نويسنده تركيه اي روزنامه زمان طي مقاله اي، دستگيري روزانه خبرنگاران داخلي و خارجي در انگليس را نشانه عدم وجود آزادي بيان و دموكراسي رسانه اي دراين كشور دانست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان ترکیه، دستگيري هاي پياپي خبرنگاران در انگليس ضربه هاي سنگيني به پروسه به ظاهر دموكراسي گرايي در شهرهاي اين كشور وارد كرده به گونه اي كه به امري معمولي در ميان مردم تبديل شده است.

رشوه گيري و عدم اطلاع رساني صحيح عللي است كه از سوي دولت انگليس براي دستگيري خبرنگاران عنوان مي شود اما بديهي است چنين مواردي نمي تواند منجر به حجم عظيمي از دستگيري ها باشد.

براساس گزارش كميته حمايت از خبرنگاران (CPJ) واقع در نيويورك، بطور متوسط ماهانه 8 تا 10 خبرنگار در شهرهاي مختلف انگليس و با بهانه هاي مختلف دستگير و زنداني مي شوند.

بعنوان مثال بابارا حمد نويسنده و سردبير عرب مدت 88 ماه است كه بدون برگزاري دادگاه، در زندان به سرمي برد. وي با شكايت آمريكا بدليل راه اندازي وب سايتي درحمايت از مسلمانان توسط پليس انگليس دستگير شده است. يك خبرنگار مخالف سياست هاي دولت نيز بيش از ده سال است كه در زندان به سر مي برد. جرم وي ايجاد مانع براي سربازان انگليسي حين تهيه گزارش و ايجاد فرصت براي فعاليت گروهك هاي تروريستي در سطح شهر عنوان شده است.

مقامات دولتي و سياسي در پاسخ به علت اينگونه دستگيري ها آنرا اقدامات پيشگيرانه ناميده اند. موضوع اخلاق رسانه اي و آزادي بيان خبرنگاران اولين بار در پي فعاليت هاي سوال برانگيز روزنامه روپرت مرداک بین سالهای 2005 تا 2007 و در زمان نخست وزیری تونی بلر از سوی دولت مطرح شد.

کالیو گودمن و گلن مالکیر، خبرنگاران اخبار بین المللی به اتهام بدست آوردن اطلاعات غیر قانونی و نزدیک شدن به حوزه زندگی خصوصی برخی سیاستمداران انگلیسی جشن ها و اعضای خانواده آنان زندانی شدند.اندی کالسون سردبیر یک نشریه انگلیسی نیز به اتهام ارتباط با مشاور دیوید کامرون در سال 2007 دستگیر و زندانی شد.

بی احترامی به مقامات، انتشار مطالب کم اهمیت و سطحی، افشای رسوایی های اخلاقی دولتمردان و شایعه پراکنی از جمله مواردی است که از سوی دادگاه انگلیس به عنوان اتهامات خبرنگاران دستگیر شده و مطرح می گردد اما با نگاهی به تاریخچه فعالیت های این افراد زندانی می توان به وضوح مخالفت فکری همه آنان با سیاست های کلی دولت و هم پیمانانش بخصوص آمريكا را مشاهده نمود.

درتاريخ 13 جولاي 2011، دومين دادگاه بلند پايه انگليس علت دستگيري هاي پياپي و روزانه خبرنگاران را افشای شكست ها، رسوايي ها و مفاسد قديمي سياستمداران اعلام و آنرا جزء اصول رسانه اي قانونی كشور عنوان كرده اند.

"ريچارد پييات" خبرنگار روزنامه ديلي استار كه به روش هاي مختلف جمع آوري خبر شهرت دارد، توسط اين دادگاه متهم و محكوم گرديد.

در انتهاي اين گزارش آمده است، دولت انگليس عليرغم ادعاهاي هميشگي خود مبني بر رعايت حقوق رسانه ها و آزادی بيان در اين كشور بيش از هر كشور ديگري به دستگيري خبرنگاران و اصحاب رسانه مشغول است اين روند بازداشت ها طي چند ماه اخير و با اوج گيري درگيريهاي مردمي بيشتر نيز شده است./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار