شورای تبیین مواضع دانشگاه‌های استان تهران با صدور نامه سرگشاده اي خطاب به اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد تاكيد كرد: در انتخاب مدیریت جدید دانشگاه آزاد را از سیاست زدگی و وابستگی های حزبی و سیاسی رهایی دهيد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ متن نامه سرگشاده شوراي تبيين مواضع دانشگاه هاي استان تهران خطاب به اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد به شرح ذيل است:

دانشگاه یکی از بستر های فرهنگ ساز و تاثیر گذار کشور است بطوری که اکثر مسئولین از دانشگاه پا به عرصه خطیر مسئولیت میگذارند و همه کسوت های تخصصی چون : مهندس ، پزشک ، خلبان ، وکیل ، وزیر و . . . همه و همه راهشان از دانشگاه میگذرد و بالاخره همانطور که امام راحل فرمودند: «دانشگاه مبداء همه تحولات است .واگر دانشگاهها اصلاح شود جامعه اصلاح می گردد.»

لذا ضروریست تا این مرکز حساس برای تعالی انسانها و بالتبع تعالی کشور اسلامی شود. دانشگاه آزاد یکی از دانشگاههایی است که با کمک اولیه حضرت امام ( ره ) و با پسوند اسلامی بیش از دو دهه تاسیس شده است و علیرغم همه موفقیت هایش در عرصه های علمی و فرهنگی بر خلاف انتظار یک دانشگاه اسلامی ادامه حیات می دهد.

به همین خاطر ضروریست تا اعضاء هیات امنا این دانشگاه انتظارات پیش رو را در انتخابات ریاست جدید این دانشگاه مد نظر قرار دهند تا دانشگاهی به معنای واقعی اسلامی تحقق یابد:

1 – وضعیت فرهنگی دانشگاه: حضرت امام (ره ) در خصوص تحول دانشگاهها فرموده اند :« بزرگترین تحولی که باید بشود در فرهنگ باید بشود . کار اساسی شما آن است که در فرهنگ است ».

پر واضح است که فرهنگ مقوله ای است که همه ابعاد دانشگاه چون: اساتید، دانشجویان ، محتوای دروس ، کارمندان و . . . را شامل می شود و فرهنگ اسلامی دانشگاه را اسلامی می نماید . بی شک فرهنگ امری است که در فرایند زمان شکل میگیرد و صرفا در قالب بخش نامه و دستور العمل نمی گنجد بلکه مبتنی بر جهان بینی و نگاه آنتولوژیک به هستی است و اگر هستی شناسی اسلامی درون افراد شکل گرفت رفتارها – سیاست ها – رویکردها همه اسلامی خواهد شد. برنامه ریزی بلند مدت و استراتژیک برای طراحی و ایجاد پارادایم اسلامی یکی از ضروریات آینده پیش روی دانشگاه آزاد است و باید مورد توجه ویژه متولیان این دانشگاه قرار گیرد.

2 – نظارت بر اساتید: دین مبین اسلام به ما آموخته که علم در هر کجا باشد باید فراگرفته شود. امروز استفاده از اساتیدي که سکولار، و بی دین بوده يا ديني غیر از اسلام اختیار کرده اند اجتناب ناپذیر است. هر چند باید تا حد امکان از بکارگیری آنها خودداری كرد. اما نکته مهم تر ترویج و تبلیغ بی دینی و ضدیت با اسلام است که مذموم بوده و متاسفانه این روند ساری و جاری در برخی واحد های دانشگاهی این دانشگاه است .مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند : " یک استاد ، ممکن است مسیحی باشد. او اصلا دین را قبول ندارد. هیچ اشکالی ندارد که از او دعوت کنید به اینجا بیاید . استادی که نماز نمی خواند و بی دین است مانعی ندارد که از او دعوت کنید منتها مواظب باشید که این استاد از وجود خودش نخواهد بی دینی صادر کند .آن استادی که بناست بیاید علمی را بیاموزاند و اعتقادی را که روح آن علم است بگیرد و از بین ببرد نباید بیاید. این ، دزد و مضر است."

موضوع اساتید یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار بر اسلامی شدن دانشگاهها است و باید سازوکاری جهت نظارت، هدایت و کنترل برای آن تدوین گردد.

3 – استقلال دانشگاه: استقلال دانشگاه در دو حوزه قابل ارزیابی است به لحاظ محتوای علوم انسانی و مدیران و روسای آن. چندی است که مقام معظم رهبری بومی سازی علوم انسانی را از دست اندر کاران این امر مطالبه كرده اند و متاسفانه اهتمام جدی و قابل رویتی در عرصه عمل مشاهده نشده است . انتظار میرود که دانشگاه آزاد با تشکیل کار گروهی با این عنوان ( بومی سازی علوم انسانی ) به این مهم همت گماشته تا یکی از موانع اصلی جهت دستیابی به چشم انداز اسلامی شدن دانشگاهها از پیش رو برداشته شود .چرا که علوم انسانی صرفا غربی، که جهان بینی و سبک زندگی مادی ارائه می کند خروجی جز انسانهای رفاه طلب، دنیا زده ، بی تفاوت و مادی نخواهد داشت و این خلاف دستور اسلام مبنی بر اهتمام داشتن به امور مسلمین است و نهایتا شعار نه غزه و نه لبنان بازتاب آن خواهد شد . متاسفانه بسیار مشاهده شده که برخی روسا و مدیران این دانشگاه جهت کسب منافع حقیقی یا حقوقی دانشگاه را ابزار حمایتی برخی شخصیت ها ، احزاب و گروههای سیاسی قرار میدهند. و متا سفانه نمونه آن را در سطح کلان تر در انتخابات 88 مبنی بر استفاده از اموال دانشگاه آزاد برای به قدرت رساندن افراد خاصی مشاهده نموده ایم . اموالی که توسط دانشجویان و به سختی به صورت شهریه پرداخت میشود . امید آن است تا دانشگاه که محلی برای تحصیل علم و رشد و شکوفایی و نبوغ جوانان پاک و بی آلایش این مرز و بوم است از سیاست زدگی و وابستگی های حزبی و سیاسی در دوران مدیریت جدید رهایی یابد.

4 – پاکدستی مسئولان: از آنجا که محل تحصیل باید پاک باشد و گرنه علم اکتسابی در آن لاینفع خواهد بود و متاسفانه ساخت و سازهای این دانشگاه بنا بر گزارش ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 87 در زمین هایی که در مالکیت آن نبوده و به صورت غیر قانونی تصاحب شده بطوری که میلیونها متر مربع از زمین خواری بر ذمه این دانشگاه قرار دارد، حاکی از عدم پاکدستی برخی از مدیران این دانشگاه است.

انتظار جامعه دانشگاهی این است تا در آینده ای نزدیک ضمن جبران این خسارات شاهد دانشگاهی پاکدست و به دور از هرگونه فساد به ویزه فساد اقتصادی باشیم.

هرچند سایر دانشگاههای دولتی نیز از مواردی که ذکر شد مستثنی نیستند اما در آستانه تغیر مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی بر خود لازم دیدیم موارد مورد اشاره را جهت اصلاح روند این دانشگاه تا اسلامی شدن واقعی آن به اعضای هیئت امناء و سایر نقش آفرینان در آن گوش زد کنیم.

والسلام علی من اتبع الهدی
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار