سرمایه محیط مناسبی را برای دستیابی به ارزش افزوده جستجو می كند در این راستا ظرفیت های اقتصادی بالقوه اما راكد مانده كهگیلویه و بویراحمد بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری و بالفعل نمودن ارزش افزوده این بخش فراهم كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، گسترش تولید و افزایش صادرات و درنتیجه تولید ثروت و افزایش اشتغال به عوامل گوناگونی مانند كارآمدی نیروی انسانی ، دسترسی به منابع اولیه، فرهنگ و روحیه كارآفرینی ، برنامه ریزی اقتصادی و موارد دیگری وابسته است اما هیچكدام از این موارد جای جذب سرمایه را به عنوان یك اولویت راهبردی نمی گیرد .
برای دستیابی به سهمی از حجم بزرگ نقل و انتقال سرمایه ملی ، تلاش های زیادی بویژه در زمینه بهبود زیرساختهای عمرانی كهگیلویه وبویراحمد شده اما هنوز سهم این استان از جذب سرمایه های كلان اندك است .
برخی سرمایه را همانند جیوه لغزانی می دانند كه با كوچك ترین تكانی جابه جا می شود یا آن را به پرنده ای تشبیه كرده اند كه با كوچك ترین صدای پایی می پرد و زودتر از آدمی از معركه می گریزد.
این 'پرنده گریزان و ترسو' همواره یك سهم اساسی در توسعه اقتصادی جهان دارد و با توجه به شرایط، به تمام نقاط جهان مهاجرت می كند به گونه ای كه گفته می شود سرمایه وطن نمی شناسد.
یك مشاور سرمایه گذاری در همین باره گفت: كشورهایی كه در سال های اخیر توانستند به رشد بالای اقتصادی دست یابند جذب سرمایه را در اولویتهای سیاستگذاری خود قرار داده اند.
دكتر عبدالخالق سجادی عنوان كرد: سرمایه گذاری یكی از متغیرهای توسعه است چون نیروهای تولید را به جلو حركت می دهد.
وی افزود: از سویی دیگر فرار سرمایه به معنای كاهش رونق اقتصادی است كه منجر به كاهش سطح درآمدها و كسادی بازار تولید و مصرف می شود.
این كارشناس سرمایه گذاری گفت:‌ برخی از كشورهای موفق از راه تشویق سرمایه‌گذاری بومی و دادن امتیازات ویژه به سرمایه گذاران برای مهیا كردن فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری تلاش می كنند.
وی بیان كرد: وجود منابع بالقوه فراوان و همچنین نیاز شدید استان به تولید و اشتغال زایی دركهگیلویه و بویراحمد بهره‌برداری از سرمایه‌های خارجی را در كنار سرمایه‌های داخلی با در نظر گرفتن ساختار اقتصادی در بخش‌های مختلف طلب می‌كند.
مدیركل دفتر اقتصادی استانداری كهگیلویه و بویراحمد در این مورد گفت: این استان حدود 10 درصد روان آبهای كشور و نزدیك به20 درصد نفت تولیدی كشور را دارد ، سرشار از مواهب طبیعی و خدادادی ، منابع و ذخائر معدنی و صنعتی است ولی هنوز در رتبه های 29 و30 كشور در زمینه سرمایه گذاری است.
سید حسین سهمگین عوامل زیادی را در جذب سرمایه مهم ارزیابی می كند اما معتقد است: تلاش برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته وی، همایش فرصتهای سرمایه گذاری سال گذشته توانست نگاه های بسیاری را به سوی اقتصاد بكر استان جلب كند كه باید به اجرای برنامه های مشابه اقدام كرد.
سهمگین افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله مباحث پیچیده ای است كه می تواند تاثیر بسیار زیادی از در زمینه اشتغال ، تولید ، صادرات غیر نفتی و افزایش درآمد مردم استان داشته باشد.
رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی كهگیلویه و بویراحمد نیز در رابطه با جذب سرمایه های خارجی گفت:دفتر جذب سرمایه گذاری خارجی این استان راه اندازی شده است.
'ابراهیم كشاورز '، عمده ترین اهداف تشكیل و راه اندازی این دفتر را معرفی فرصتها و توانمندیهای استان ، اطلاع رسانی و ارایه مشورتهای لازم به سرمایه گذاران خارجی ، انجام هماهنگی های مورد نیاز با دستگاههای اجرایی استان برای دریافت مجوزهای لازم ، رفع مشكلات اداری سرمایه گذاران خارجی و انجام اقدامات لازم برای تشویق و جذب سرمایه گذاران خارجی اعلام كرد.
