مديرعامل شركت ملي حفاري شمال گفت:‌ اروپا از عهده تحريم نفتي ايران بر نمي آيد زيرا اين كار به ضرر اقتصاد اروپا است اما ايران مي تواند صادرات نفت به برخي كشورهاي اروپايي را قطع كند.

هدايت اله خادمي، مديرعامل شركت ملي حفاري شمال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان،‌ درباره تحريم نفتي ايران گفت:‌ تحريم نفتي ايران نه تنها اثر مثبتي براي غرب ندارد بلكه اثرات منفي بر روي اقتصاد اين كشورها دارد زيرا نفت ايران كيفيت بالايي دارد و اكثر پالايشگاه هاي كشورهاي مصرف كننده نيز بر اساس همين ATI تنظيم شده اند.
وي افزود: در صورتي كه صادرات نفت ايران به اروپا قطع شود اين كشورها مجبور مي شوند نفت مورد نياز خود را از ساير كشورهاي توليد كننده تامين كنند كه اين امر سبب مي شود قيمت نفت، قيمت انر‍ژي و هزينه توليد نفت در كشورهاي توليد كننده افزايش يابد بنابراين اگر اروپا با توجه به وضعيت اقتصادي خود نفت ايران را تحريم كند بايد آن را با قيمت بالاتري از ساير كشورها تامين كند.
خادمي، با بيان اينكه هند و چين از بزرگ ترين خريداران نفت ايران هستند كه روابط دوستانه خود را با كشورمان حفظ خواهند كرد،ادامه داد:‌ كشورهاي غربي نمي توانند از لحاظ توليد كالا، امكان فروش محصولات و قيمت مناسب با چين و هند رقابت كنند.
مديرعامل شركت ملي حفاري شمال با تاكيد بر اينكه امكان ندارد چين، هند و كره جنوبي مراودات اقتصادي و نفتي خود را با ايران قطع كنند، اظهار داشت:‌ اين كشورها بخش اعظم نفت خود را از ايران دريافت مي كنند و ايران شريك خوبي براي آنها محسوب مي شود و در صورتي كه پالايشگاه هاي آنها بخواهد با نفت كشورهاي ديگر كار كند احتياج به تغييرات زيادي دارد.
وي ادامه داد: ايران طي 20 سال گذشته از لحاظ اقتصادي پيشرفت بسيار خوبي داشته و اين امر موجب شده تا كشورهاي آسيايي و همسايه مشكلي با ايران نداشته باشند، اين در حالي است كه برخي كشورهاي غربي به صورت علني با ايران دچار خصومت هستند، جالب اينجاست كه در اين ميان چين و هند، دشمنان سرسخت اقتصاد اروپا به شمار مي آيند.
مديرعامل شركت ملي حفاري شمال با تاكيد بر اينكه تجربه نشان داده دنيا مجبور است نفت ايران را خريداري كند، گفت:‌در دوران دفاع مقدس و در آن شرايط بسيار سخت توليد و صادرات نفت ايران قطع نشد چه رسد به زمان فعلي كه از لحاظ اقتصادي ايران رشد بسياري كرده است.
وي تصريح كرد:‌بهتر است ايران توليد نفت خود را افزايش دهد زيرا هزينه هاي زيرساختي ثابت است و هرچه توليد نفت انبوه تر شود قيمت تمام شده براي آن كمتر است.
خادمي درباره اعلام برائت كشورهاي دوست ايران از جريان تحريم نفتي گفت:‌ممكن است برخي كشورهاي دوست ايران عليه اين تحريم اعلاميه اي صادر كنند و يا اينكه به طور عملي حمايت خود را نشان دهند به عنوان مثال احتمال مي رود چين و روسيه اين تحريم را وتو كنند.
تحريم نفتي كشورهاي غربي از سوي ايران از ديگر سخنان مديرعامل شركت ملي حفاري بود كه در اين باره اظهار داشت: تنها 18 درصد از نفت ايران به كشورهاي اروپايي صادر مي شود و قطع اين ميزان به وجود آورنده مشكل بزرگي براي كشورمان نيست تنها در بخش انتقال پول با كمي تاخير مواجه مي شويم.
وي در پايان تصريح كرد:‌ اروپا توان تحريم نفتي ايران را ندارد و مشخص نيست كه عربستان نيز بتواند توليد 10 ميليون بشكه نفت در روز را حفظ كند./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار