رییس سازمان انتقال خون گفت: ايجاد سازمانه هموويژيلانس در راستاي ارتقاي وضعيت خوني کشور تا پايان سال 91در تمام بيمارستانهاي کشور راه اندازي مي شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دکتر غلامرضا توگه در سومین همايش کشوری هموویژیلانس آزمایشات سازگاری در بانک خون که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاري است با بیان اینکه در طول سالهای گذشته اقدامات خوبی در حوزه هموژيلانس انجام شده است گفت: تهیه و ارائه خون سالم زنجیری است که از حلقه‌های متعددی تشکیل شده است.

وي افزود: از جمله این حلقه‌ها ذخیره واحدهای خونی است که در همین راستا طي سال گذشته یک میلیون و 800 هزار واحد خونی به صورت 100 درصد داوطلبانه اهداء شد.

رییس سازمان انتقال خون يادآور شد: تهیه یک برنامه برای شبکه خون‌رسانی از ديگر حلقه‌های این زنجیره مي باشدکه از شاخص‌های سلامت نسبی جامعه‌ای مي باشد.
وی با اشاره به اینکه تهیه و تجهیز تمام پایگاه‌های انتقال خون کشور به نرم‌افزاری که به صورت آنلاین تمامی اطلاعات مربوط به مراجعه‌کنندگان را ثبت می‌کند نيز از ديگر برنامه‌های سازمان انتقال خون برای تهیه خون سالم است يادآور شد : با کمک این نرم‌افزار در صورت مشکوک بودن فردي به يک بيماري در سيستم انتقال خون ثبت شده و در اختیار تمامی پایگاه‌های انتقال خون قرار گرفته و این فرد دیگر نمی‌تواند در هیچ پایگاهی خون اهداء کند.
وی با بيان اينکه در حال حاضر نزدیک به 40 درصد از اهداء کنندگان ما، اهدا کننده مستمر هستند گفت: مجموع آمار اهداء کنندگان مستمر و مکرر بالای 64 است که نشان دهنده آن است که در جهت تهیه خون سالم نهایت کار را انجام داده‌ایم.

دکتر توگه ادامه داد: بالا بردن ارتقاء و دانش در امر انتخاب اهداء کننده را نیز از فعالیت‌های مفید و قابل ذکری که در راستای تهیه خون سالم در انتقال خون انجام شده است که مهمترين موارد تجهيز تمامي پايگاه هاي انتقال خون کشور به امکاناتي براي غربالگري بيماريهاي قابل انتقال از خون بوده است.
رئيس سازمان انتقال خون ايران با اشاره به اينکه هدف از فعالیت‌های انجام شده در این راستا این است که اندیکاسیون تجهیز خون را دریافته و آن را به سمت موارد لازم و ضروری هدایت کنیم، اظهار کرد: تهیه الگوریتم‌هایی برای شناسایی عوارض خون، ایجاد فرم‌های جدید برای درخواست خون، برگزاری سمینارهای آموزشی و کارگاه‌هایی در بیمارستان‌ها از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح در مراکز درمانی کشور است.
وي در پايان خاطر نشان کرد : يکي از مشکلات حوزه انتقال خون کشور عدم گزارش دهي کامل از حوزه هاي درماني و بيمارستاني کشور است که يکي از دلايل اين عرصه نگرانی در خصوص مورد بازخواست قرار گرفتن از سوی مسئولان بیمارستان است در حالی که این عارضه امری است اجتناب‌ناپذیر بوده و ما به دنبال مقصر نيستيم بلکه به دنبال ارائه گزارش دهي مي باشيم ./ ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار