استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: شن های روان نقش بسزايي در ناپايداري مسير رودخانه هيرمند و سيستان و تخريب اراضي اين دشت حاصلخيز دارد.

دکتر خسروی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: طوفانهاي شن بويژه در سالهاي اخير از شدت بيشتري برخوردار گرديده و زندگي ساكنين منطقه را بشدت به خطر انداخته است.
وی بیان کرد: دریاچه هامون تنها دریاچه شرق ایران است که توسط رودخانه هیرمند که از ارتفاع 3800 متری غرب کوه پغمان، در 60 کیلو متری باختر کابل در کشور افغانستان، سرچشمه می‏گیرد تغذیه می‏شود.
خسروی افزود: قرنهاست که زندگی مردم سیستان بویژه برای کشاورزی، به آب رودخانه هیرمند و دریاچه هامون وابسته است.بنابراین رودخانه هیرمند و دریاچه هامون مهمترین علل وجود تمدنهای باستانی در سیستان بوده و هر دو در شکل‏گیری تمدنهای این منطقه نقش اساسی داشته‏اند.
وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر کمی و زیادی آب هیرمند و در نتیجه ازدیاد یا کاهش وسعت دریاچه هامون و جا به جایی مسیر هیرمند در تخریب و جا به جایی تمدنها دخیل بوده است.
وی بیان کرد: سرعت بادهای سیستان بعضی اوقات به ۱۱۰ تا ۱۲۰ كیلومتر در ساعت می‌رسد كه درنهایت باعث انتقال ماسه‌های بادی، فرسایش خاك، پركردن نهر‌ها و كانال‌های آبرسانی و تعدیل درجه حرارت در فصل تابستان می‌شود.
خسروی اظهار داشت: بادهای ۱۲۰ روزه موسوم به باد لوار دنباله بادهای موسمی اقیانوس هند است كه در ناحیه سیستان با جهت شمال شرقی و جنوب غربی می‌وزد و تاثیرات مثبت و منفی آن چهار ماه دامنگیر این منطقه است
وی تصریح کرد: وزش اين بادها که با گرد و غبار شديد همراه است ضمن خسارت زدن به منابع مختلف و افزايش دردسرهاي شهروندان، سبب گسترش بيماريهاي ريوي، آسمي و آلرژي در منطقه سيستان شده است.
وی ادامه داد: وزش بادهاي 120 روزه در دشت سيستان علاوه بر اينکه منطقه را تحت فشار عوامل فرسايش و بيابانزايي قرار داده، ميزان آلودگي هوا را از حد استاندارد نيز بالاتر برده است.
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: دشت سيستان در گروه اقليم بياباني ميانه قرار دارد و بارشي کمتر از 65 ميليمتر را با ميزان تبخير پنج هزار ميليمتر در سال دريافت مي کند.
خسروی اضافه کرد: اين شرايط در مجموع موجب خشکي فيزيکي شديد محيط شده و در سال هايي که ورودي آب رودخانه هيرمند کاهش مي يابد خشکساليهاي مخرب توسعه پيدا مي کند./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.