عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد اختلال در بلع و گير کردن غذا در گلو را از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان مري عنوان کرد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مهدي سيلانيان طوسي، عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه سرطان مري علامت خاصي ندارد و در مراحل ابتدايي به شکل گير کردن غذا در گلو خود را نشان مي دهد و بيشتر بيماران نسبت به اين امر بي توجه بوده و با آشاميدن آب به آساني از کنار آن مي گذرند، اظهار داشت: اين امر موجب مي شود که بيشتر بيماران در زماني که سرطان مري پيشرفت کرده است به پزشکان مراجعه کنند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: بيماراني که مشکل بلع غذا دارند با خوردن غذاهاي نرم سعي در رفع مشکل خود مي کنند در حالي که اين بيماران در مراحل پيشرفته با خوردن غذاهاي نرم هم مشکل دارند و بيشتر افراد در اين هنگام به پزشکان مراجعه مي کنند.
استاديار گروه پرتو درماني (راديوتراپي انکولوژي ) دانشگاه علوم پزشکي مشهد عامل بروز سرطان را رشد بافت سرطاني که در آن سلول بدون هيچ کنترلي شروع به تقسيم شدن مي کند اعلام کرد و گفت: سرطان مري در قسمتي که مري به معده متصل مي شود ايجاد مي شود.
دکتر مهدي سيلانيان طوسي ژنتيک، عوامل محيطي، زندگي ماشيني، بي تحرکي، تغذيه نادرست و استرس ها را از جمله موارد مهم ابتلا به سرطان مري برشمرد و خاطر نشان کرد: بر اساس تحقيقاتي که انجام شده است مصرف ميوه و سبزي به علت دارا بودن ويتامين هاي C و D ، املاح و آنتي اکسيدان در پيشگيري از سرطان نقش مهمي دارد.
عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: خوردن غذاهاي داغ، مصرف الکل و استعمال سيگار نيز مي تواند در ابتلاء به سرطان مري تاثير گذار باشد.
وي با اشاره به اينکه اين بيماري با سن بالا ارتباط مستقيمي دارد و شروع اين بيماري بين سنين 45 تا 50 سالگي است، تاکيد کرد: افرادي که زمينه هاي اين بيماري را دارا هستند بهتر است براي تشخيص به پزشکان متخصص مراجعه کنند.
عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه روش هاي درماني اين بيماري با توجه به زمان تشخيص و پيشرفت مختلف است گفت: پرتو درماني، شيمي درماني و جراحي از جمله روش هاي درماني اين بيماري به شمار مي رود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار