بسیاری بر این باورند که ضعف سیستم ایمنی بدن باعث خواهد شد که شخص بیشتر سرما بخورد. بر اساس تحقیقات انجام شده میزان سرما خوردگی در بین افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و سیستم ایمنی قوی یکسان است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، سرما خوردگی از جمله بیماری هایی است که اکثر مردم دنیا در طول زندگی خود چندین بار به آن مبتلا می شوند. در طول سالیان متمادی عادات غلط زیادی در مورد این بیماری و راه های درمان آن به وجود آمده است که تحقیقات علمی اخیر غلط بودن آن را ثابت کرده است. در این مطلب به بعضی از این عادات و تفکرات اشتباه پرداخته ایم.

بخور گرفتن
همه ما شاید یک یا چند بار در زمان سرما خوردگی صورت و سر خود را با یک پارچه ضخیم پوشانده ایم و صورت خود را بر روی یک ضرف آب داغ و بخار حاصل از آن نگاه داشته ایم. این حرکت ممکن است کمی حال ما را تغییر دهید و در تخفیف بعضی از دردها و تنفس بهتر به ما کمک کند اما به هیچ وجه در بهبودی ما تاثیری ندارد.

ترس از واکسن آنفولانزا
این یک باور غلط قدیمی است که در صورتی که شخصی واکسن آنفولانزا تزریق کند به آنفولانزا مبتلا خواهد شد. در توضیح این باور هم اعلام شده است که چون این واکسن شامل ویروس ضعیف شده آنفولانزا است موجب بیماری خواهد شد. در توضیح بایستی گفت که ویروس موجود در واکسن بسیار ضعیف و جزئی بوده و موجب بیماری نخواهد شد.

سیستم ایمنی ضعیف
بسیاری بر این باورند که ضعف سیستم ایمنی بدن باعث خواهد شد که شخص بیشتر سرما بخورد. بر اساس تحقیقات انجام شده میزان سرما خوردگی در بین افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و سیستم ایمنی قوی یکسان است.

ویتامین ث
بسیاری از ما فکر می کنیم که ویتامین ث و ماده روی که در بسیاری از مرکبات و سبزی جات وجود دارد توانایی مقابله یا درمان سرماخوردگی را دارد. بایستی گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده این باور نیز اشتباه است. البته مصرف ویتامین ث برای انسان مفید است اما در درمان سرما خوردگی اثری ندارد.

سرمای زمستان
بسیاری از افراد تصور می کنند که در فصل زمستان احتمال سرما خوردگی بیشتر است و افراد بیشتری سرما خواهند خورد اما بر اساس مطالعات انجام شده میزان سرما خوردگی در دو فصل بهار و پاییز بیشتر است. در این دو فصل ویرورس سرما خوردگی بسیار فعالتر است.

خیس بودن بدن
بسیاری از ما شنیده ایم که در صورتی که بدن یا سر شما خیس است از منزل خارج نشوید چون ممکن است سرما بخورید. اما حقیقت این است که در صورتی که شما به ویروس آلوده شوید ، چه خیس یا خشک باشید ، چه بدن شما سرد و چه گرم باشد شما سرما خواهید خورد و این به خیس بودن سر و بدن شما ارتباطی ندارد./ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار