حمل و نقل به عنوان محور توسعه نقش بسیار مهمی در اقتصاد ملی دارد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل، در اولین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس و نهمین همایش علوم و فنون دریایی که امروز 25 بهمن ماه در سالن همایش های وزارت نیرو برگزار شد مهندس نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل محور توسعه است و هر جا شاهد رشدی بوده ایم صنعت حمل و نقل یکی از شاخص های مهم بوده است که در اقتصاد ملی نقش بسزایی دارد.
وی در ادامه افزود: آب و هوا و پدیده های جوی امروز مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته زیرا که این موضوع با جان و مال و امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
نیکزاد با اشاره به وجود مرزهای وسیع آبی در ایران گفت: ایران مرزهای وسیع آبی شمالی و جنوبی دارد به طوری که تنها خلیج فارس 250 هزار کیلو متر مربع مساحت دارد و به دریاهای آزاد نیز متصل است.
وی ادامه داد: در خلیج فارس بالغ بر 8 بندرصیادی برای ماهیگری ایجاد شده است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بنادر گفت: سازمان بنادر و دریا نوردی مسئولیت ، سرمایه گذاری و توسعه بنادر جنوبی کشور را برعهده گرفته است که بر این اساس 850 میلیارد تومان تاکنون به سرمایه گذاری های بخش خصوصی در خلیج فارس هزینه توسعه بنادر شده است که امیدواریم در سال آینده این مبلغ به 1000 میلیارد تومان برسد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص میزان وادرات و صادرات کالا ها گفت: 374 تن ماهی و میگو وانواع خاویار، 87 میلیون تن بارگذاری کالا به طور سالانه 130 هزار تن وادرات کالا، و 840 میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی حاصل فعالیت های تجاری در مناطق جنوبی کشور است.

****توسعه و تجارت پياپي مناطق جنوبی مستلزم برنامه ریزی زیست محیطی است.

نیکزاد در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ریزی زیست محیطی در مورد دیاها و بنادر کشور گفت: امروز بر دریا و خلیج فارس و محیط زیستمان جفا شده اما ایران در این بین کمترین تقصیر را داشته است.
نیکزاد با بیان اینکه مهمترین آلودگی خلیج فارس ناشي از آلودگي هاي نفتی است اظهار داشت: 60 درصد ذخایر نفت جهان در خلیج فارس است و نشت نفت مهمترین آلودگی است که در خلیج فارس به چشم می خورد.
وی ادامه داد: 8.5 میلیون بشکه نفت در زمان جنگ تحمیلی دفاع مقدس در خلیج فارس رها شد که باعث آلودگی و آتش سوزی های مختلفی در خلیج فارس شد.
نیکزاد خاطر نشان کرد: ما باید از خلیج فارس بهره لازم را ببریم و برای استفاده از انرژی ، توانمندی و موجودات دریایی این نعمت خدادادی را حفظ کنیم. امروزه 10 هزار شناور در خلیج فارس و دریای عمان محموله های نفتی را حمل می کنند که 75 درصد شان دارای نشت های کوچکی هستند که باعث آلودگی آب ها می شوند.
نیکزاد این مشکل را متوجه سازمان دریاها بنادر و هواشناسی دانست و افزود: وزارت راه حل مشکلات این چنینی، تامین ایمنی سفر ها و فراهم آوردن زیر ساخت های تجارت دریایی را وظیفه سازمان دریاها، بنادر و هواشناسی دانسته که تا به حال جمهوری اسلامی ایران در درجه اعلا به قوانین دریا نویسی جهانی پایبند است.
سرویس دهی خوبی را درا ین مورد داشته است.
وی با اشاره به تشکیل شورای عالی اقیانوس شناسی با مصوبه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این شورا با ریاست وزارت شهرسازی و 7 کمیته تشکیل شده که در سازمان هواشناسی قرار دارد و با هدف استفاده بهینه از این منابع خداددای در کنار حفظ محیط زیست و حفظ امنیت دریاها با حضور صاحب نظران ، اندیشمندان و دانشگاهیان و متخصصان زیستی تشکیل شده است./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار