با حضور استاندار خراسان رضوي دومين نمايشگاه بين المللي صنعت چاپ و بسته بندي كشورهاي عضو اكو در مشهد آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در آيين افتتاح اين نمايشگاه ضمن تبريك فرا رسيدن هفته وحدت و دهه فجر انقلاب اسلامي اظهار داشت: صنعت چاپ در جمهوري اسلامي ايران به ويژه استان خراسان رضوي از رشد و توسعه قابل توجهي برخوردار بوده است.

وي افزود: با توجه به اينكه يكي از جنبه هاي انقلاب ما رويكرد فرهنگي مي باشد توجه به اين حوزه پس از پيروزي انقلاب اسلامي از رشد فزاينده اي برخوردار بوده است.

استاندار خراسان رضوي گفت: به بركت پيروزي انقلاب اسلامي، كشورمان در همه زمينه هاي علمي و فرهنگي پيشتاز بوده به طوري كه به اقرار مراكز علمي دنيا متوسط رشد علمي در ايران 11 برابر متوسط رشد علمي در دنيا بوده است.

وي با بيان اينكه سياست ما توسعه  مناسبات و مراودات منطقي و مسالمت آميز با همه كشورهاي دنيا است، خاطر نشان كرد: توسعه روابط با كشورهاي مسلمان منطقه و عضو اكو در اولويت قرار دارد.

صلاحي افزود: تحقق اين امر باعث انتقال تجربه و هم افزايي در حوزه هاي مختلف فرهنگي، علمي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي با وجود مانع تراشي هاي نظام سلطه خواهد شد.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به جايگاه ويژه استان در زمينه هاي اقتصادي، علمي و فرهنگي گفت: قرار گرفتن خراسان رضوي در شاهراه ارتباطي آسياي ميانه موقعيت استراتژيكي براي تبادلات منطقه اي به وجود آورده است.

صلاحي با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون 7 نمايشگاه خارجي در مشهد برگزار شده است، گفت: اعزام چهار هيات تجاري از استان به كشورهاي همسايه، پذيرش پنج هيات تجاري خارجي و برگزاري چند نمايشگاه از توانمندي ها و دستاوردهاي خراسان رضوي در كشورهاي همسايه در سال آينده از برنامه هاي اجرا شده و در دست اجراي مسوولان استان است.

سيدمصطفي ابطحي قائم مقام موسسه فرهنگي اكو نيز در اين مراسم از تدوين اساسنامه اتحاديه چاپ و بسته بندي كشورهاي عضو اكو خبر داد و افزود: به زودي اين اتحاديه به مركزيت مشهد تشكيل خواهد شد.

وي با تاكيد بر لزوم تاسيس دانشگاه در حوزه صنعت چاپ و بسته بندي با توجه به پيشرفت ها و دستاوردهاي جديد، افزود: كشورهاي عضو اكو 400 ميليون مسلمان را دربرمي گيرد كه بايد از اين ظرفيت در شناسايي بازار هاي هدف و تامين نيازهاي آنان برنامه ريزي شود.

ابطحي با بيان اينكه خاستگاه همه بزرگان فرهنگ و ادب كشورهاي عضو اكو است تصريح كرد: اگر فرهنگ مزيتي نسبي است بايد همه اجزاي آن را رصد و شناسايي كنيم كه صنعت چاپ و بسته بندي يكي از زنجيره هاي اين فرهنگ است.

موسوي مديركل همكاري هاي اقتصادي وزارت امور خارجه نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به تبديل روابط كشورها از بين المللي گرايي به منطقه گرايي، گفت: كشورهاي منطقه متوجه شده اند كه منافع اقتصادي خود را بايد در اطراف و همسايگان خود جستجو كنند.

موسوي خاطرنشان كرد: صنعت چاپ استان خراسان رضوي يك صنعت پيشرو و نمونه در كشور است كه بايد از اين ظرفيت براي برگزاري نمايشگاه هاي بيشتر استفاده كرد.

سيدجواد جعفري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز برگزاري نمايشگاه را يك گام استراتژيك براي توسعه صنعت چاپ و بسته بندي به عنوان يكي از جلوه هاي فرهنگ ياد كرد.

وي افزود: خراسان رضوي قطب صنعت چاپ كشور است و به جهت دسترسي آسان به كشورهاي عضو اكو و خاورميانه از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

جعفري تصريح كرد: با توجه به اينكه صنعت چاپ و بسته بندي تكميل كننده حلقه توليد است بايد به توسعه اين صنعت متناسب با تكنولوژي روز و پيشرفت علم و دانش توجه كرد.

گفتني است اين نمايشگاه از 19 تا 22 بهمن ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي مشهد با حضور كشورهاي پاكستان، آذربايجان، قرقيزستان، قزاقستان، تركمنستان، ازبكستان، افغانستان، تاجيكستان، تركيه و ايران برگزار شده است.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.