در قرآن کریم و هم چنین سایر کتاب های الهی به نقش خورشید در گرم کردن و حیات بخشیدن به کره زمین و موجودات روی آن اشارات فراوانی شده است. این ستاره عظیم و سوزان که از گازهای مختلفی تشکیل شده است هر روز مشغول پراکند نور در این سیاره بوده و باعث شده است تا حیات در این کره جریان پیدا کند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، به راستی انرژی خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟ در این مطلب قصد داریم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم.زمین به صورت در هر لحظه چیزی در حدود 174 پتا وات ( 10 به توان 15 وات) انرژی از طریق تشعشعات خورشیدی دریافت می کند.

چیزی در حدود 30 درصد این انرژی در اثر برخورد با اتمسفر زمین به درون فضا بازتابش پیدا می کند. باقی انرژی که از جو دور زمین عبور می کند توسط ابرها ، سطح زمین یا اقیانوس ها جذب می شود. جذب این انرژی توسط سطح زمین یا آب های اقیانوس ها باعث گرم شدن این آب ها و سطح زمین می شود.

این تابش حرارت سطح زمین و دریا را به صورت متوسط در حد 14 درجه سانتی گراد در روز نگاه می دارد. حجم انرژی خورشیدی که به سطح زمین می رسد به قدری بالاست که انرژی یک ساله آن با انرژی حاصل از دو برابر کلیه مواد سوختی تجدیدناپذیر کره زمین مثل : نفت ، گاز و حتی اورانیوم برابری می کند.

البته باید توجه داشت که هر نقطه از کره زمین با توجه به نقطه قرار گیری و زاویه خود نسبت به خورشید از انرژی کمتر یا بیشتری برخوردار می شود. همان گونه که توضیح داده شد ، تشعشات خورشیدی که به سطح آب دریاها و اقیانوس ها می تابند باعث گرم شدن آب و بخار شدن آب دریاها و اقیانوس ها می شود.

همان گونه که اکثرا اطلاع داریم این بخار آب پس از بالا رفتن از سطح زمین به دلیل سرمای شدید به ابر تغییر شکل می دهد و نهایتا این ابرها باریده و بخشی از آب مورد نیاز ما را تعمین می کنند.

در چند دهه اخیر و با توجه به طرح مسائلی هم چون افزایش آلودگی هوا استفاده از انرژی ها نو به عنوان یک گزینه جدی مطرح شده است. استفاده از باطری های خورشیدی به عنوان یکی از جدی ترین گزیته ها برای تولید انرژی الکتریکی مطرح می شود.

نمونه ای از صفحات خورشیدی

امروزه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید انرژی الکتریسیته در بسیاری از کشورهای جهان به امری متداول تبدیل شده است. در بسیاری از طرح های شرکت های اتومبیل سازی برای سالهای آینده اتومبیل های خورشیدی دارای جایگاه خاصی هستند.

این انرژی به عنوان یک انرژی پاک ، ارزان و ایمن همیشه در دسترس ما است . جالب است بدانید که امروزه حتی آب گرم کن های خورشیدی نیز به بازار آمده اند که می توانیم با استفاده از آن ها در مصرف گاز و برق بسیار صرفه جویی کنیم./ ق پ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.