رئيس كل بانك مركزي گفت: افزايش نرخ ارز توليدات داخلي را تقويت و صادرات را بهبود مي بخشد و در عين حال يك شمشير دولبه است كه از يك طرف افزايش هزينه و از طرف ديگر افزايش رقابت پذيري توليد را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رئيس كل بانك مركزي امروز در همايش سياست هاي پولي و چالش هاي بانكداري و توليد، با بيان مطلب فوق اظهار داشت: پرداخت نرخ هاي سود كوتاه مدت 6 ماهه و يكساله 5/12 درصد با وجود نرخ تورم 21 درصدي بي معني خواهد بود و در اين صورت پول به سمت ساير بازارها مثل سفته بازي، سوداگري و سكه و ارز سرازير خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: اگر بانك مركزي به موقع وارد عمل شود، بسياري از افراد كه ريسك پذير نيستند و نمي خواهند پول خود را در بازارهاي پر ريسك مثل سكه و ارز سرمايه گذاري كنند، با پذيرفتن نرخ سود معقول آنها را به سمت بانكها و سرمايه گذاري هاي متعارف سرازير مي كند.
وي با بيان اينكه نرخ سود سپرده ها در كشورمان همواره منفي بوده است، افزود: اين امر با مبحث اصلي يعني عدالت در تضاد است و با اين روش نمي توان ارزش پول سپرده گذار را حفظ كرد، اين در حاليست كه مردم بدنبال حفظ ارزش پول خود هستند.
رئيس كل بانك مركزي از ورود 8 ميليون قطعه سکه پيش فروش شده اين بانك بعد از عيد به بازار خبر داد و گفت: رشد 5/5 درصدي اقتصاد در سال 89 و افزايش نرخ تورم به 20 درصد را در سال گذشته شاهد بوده ايم.
بهمني افزود: همه بانكهاي مركزي در دنيا به چند نكته از جمله اشتغال بالا، رشد اقتصادي، ثبات قيمتها، ثبات نرخ سود و بهره و ثبات بازارهاي مالي و ارزي توجه دارند.
وي ثبات قيمتها را به عنوان اصلي ترين سياست پولي دانست و گفت: تورم باعث عدم اطمينان و يك مانع براي رشد اقتصادي كشور خواهد بود، در عين حال نوسانات نرخ سود در اقتصاد باعث ايجاد نااطميناني و ايجاد مشكلاتي در برنامه ريزي هاي توليدي خواهد شد و برقراري يك سيستم مالي پايدار مانع بروز بحران مالي مي شود.
به گفته بهمني؛ بانك مركزي علاقمند به افزايش نرخ سود به ميزان بالايي نبوده و ما بايد به فكر اصلاح نرخ سود بانكي در ميان مدت باشيم.
رئيس كل بانك مركزي درباره افزايش نرخ ارز اظهار داشت: افزايش نرخ ارز توليدات داخلي را تقويت و صادرات را بهبود مي بخشد در عين حال 85 درصد وارداتي كه به كشور صورت مي گيرد شامل كالاهاي سرمايه اي و مواد اوليه است كه افزايش نرخ ارز بر روي قيمت توليد با اين روند تاثيرگذار است.
وي با بيان اينكه افزايش نرخ ارز يك شمشير دولبه است، افزود: از يك طرف افزايش نرخ ارز زمينه افزايش هزينه را به دنبال دارد و از طرف ديگر زمينه رقابت پذيري توليد داخل را بهبود مي بخشد.
بهمني ادامه داد: بانك مركزي بايد تلاش كند كه نرخ ارز را به عنوان لنگر براي مهار تورم در كوتاه مدت مد نظر داشته باشد اما در بلند مدت بايد نرخ ارز از شرايطي متاثر باشد كه توليد را حمايت كند تا قابل رقابت با كالاهاي خارجي باشد.
بهمني از جمع آوري نقدينگي 7 هزار ميليارد توماني خبر داد و گفت: با فروش اوراق مشاركت نفتي توانستيم در ظرف 3 ساعت، 7 هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان را جمع آوري كنيم.
به گفته وي؛ در پايان ديماه امسال نقدينگي رشد 11 درصدي را داشته كه ناشي از تزريق ارز و سكه به بازار بوده است.
رئيس كل بانك مركزي رشد اقتصادي ايران در پايان سال 89 را 5/5 درصد دانست و گفت: با توجه به رشد اقتصادي منطقه با شرايط خاص كشورمان اين رشد بسيار مطلوب بوده است.
بهمني ادامه داد: در سال 89 بانك مركزي تلاش كرد تا با انتقال 17 ميليارد دلار از منابع خود از اروپا به بانكهاي داخلي و سپرده گذاري در آنها پروژه هاي زيربنايي و به ويژه نفت را اجرايي كند.
وي از صفر كردن ذخيره قانوني در كشور خبر داد و گفت: بانكهاي خصوصي و موسسات خصوصي و همچنين بانكهاي دولتي بايد سرمايه هاي خود را افزايش دهند.
رئيس كل بانك مركزي درباره توقف فروش سكه در مدت زمان تحويل 4 ماهه گفت: توقف فروش سكه در مدت زمان 4 ماهه به معناي كاهش طلا نيست و اين در حاليست كه با اعلام نرخ هاي جديد سوخت روند برعكس شده است.
به گفته وي؛ بانك مركزي درهمين مدت طي يك روز يك ميليون و 625 هزار قطعه سكه فروخت ولي با نرخ هاي فعلي اين ميزان فروش به 33 هزار قطعه سكه رسيده است كه حتي در برخي مواقع 50 هزار فيش آن نيز باز مي گردد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار