معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تولید ناخالص چهار هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی در استان خبر داد.

غلامحسین ساربان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اعلام این مطلب میزان تولید محصولات کشاورزی را 4/6میلیون تن در بخش زراعت و باغبانی و یک میلیون تن در بخش دامی دانست.

وی گفت: استان خراسان رضوی به عنوان چهارمین استان پهناور کشور، دارای سه هزارو۱۱۴آبادی است که 6/27درصد جمعیت استان در بخش کشاوزی اشتغال دارند.

ساربان با اشاره به اقلیم استان که ۱۲درصد خیلی خشک، ۶۲درصد خشک و ۲۶درصد نیمه خشک است، گفت: متوسط بارندگی استان در درازمدت ۲۱۶میلی متر است و 33 دشت از 36 دشت استان ممنوعه و بحرانی است.

وی با اشاره به بیشترین مقدار بارندگی امسال استان خراسان رضوی به میزان 3/296 میلیمتر در شهرستان قوچان و کمترین مقدار به میزان 71 میلیمتر در شهرستان گناباد افزود : میزان آب استحصالی چاه ها و چشمه و قنات های استان هفت میلیارد و ۷۵۸میلیون متر مکعب است که 5/1 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در استان وجود دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت : سطح زیر کشت گلخانه ای استان از 25 هکتار در ابتدای برنامه چهارم توسعه به 69 هکتار رسیده که از این سطح ۲۵ هکتار به تولید گل و گیاه و ۴۴ هکتار به تولید سبزی و صیفی اختصاص دارد و سالانه 10 هزار تن محصول تولید می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطالعه تاسیس ۳۵۰ هکتار گلخانه در استان انجام و ایجاد زیرساخت ها در ۱۰ مجتمع گلخانه ای آغاز شده است.

ساربان میزان اعتبار هزینه شده را برای تاسیس گلخانه ها نه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این گلخانه ها در شهرستان های مشهد، نیشابور، سبزوار، چناران، گناباد ، تربت حیدریه ، تربت جام، کاشمر و خلیل آباد در حال تاسیس است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: به طور متوسط هر واحد کشت گلخانه ای در طول سال به ۳۵ لیتر در متر مربع سوخت نیاز دارد که با اصلاح ساختار و سیستم ۳۰ درصد سوخت مصرفی در گلخانه ها کاهش پیدا می کند و در همین راستا ۴۷ گلخانه در استان با ۹۲۸ میلیون تومان اعتبار اصلاحات ساختار و سیستم را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: با این که برای تاسیس گلخانه در استان تلاش های زیادی کرده ایم ولی اکنون یک درصد گلخانه های کشور در استان قرار دارد که پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم سطح گلخانه های استان به ۶۰۰ هکتار برسد اما استان خراسان رضوی در تاسیس گلخانه های هیدروپونیک رتبه برتر کشور را به لحاظ کیفیت با اجرای این نوع کشت در سطح هشت هکتار کسب کرده است.

ساربان از بهره برداری ازپنج پروژه گلخانه ای با ۹۹۹میلیون تومان اعتبار به مناسبت دهه مبارک فجر در مشهد، طرقبه، شاندیز و فریمان خبر داد و اظهار داشت: ۶۳ میلیارد تومان منابع برای هزینه در بخش کشاورزی استان در نظر گرفته شده که بیشتر این منابع برای ایجاد گلخانه اختصاص خواهد یافت.

وی به کاهش ۱۵ درصدی سطح کشت گندم نسبت به سال قبل در استان اشاره کرد و افزود: ارزش علوفه ای محصولاتی مانند جو در استان افزایش یافته است و کشاورزان بیشتر به این نوع کشت گرایش نشان می دهند.

ساربان اضافه کرد: با توجه به وجود ۱۴ میلیون واحد دامی در استان ضرورت تولید علوفه دامی بیش از پیش وجود دارد و براساس الگوی کشتی که برای استان مطالعه شده است در برخی شهرستان ها که تعداد دام بالایی دارد باید تولید علوفه افزایش یابد.

وی با اشاره به کاهش خرید گندم به میزان ۷۲ درصد در سال گذشته افزود: حدود ۴۰ درصد کاهش خرید ناشی از پدیده خشکسالی و ۶۰ درصد هم به دلیل جایگزینی تولید علوفه بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای پروژه تولید محصول سالم در استان گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ۲۵ درصد محصولات به صورت سالم تولید و روانه بازار شود.

وی یادآور شد: در سال گذشته تولید هشت محصول سالم و ارگانیک در سطح دو هزار و ۲۲۰ هکتار با حجم ۵۳ هزار و ۲۹۰ تن انجام شد و محصولات سالم تولیدی در قالب اجرای طرح آی-پی-ام (مدیریت آفات) نشان استاندارد گرفت.

وی گفت: در تولید محصول ارگانیک نیز موفق شدیم در سطح ۱۵ هزار هکتار از جنگل های پسته وحشی سرخس با نظارت انجمن ارگانیک ایران و یک شرکت سوئیسی اولین تاییدیه محصول ارگانیک پسته را اخذ کنیم که در سال جاری منجر به تولید ۱۵۰ تا ۴۰۰ تن پسته ارگانیک شده است.

ساربان با بیان این که از سه سال گذشته طرح الگوی کشت در استان اجرایی شده است، افزود: امسال برای خراسان رضوی به عنوان استانی پیشرو ردیف اعتباری جداگانه ای تعریف شده است و این طرح با ۱۳ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت ۲۵۹ کارشناس کشاورزی رشته گیاه پزشکی در سطح دهستان ها در قاب طرح آی،پی،ام (مدیریت آفات) آغاز شده است.

وی از توسعه ۱۳۰ درصدی خاک ورزی حفاظتی در سال جاری به عنوان افتخار استان یاد کرد و اظهار داشت: طرح جامع کشاورزی حفاظتی با برنامه ریزی لازم اجرا شده و در استان موفق به پیاده کزدن این طرح در ۳۷ هزار و ۱۱۱ هکتار از اراضی آبی و دیم شده ایم و ۷۷ دستگاه خاک ورزی مرکب نیز خریداری و در اختیار تشکل ها قرار گرفته است.

ساربان هدف از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را رعایت تناوب زراعی، بهره وری در زمان و سطح، حفظ رطوبت خاک، کاهش هزینه تولید وافزایش بهره وری دانست.

وی همچنین از افزایش کشت نشایی در صیفی جات استان در سطح ۵۰۰ هکتار ازمزارع خبر داد و افزود: صرفه جویی آب، جلوگیری از خسارت عوامل خطر ازجمله تگرگ و کاهش هزینه از مزایای این کشت است.

به گفته وی ردیابی عوامل مهم قرنطینه ای و تهیه نقشه های آلودگی احتمالی (درصد آفات نباتی) در حوزه حفظ نباتات استان هم آغاز شده است. /س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.