عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: با توجه به شرایط بنگاه های کوچک و متوسط در کشور باید راهبرد توسعه صنعتی و تجاری را مبتنی بر توسعه شبکه های کسب و کار، تشکل گرایی و توسعه خوشه ها سازماندهی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مهدي فتح اله گفت: بخش عمده اي از مشكلات اين صنايع به عدم سازماندهي مناسب و حضور كمتر در عضويت شبكه هاي كسب و كار و تشكل ها مرتبط مي‌شود.

وي ادامه داد: تحقق اين فرايند بايد به صورت هدفمند و بر پايه مزيت ها و پتانسيل هاي كشور صورت گيرد.

فتح اله تصريح‌ كرد: بيش از 95 درصد صنايع كشور جزء صنايع كوچك و متوسط به شمار مي روند كه اين صنايع بيش از 39 درصد ارزش توليدات صنعتي را ايجاد و بخش عمده اي از اشتغال كشور را تامين مي كنند.

عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به محدوديت هايي كه صنايع كوچك و متوسط با آن روبرو هستند، اظهار كرد: اين صنايع با توجه به ماهيت كاريشان از محدوديت هاي بسياري رنج مي برند كه محدوديت منابعي كه بنگاه هاي كوچك و متوسط را در مقابل نوسانات بازار آسيب پذيرتر مي سازد يكي از اين موارد است.

اين مقام مسئول ادامه داد: حضور عمده اين گروه از بنگاه ها در بخش غير رسمي بازار و دسترسي محدودتر آنها به اطلاعات بازار و يا تغييرات بازار نيز امكان توسعه و بهره مندي از فرصت هاي ايجاد شده را براي اين صنايع محدود مي سازد.

وي افزود: از سوي ديگر صنايع كوچك و متوسط اگرچه تفاوت هاي زيادي با ديگر بنگاه ها دارند ولي مانند بنگاه هاي بزرگ با خط مشي ها، ‌قوانين و مقررات يكساني رو به رو هستند كه براي آنها موانع متعددي را به وجود مي آورد.

به گفته فتح اله، كسب و كارهاي شبكه اي به صنايع و بنگاه هاي عضو، هويت مي دهد تا بفهمند عضو چه تشكل و شبكه اي هستند و اين تشكل چه هدفي را دنبال مي كند از اين رو كسب و كارهاي خرد با شبكه سازي مي توانند از انزوا خارج و با ايجاد هم افزايي، توانمندي هاي خود را افزايش و با ايجاد تعامل و همكاري به انسجام و رشد دست يابند.

عضو هيئت مديره سازمان صنايع كوچك وشهرك هاي صنعتي ايران همچنين يادآور شد: نوع عملكرد و رفتار بنگاه ها و صنايعي كه هويت خود را يافته و به عنوان عضوي از يك تشكل و شبكه كار مي كنند و نيز آنهايي كه توانسته اند جايگاه خود را در زنجيره ارزش صنعت مربوطه به درستي درك كنند، با صنايع منزوي و منتزع، بسيار متفاوت است.

وي در پايان تاكيد كرد: با نگاهي به تجربيات كشورهاي ديگر از جمله هند، تركيه،‌كره و مالزي مي توان الگوهاي موفقي را براي ساماندهي بنگاه هاي كوچك و متوسط يافت و راهكاري را براي توليد صادراتگرا توسط اين طيف عظيم بنگاه هاي كشور فراهم كرد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار