حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم،گفت: فلسفه ی وجودی هنر به خالق هستی برمی گردد که زیباترین آثار را خلق نموده و لذا تمامی آنچه به عنوان یک اثر هنری شناخته می شود، برگرفته از طبیعت است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صداوسیما در همایش تجلیل از خالقان آثار علمی و پژوهشی رسانه ملی که به همت بسیج رسانه ملی در دانشکده صدا و سیما برگزار شد، مقوله ی هنر و زیبایی را مورد توجه قرار داد و گفت: فلسفه ی وجودی هنر به خالق هستی برمی گردد که زیباترین آثار را خلق نموده و لذا تمامی آنچه به عنوان یک اثر هنری شناخته می شود، برگرفته از طبیعت است.

وی ساحت هنر را رفیع خواند و تصریح کرد: با استفاده از تعابیر علما در می یابیم که هنر چیزی جز حکایت آنچه در طبیعت وجود دارد؛ نیست.

موسوی مقدم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: در قرآن خیال بافی امری مذموم است و نگاه مثبت به خیال وجود ندارد و این در حالی ست که عقل از مرتبه ای بالا برخوردار است؛ لذا باید آنچه از تخیل عبور می کند از مجرای عقل نیز بگذرد و معقل شود تا محسوس و ماندگار در ذهن مخاطب شود و آنجه هنرمند باید به آن توجه کند عبور از این معبر عقل است.

وی آشنایی به عقل و وحی و خیال و حس را برای یک هنرمند امری ضروری خواند و گفت: مکاتب وحیانی و بالاخص اسلام سهم بزرگی در ارائه ی هنر ناب و ارزشهای ناب انسانی به افراد دارد که نیازمند کار مضاعف علمی و تحقیق و پژوهش است.

قائم مقام سازمان صداوسیما همچنین بر ضرورت پژوهش محوری برنامه ها تاکید کرد و افزود: هنری در اذهان ماندگار و موثر بر رفتارهاست که توجه عمیقی به بحث پژوهش داشته باشد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح امروز در جامعه و لزوم پاسخگویی به آنها گفت: در این زمینه تفکر بسیجی می تواند بسیار راهگشا باشد و نسبت دین و رسانه و واقعیات اجتماعی باید در تحقیقات استنتاج و استخراج شود.

موسوی مقدم با اشاره به تفکر غرب و بهره برداری سوء در هنر و تلخ کردن ذائقه ی مخاطبان اظهار کرد: عمق و ژرف هنر هنوز به بشریت عرضه نشده است و باید گام های موثری در این عرصه برداشته شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار