پليس که به طور گسترده اي در محورهاي اصلي مواصلاتي اين کشور مستقر شده بود، براي متفرق کردن صدها تن از تظاهرکنندگاني که تلاش مي کردند به ميدان لولو ، نماد اعتراضات در منامه، نزديک شوند ، وارد عمل شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ شاهدان اعلام کردند برخي جوانان تظاهرکننده که از روستاهاي شيعه نشين اطراف منامه آمده بودند توانستند به حدود پانصد متري ميدان لؤلؤ که در محاصره نيروهاي امنيتي بود، نزديک شوند.


به گفته شاهدان، پليس، شمار زيادي از تظاهرکنندگان معترض از جمله شماري زن را که تلاش مي کردند به ميدان نزديک شوند بازداشت کردند.


اين ميدان در عين حال در محاصره کامل نيروهاي امنيتي بحرين قرار داشت و چندين دستگاه تانک در اطراف آن مستقر شده بودند.
مطر مطر از مقامات جنبش وفاق ( مهم ترين گروه مخالفان شيعه در بحرين) اعلام کرد: ما در وضع فوق العاده اعلام نشده قرار داريم.
مقامات بحريني محدوديت ها را به مناسبت سالگرد قيام افزايش داده اند و به ويژه از اعطاي رواديد به خبرنگاران مطبوعات بين المللي خودداري مي کنند.


شماري از جوانان تظاهرکننده که از روستاهاي شيعه نشين اطراف منامه از جمله سنابس ، الديه و حدحفض آمده بودند باوجود تدابير امنيتي شديدي که اطراف اين ميدان برقرار شده است، توانستند خود به ميدان لولو نزديک شوند.
جوانان که برخي از آنان به نشانه آمادگي براي شهادت کفن سفيد پوشيده بودند شعار «مرگ بر حمد» (حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين) سر مي دانند.


برخي از تظاهرکنندگان پرچم هاي بحرين را با خود حمل مي کردند. پليس از گاز اشک آور و نارنجک هاي صوتي براي پراکندن معترضاني که به درخواست ائتلاف «جوانان چهارده فوريه» به خيابان آمده بودند، استفاده کرد. گروه جوانان چهارده فوريه يک گروه افراطي است که به طور مرتب از شبکه هاي اجتماعي براي بسيج طرفداران خود استفاده مي کند. اين ائتلاف سه شنبه را «روز بازگشت» به ميدان لولو اعلام کرده بود.
 


فعالان بحريني از روز يکشنبه تلاش مي کنند پليس را به چالش بکشند و به طرف ميدان لؤلؤ تظاهرات کنند. قيام مردمي در بحرين در چهارده فوريه 2011 با تحصن مخالفان در ميدان لؤلؤ آغاز شد اما نيمه ماه مارس، مقامات، تحصن کنندگان را با خشونت متفرق و بناي مرکزي اين ميدان را تخريب کردند.اما احزاب مخالفان سنتي تحت رهبري وفاق از درخواست براي راهپيمايي در ميدان لولو حمايت نکردند.
اين احزاب در بيانيه اي اعلام کردند اين ميدان به نماد جنبش مطالبات تبديل شده است اما تنها محل تظاهرات نيست.


اين بيانيه افزود: همه ميدان ها و خيابان هاي کشور ما مکان هايي هستند که در آن ما مي توانيم به تعهد خود براي ادامه مبارزه تا رسيدن به درخواست هاي خود ادامه دهيم. اين احزاب درخواست خود را براي تشکيل پارلماني با اختيارات کامل و دولتي برآمده از انتخابات اعلام کردند .پادشاه بحرين در نطقي خطاب به ملت اين کشور بدون اشاره به مراسم سالگرد اعتراضات «روحيه انسجام و يکپارچگي بين همه مولفه هاي ملت بحرين » توصيه کرد./ا



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار