با توجه به رشد چشمگیری که موسسه ملی اقیانوس شناسی داشته اما تاکنون این موسسه به پژوهشگاه تبدیل نشده است.

 

 به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری صبح امروز در افتتاحیه مرکز ملی پیش بینی هشدار مخاطرات دریایی و مرکز ملی داده اقیانوس و دریایی طی سخنرانی گفت: افتتاح این دو مرکز گامهایي درجهت بهره برداری هر چه بیشتر و پایدار از این فرصت هایی دریا است.
 وی افزود: بهره برداری از دریا با توجه به اینکه دریای مرکز برای تامین غذا، تولید مواد سلامت، ورزش و تفریح حمل ونقل و تولید انرژی  از امواج آن است در کشور ما بسیار کم است
 وی تصریح کرد:  آبهای شرب یا آب شیرین کن ها نقش عظیمی در اقتصاد دارد اما ما شاهد هستیم که از لحاظ ساختاری هنوز موسسه ملی اقیانوس شناسی به یک پژوهشگاه هم تبدیل نشده است.

***  تلاش شورای عالی صنایع دریایی بر این است که از دریا غفلت نشود
 

مهدی نژاد در ادامه گفت:  رشد این موسسه ملی در چند سال اخیر بالا بوده اما در حد انتظار  و گستردگی که در کنار دریا هستیم نیست.
 وی افزود: با ایجاد زیر ساخت های که به وجود آمده این نوید را می دهم که شتاب خوبی شکل گرفته است و تلاش شورای عالی صنایع دریایی بر این است که از دریا غفلت نشود.
مهدی نژاد تصریح کرد: شورای عالی اقیانوس شناسی مصوبات نافذی داشته چنانچه تلاش شده که دانشگاه های خرمشهر، چابهار، نوشهر و تمام دانشگاه های ساحلی در بخش دریا بتوانند در جهت علمی و بهره گیری از فرصت های دریا گام بردارند.

**بحث بهره گیری از دریا واقیانوس در الویت قرار دارد
 

مهدی نژاد در ادامه گفت: هم اکنون مسئولان و موسسات پشتیبانی علمی خود را از تمامی این دانشگاه ها مطرح شده بیان کرد اند و امیدواریم که گامهای موثری دراین زمینه برداریم.
 وی به نقشه جامع علمی  کشور اشاره کرد و افزود: علوم تحقیقات و فناوری بر اساس نقشه جامعه علمی کشور بحث بهره گیری دریاها و اقیانوس ها را به عنوان الویت اول در نظر دارد.
 وی تصریح کرد: هم اکنون توانمندی علمی و پیشرفت های سال های اخیر در صنایع دریایی مطرح است./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.