وی بیان كرد: این دفتر، كانون مراجعه سرمایه گذاران خارجی در كهگیلویه و بویراحمد و رابط اصلی مذاكره و مكاتبه با سازمان سرمایه گذاری خارجی كشور به عنوان نهاد مركزی پذیرش و صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد هم گفت: برای توسعه زیر ساختهای صنعتی و تسریع در برنامه های توسعه صنعتی استان لازم است درصد مناسبی از درآمدهای نفتی، جهت توسعه این استان كه تولید كننده بزرگ نفت ایران است اختصاص یابد.
'محمد حسین حیدر پور' با بیان اینكه لازم است در مفاد قانون الزام دولت به جبران عقب ماندگی ها و تصویب قانون جامع سرمایه گذاری در مناطق غیربرخوردار در مجلس شورای اسلامی بررسی دوباره وتجدید نظر صورت گیرد ، افزود : یكی از مصادیق ، جهت گنجانده شدن در این قانون ، تخصیص منابع ریالی به استان و تجهیز منابع بانكی جهت اعطاء تسهیلات و مستثنی شدن این استانها از سیاستهای بانكی اتخاذ شده در سطح ملی است.
حیدرپور افزایش قابل توجه میزان اعتبارات عمرانی تخصیصی استان های غیربرخوردار حداقل به 10 برابر اعتبارات فعلی را راهكاربستر توسعه مناطق محروم ازجمله این استان دانست .
وی با بیان اینكه یكی از موارد مهم ، تصویب مقررات در خصوص كاهش میزان وثیقه ملكی درخواستی ازسوی بانكها جهت اخذ تسهیلات بانكی است بیان كرد: لازم است در دستورالعمل شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی در مناطق توسعه نیافته نیز بازنگری صورت بگیرد.
حیدر پور در ادامه ضمن بیان لزوم تصویب قوانینی جهت افزایش دوران مشاركت مدنی و دوره تنفس حداقل به مدت یك سال گفت :در سال اول تولید بیشتر واحدهای تولیدی بدلیل هزینه های سربار بالا و سررسید اقساط با بحران مالی مواجه می شوند.
وی گفت: كاهش مبلغ سهم كارفرما جهت بیمه نمودن كارگران نیز می تواند سهم مهمی در آسودگی خیال كارفرمایان بخش صنعت و معدن داشته باشد.
حیدر پور، كاهش تعرفه هزینه حاملهای انرژی ، الزام وزارتخانه های مربوطه برای تأمین آب ،برق ،گاز و مخابرات تا مبادی ورودی شهركهای صنعتی و افزایش گستره معافیت های گمركی جهت ورود ماشین آلات صنعتی را نیز برای توسعه صنعتی استان مفید ارزیابی كرد.
حیدر پور گفت: اشخاصی كه می خواهند در صنعت و معدن این استان سرمایه گذاری نمایند علاوه بر حمایتهای دولت از مزایای دیگری نیز برخوردارند كه برخی از این مزایا فرصت هایی استثنایی برای یك سرمایه گذار محسوب می شود.
حیدر پور اظهار داشت : با وجود ظرفیت های بالای استان در بخشهای مختلف از جمله صنعت و معدن ، اساسی ترین مشكل استان عدم انجام سرمایه گذاری مناسب در مقایسه با سایر استانها است.
وی افزود: در سالهای گذشته استانهای توسعه یافته و برخوردار ،از سرمایه گذاری بخش دولتی در زمینه احداث صنایع مهم و زیربنایی بهره مند شده اند در حالی كه استانهای توسعه نیافته از این فرصت بی بهره مانده و از این سرمایه گذاریها عقب افتاده اند.
حیدر پور اظهار داشت : باتوجه به قوانین و مقررات موجود ، سرمایه گذاری مستقیم دولتی كاهش یافته است و سرمایه گذاران بومی توانا جهت مشاركت با سازمانهای سرمایه گذار وجود ندارد و از طرفی نیز سرمایه گذاران برون استانی نیز به دلیل عدم وجود مشوقهای برجسته انگیزه حضور در این استان را ندارند.
حیدر پور با بیان اینكه سرمایه گذاری در استان با تسهیلات تخصیصی نسبت مستقیم دارد افزود: اتخاذ سیاست های انقباضی بانكی ، سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان را با مشكل مواجه كرده است.
وی با اشاره به اینكه یكی دیگر از مشكلات سرمایه گذاری در استان كمبود اعتبارات عمرانی دستگاه های اجرایی مربوط با بخش صنعت و معدن است افزود: به همین دلیل اعتبار مورد نیاز جهت ایجاد تحول اساسی در بخش زیر ساختهای صنعت استان با مشكل مواجه بوده و همچنان روند كندی در این زمینه مشاهده می شود.
حیدرپور با بیان اینكه قوانین الزام آور برای هدایت سرمایه گذاران و در رأس آنها سازمانهای سرمایه گذار برای حضور در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد ، افزود: در صورتی كه قوانینی جهت الزام این سازمانها در استانهای كمتر برخوردار تصویب شود می تواند نقش به سزایی در وضعیت صنعت این استان داشته باش
د./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.