یکی از مسائل مهم وتاثیرگذار درخصوص پرخاشگری افسردگی، ترس، اضطراب، مشکلات تحصیلی و مشکلات شغلی استفاده انبوه از اینترنت است که یکی از راه حل آن، کنترل کردن ساعت کاربری است.

دکتر ریتا لیاقت عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درمورد استفاده از اینترنت وتاثیر آن در خانواده گفت: طبق آخرین آمار ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود 34/9 درصد برآورده شده که در خاورمیانه رتبه چهارم را دارد.همین آمار تعداد کاربران اینترنت در ایران را 23 میلیون نفر قلمداد می‌کند.
وی تصریح کرد: از آنجا که نوجوانان در این دوران با مسائل جنسی، پرخاشگری، افسردگی، ترس اضطراب، مشکلات تحصیلی و شغلی روبر هستند.استفاده از اينترنت به عنوان یکی از رسانه های جذاب و پویا ،تاثیر بسیاری در مشکلات آنها دارد که اگر کنترل نشود کودکان ونوجوانان به چالش کشیده می‌شوند.ابتدايي ترين کاربرد اینترنت برای نوجوانان ارتباط برقرار کردن با دوستان است همچنین آنان برای بدست آوردن اطلاعات خبری، علمی، سرگرمی و حوادث از ان استفاده می‌کنند.
عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: اینترنت برای نوجوانان این خطر بالقوه را دارد که کار با آن جایگزین تمام فعالیت های روز مره از جمله درس خواندن، انجام تکالیف و استراحت می‌شود و این باعث افت تحصیل انها خواهد شد.
دکتر لیاقت در خصوص پیشگیری از عوامل سو اینترنت افزود: برای پیشگیری از هر عاملی باید ابتدا ان را از دیدگاه آسیب شناسی بررسی کرد.به رغم امتیازات مثبت اینترنت ازقبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی جنبه های منفی نیز دارد دانش آموزان ممکن است در معرض مطالب و تصاویر خشن وغیر مجاز موجود در پایگاه های اینترنتی قرار گیرند.
لیاقت ادامه داد :دسترسی به چنین مطالبی ممکن است به طورکامل تصادفی یا عمدی باشد، هر دوطریق دستیابی مورد توجه متخصصان است و کارشناسان نسبت به صدمات جبران ناپذیر که از طریق این نوع برنامه ها به کودکان ونوجوانان می‌رسد به ویژه ایجاد مسائلی مانند انحراف جنسی، خشنونت، اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی، سست شدن مبانی خانواده هشدار می‌ دهند.
این استاد دانشگاه افزود: برای جلوگیری از این آسیب ها باید مهارت های اجتماعی و مداخلات روانشناختی در امور نوجوانان و جوانان صورت گیرد.همچنین مدیریت هیجانات به منظور کنترل ان چه در خصوص خانواده ها و چه فرزندان انها باید انجام شود چون فقدان کنترل بررفتارها تنها یکی از شاخص های طبیعت روانگردان اینترنت است./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار