نوع ماموریت پهپاد آر کیو 170 خودداری کرده است.

اعداد و ارقام مربوط به ساعات پرواز پهپادها همچنان در حال افزایش است، فقط در سال جاری میلادی این هواپیماها 228 هزار ساعت پرواز داشتند که در مقایسه با 190 هزار ساعت سال 2010، افزایش چشمگیری نشان می دهد.

اما بررسی و تجزیه تحلیل اطلاعات نیروی هوایی آمریکا نشان می دهد که طی سه سال گذشته ، آمریکا 31 فروند پهپاد خود را بنا به دلایل گوناگون از دست داده است، البته به جز مواردی که اخیرا رخ داده است.

در سال 2011 میلادی، 13 فروند پهپاد آمریکا سقوط کرده است، که البته نیروی هوایی آمریکا در گزارش خود، سقوط یک فروند بالگرد بدون سرنشین در لیبی در ماه ژوئن ، سقوط یک فروند پهپاد در افغانستان طی ماه آگوست و نیز از دست دادن آرکیو 170 در ایران در ماه دسامبر و پس از آن سقوط یک پهپاد دیگر در جزایر سیشل را لحاظ نکرده است.
در سال 2010 میلادی نیز هفت پهپاد آمریکا سقوط کرده و در سال 2009 میلادی 11 فروند هواپیمای بدون سرنشین این کشور دچار حادثه شده و سقوط کردند.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که هیچ یک از این هواپیماها بجز مورد ایران، هدف قرار نگرفته اند بلکه علت سقوط آنها نقص فنی یا خطای انسانی (مانند از دست دادن کنترل پهپاد)بوده است.

نیمی از حوادث مربوط به پهپادها در سال جاری، در افغانستان یا جیبوتی اتفاق افتاد که منجر به از بین رفتن پهپاد یا خسارت 2 میلیون دلاری یا بیشتر به آنها شده است. در جیبوتی پایگاهی برای پهپادها وجود دارد که آمریکا از آن برای جنگ های مخفیانه در سومالی و یمن استفاده می کند.

آمریکا پهپادهای خود را از طریق 60 پایگاهی که در سراسر جهان دارد کنترل می کند.

شکست آمریکا در عراق و افغانستان و کسب پیروزی در جنگ لیبی که در آن از نیروی هوایی بخصوص هواپیمای بدون سرنشین استفاده شد، بسیاری از مقامات پنتاگون را متقاعد کرد که ارتش جنگ های خارجی را کنار نگذارد بلکه روش آنها را تغییر دهد. باید از اشغال طولانی مدت اعزام ده ها هزار نیرو و استفاده از تاکتیک های مقابله با شورشیان و مخالفان از هواپیماهای بدون سرنشین و عملیات نیروهای ویژه استفاده کرد.
استفاده از پهپادها، در مطبوعات و رسانه ها و ارتش آمریکا خریداران بسیاری پیدا کرد و از آن جمله به عنوان اکسیری برای پایان دادن به شکست های نظامی یاد شده است.
همانطور که قبل از آن از هواپیما، تانک و تسلیحات هسته ای به عنوان "تغییر دهنده بازی" نام برده می شد، این بار از پهپاد به عنوان تغییر دهنده بازی نام برده شد که هر سخت افزار جنگی را دگرگون می کند.

اما، همانند دیگر تجهیزات نظامی در عمل ثابت شد که پهپادها نیز مانند هر سلاح معمولی دیگر، آسیب پذیرند. فناوری این هواپیما جایز الخطا هستند و در سال های گذشته پهپادها نتیجه بخش نبوده اند. به عنوان مثال ناتوانی خلبانی که در آن سوی دنیا ( آمریکا) پشت کامپیوتری نشسته در تشخیص افراد مسلح و غیر نظامیان بی گناه مشکل دائمی عملیات های پهپادها است. در حالی که برنامه ترور سیا توسط پهپادها با قوانین بین المللی مغایرت دارد. در مورد پاکستان باید گفت: استفاده از پهپادها تمام مردم این کشور را با آمریکا دشمن ساخته است.

پهپادها بیشتر به ماشین تولید دشمن و مخالف شبیه هستند تا به یک سلاح پیروزی بخش.

از طرف دیگر، همانطور که ساعات پرواز پهپادها سال به سال افزایش می یابد، آسیب پذیریی آنها بیش از پیش به چشم می خورد. از جمله این موارد می توان به هک شدن تغذیه های ویدئویی یک پهپاد توسط عراقی ها، ویروس کامپیوتری که ناوگان پهپادی نیروی هوایی را آلوده کرده ، مبتلا شدن بیشتر خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین به استرس های بالای عملیاتی، افزایش تعداد سقوط هواپیماها و غنیمت گرفته شدن آنها توسط ایران اشاره کرد.

با توجه به این که خطاهای انسانی و فنی در عملیات هر نوع ماشین نظامی وجود دارد، تعداد معدودی از کارشناسان به محدودیت ها و عیب و نقص های پهپادها به حد کافی توجه کرده اند. در بیش از ده سال گذشته، هواپیماهای بدون سرنشین تکیه گاه اصلی عملیات های نظامی آمریکا بوده و حرارت انجام عملیاتهای نظامی با پهپادها همه ساله رو به افزایش است. اما مطالب اندکی در مورد معایب و محدودیت های آنها نوشته شده است. از دست رفتن پهپاد آر کیو 170 پنتاگون در ایران طی یک جنگ سایبری، سقوط پهپاد ریپر در سیشل و پهپادهای دیگر در قندهار، به این نکته اشاره دارند که در آینده آسمان کشورهای جهان پر از پهپادهایی خواهد شد که آن طور که آمریکاییان باور دارند، حیرت آور و عجیب نیستند.

شاید نگرانی های نیروی هوایی پنتاگون آغاز شده است. پس از سالها حضور خبرنگاران در پایگاه هوایی کریچ برای تهیه گزارش در خصوص عملیات های انجام شده توسط پهپادها و کسب محبوبیت برای پهپادهای درخشان و خلبانان برجسته آن امسال مقامات نیروی هوایی بدون هیچ توضیحی درهای این پایگاه را برای خبرنگاران بست و سخت افزارهای رباتیک را دور از دسترس آنها قرار داد./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار