يك فوق تخصص نوزادان گفت : 5 تا 8 درصد بارداریها فشار خون را تجربه میکنند که از علل مهم مرگ و میر و عوارض مادران است .

دکتر پورآرین، فوق تخصص نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه افزایش فشار خون همراه با بارداری، نسبتا شایع است گفت : این مشکل در حدود 5 تا 8 درصد از بارداریها مشاهده می شود .
وی تصریح کرد : هر چند تشخیص بیماری آسان می باشد ولی هنوز یکی از علل مهم مرگ و میر و عوارض در مادران و دوره پریناتال است .
دکتر پورآرین ادامه داد : بیماران کم خطر دارای فشارخون اما بدون گرفتاری ارگانهای داخلی ولی بیماران پرخطر فشار خون شدید و گاهی همراه پره اکلامپسی هستند که خطر عوارض بیشتر در مادرانی دیده میشود که فشار خون شدید غیر قابل مهار و یا همراه با بیماری زمینه ای کلیوی و یا قلبی ،قبل و یا در اوایل بارداری می باشد.
وی افزود : اخیرا به فشارخونی که در حین بارداری حادث می شود فشارخون حاملگی میگویند که در این حالت افزایش فشارخون پس از 20 هفتگی اتفاق افتاده و سپس بعد از زایمان به حالت طبیعی برمیگردد .
 

*خطر بیماری مادرزادی قلبی در جنین بین 2 تا 5 درصد تخمین زده می شود

وی اظهار کرد : حدود 25 درصد از این بیماران دچار مسمومیت حاملگی و تا 50 درصد نیز ممکن است دچار فشارخون مزمن شوند .
این فوق تخصص نوزادان یادآور شد : بارداری باعث بروز تغییرات قابل توجهی در دستگاه قلبی عروقی مادر می شود که مادر بارداری که عملکرد قلب او طبیعی است با این تغییرات فیزیولوژیک ،بدون بروز مشل تطابق میکند ولی در حضور بیماری قلبی ، بارداری می تواند بسیار زیانبخش و حتی خطرناک بوده و به مرگ مادر و جنین منجر شود .
وی اظهار کرد : عوارض جنبی این مشکل شامل تولد زودرس ، کاهش رشد داخل رحمی و مرده زایی به ویژه در مادران مبتلا به بیماریهای سیانوز دهنده قلبی و به خصوص در آنها است .
وی با بیان اینکه خطر بیماری مادرزادی قلبی در جنین بین 2 تا 5 درصد تخمین زده می شود تصریح کرد : در مورد بعضی از بیماریها تا 26 درصد نیز افزایش پیدا میکند ، لذا انجام اکو از جنین به منظور تشخیص قبل از تولد نقایص مادرزادی ضروری است که نکته قابل توجه این است که جنین های مبتلا در 50 درصد موارد همان ضایعات قلبی مادر را داشته اند.
دکتر پورآرین در پایان با اشاره به اینکه سکته قلبی به ندرت در زمان بارداری اتفاق می افتد که حدود آن یک در ده هزار حاملگی است خاطرنشان کرد : میزان مرگ مادر حدود 9 تا 37 درصد و مرگ جنینی نیز بالاست که اغلب متعاقب مرگ مادر اتفاق می افتد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.