معاون وزير راه و شهرسازي و نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت در تركيب هيئتي به سرپرستي معاون رئيس جمهور در امور بين‌الملل جهت توسعه همكاري هاي ترانزيتي به كشور پاكستان سفر كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شهريار افندي‌ زاده معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان حمل ونقل جاده ای با اشاره به جايگاه ويژه جمهوري اسلامي ايران در منطقه و دارا بودن بهترين مسير ترانزيتي در بين كشورهاي همسايه اظهار داشت: با تلاش‌هاي صورت پذيرفته در دولت دهم خوشبختانه موضوع ترانزيت روند رو به رشدي را طي مي‌ كند و كشورهاي منطقه به ويژه هند، پاكستان قلمرو جمهوري اسلامي ايران را بعنوان بهترين، ايمن‌ترين و اقتصادي‌ترين مسير و كريدور شرق- غرب را براي نقل و انتقال كالاهاي خود به اروپا و بالعكس انتخاب نموده‌اند و اين موضوع ضمن گردش فعاليت‌هاي حمل و نقل موجب توسعه روابط اجتماعي بين ملت‌هاي منطقه نيز خواهد بود.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت همچنين از طرح‌هاي توسعه و تكميل زيرساخت‌هاي حمل و نقلي در كشورمان در حوزه‌هاي جاده‌اي و ريلي خبر داد و افزود: ظرفيت جمهوري اسلامي ايران در موضوع ترانزيت بسيار مناسب بوده و همكاري هاي چندجانبه امضاء‌ شده با كشورهاي منطقه بيانگر اين توانمندي است و برطبق آمارهاي حاصله در سال‌جاري وضعيت ترانزيتي كشور پيش‌تر از تكليف تعيين شده در برنامه پنج ساله است.

افندي‌زاده ضمن ارزيابي مثبت و مؤثر از سفر هيئت ايراني به كشور پاكستان و توافقات انجام شده در جهت توسعه هرچه بيشتر همكاري هاي تجاري، اقتصادي و حمل و نقل خاطرنشان كرد: بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي در حوزه‌هاي جاده‌اي در كنار و همراه دولت خدمتگزار با تمام توان تلاش مي‌نمايند تا استفاده حداكثري از موقعيت حاصله در ترانزيت ايجاد شود و دولت نيز بسترهاي لازم از اين بهره‌مندي را با تمام قوا فراهم آورده و مي‌آورد.

معاون وزير راه و شهرسازي يكي از بندهاي اين توافقنامه را مشاركت ايران در بازسازي 636 كيلومتر خط‌آهن كويته – تفتان بنابر درخواست طرف پاكستاني عنوان كرد و افزود: به دليل اهميت بالاي اين مسير ريلي در برقراري ارتباط كشورهاي آسياي شرق به ايران و سپس تركيه و اروپا، بازسازي اين مسير مورد توجه طرف ايراني نيز قرار گرفت.

وي ارتقاي جاده مواصلاتي تفتان – كويته را از ديگر موارد توافق شده اعلام كرد و ادامه داد: اين بند بنابر درخواست طرف پاكستاني در جهت روان‌سازي تردد وسايل‌نقليه ميان دو كشور مطرح شد كه براساس توافق‌نامه مقرر شد ايران با مشاركت 50 درصدي در سرمايه‌گذاري يا اعطاي تسهيلات وام براي ارتقاي قسمتي از جاده يادشده به طول 140 كيلومتردرمسير بين نوشتكي و دالبندي اقدام كند.

افندي‌زاده در ادامه افزود: پيگيري مراحل قانوني تصويب موافقتنامه حمل و نقل جاده‌اي كالا و مسافراز ديگر موارد مطرح شده در اين نشست بوده كه مقرر شد به منظور اجرايي شدن مفاد آن از سوي مراجع ذي‌صلاح دو كشور ، بررسي وبه تصويب نهايي برسد.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت خاطرنشان كرد: ايجاد تسهيلات براي صدور ويزاي كثيرالمدت براي رانندگان شركت‌هاي حمل و نقل كالا و مسافر در جهت توسعه حمل و نقل جاده‌اي و همچنين ساخت و توسعه پايانه مرزي تفتان بنابر درخواست طرف ايراني از ديگر موارد توافق شده ميان دو كشور بود. /ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار