یکی از نعمت های بزرگ الهی وجود، گیاهان دارویی در طبیعت است به طوری که درمان هر بیماری در دامان طبیعت وجود داشته و انسان از هزاران سال پیش از گیاه برای درمان و مداوای بیماری ها استفاده می کرده و در حال حاضر اهمیت و خاصیت آن بر کسی پوشیده نیست و استفاده از آن به شدت در جامعه امروزی رواج پیدا کرده است در این راستا اداره فضای 13 به مدیریت مرکز آموزش گل و گیاه اقدام به راه اندازی و ایجاد مزرعه گیاهان دارویی کرده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گیاهان دارویی از هزاران سال پیش در چرخه حیات طبیعت بوده و طبیعت را آرایش می دهند بدون اینکه آبیاری یا بدست کسی کاشته شوند.

اما تلاش برای تکثیر و پرورش این گیاهان و راه اندازی مراکزی برای کشت و برداشت محصول اقدامی ارزشمند برای سلامت همگانی و مبارزه با بیماری ها و فرهنگسازی استفاده از گیاهان دارویی است.

*احداث اولین مزرعه گیاهان دارویی در منطقه 13

وجود پارک جنگلی سرخه حصار در شرق تهران به عنوان ریه تنفسی شهر باعث شد اولین مزرعه گیاهان دارویی در این پارک توسط اداره فضای سبز منطقه 13 راه اندازی شود.

مجید کریمی، رییس اداره فضای سبز منطقه با اشاره به کشت و پرورش 7 گانه گیاه دارویی سازگار با آب و هوای شهر در پارک جنگلی سرخه حصار گفت: برای آشنایی شهروندان با گیاهان دارویی هفت گونه گیاه با نام های گلرنگ، با در نجبویه، گل گاوزبان اروپایی‌ و ایرانی، اسفرزه، سیاه دانه و گشنیز کاشته شد.

به گفته وی فاز اول سایت گیاهان دارویی در زمینی به مساحت 500 متر مربع احداث شد.

کریمی خاطر نشان کرد: به زودی مساحت مزرعه گیاهان دارویی گسترش یافته و کار کشت به فضاهای سبز منطقه انتقال می یابد.

*احداث جوشانده خانه ها در مرحله بعد

کریمی، رییس اداره فضای سبز منطقه 13 گفت: به زودی، جوشانده خانه ها در فازهای بعدی احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرد تا گردشگران این پارک علاوه بر آشنایی با چگونگی پرورش گیاهان دارویی با خواص این گیاه از نزدیک آشنا شوند.

وی تصریح کرد:‌در نظر داریم هنگام برداشت گیاهان را خشک کنیم و در بسته بندی های مناسب همراه با نحوه مصرفشان، در اختیار شهروندان قرار دهیم.

*گیاهان برای سلامتی

گیاهان دارویی حاوی مواد موثر برای موجودات زنده هستند از این رو بسیاری از شهروندان برای مبارزه با بیماری ها به جای داروهای شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده می کنند.

گلرنگ، با در نجبویه، گل گاوزبان اروپایی و ایرانی، اسفززه، سیاه دانه، گشنیز از جمله گیاهانی هستند که در مزرعه گیاهان دارویی کشت شده است.

اسدالله بابایی، کارشناس گیاهان دارویی با در نجبویه، گل گاوزبان اروپایی و ایرانی را از جمله داروهای آرامبخش عنوان کرد و گفت: این گیاهان برای کسانی که ناراحتی اعصاب و اضطراب دارند مؤثر بوده و به عنوان مسکن اعصاب عمل می کند و آرامش بخش هستند.

وی در خصوص خواص گیاه گشنیز افزود: این گیاه هضم کننده غذا و مقوی معده بوده و در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: مصرف گیاه سیاه دانه به همراه زیره سبز باعث افزایش اشتها شده و ملین و ضد نفخ است.

به گفته بابایی اسفرزه داروی التيام دهنده زخم بوده و در درمان یبوست موثر است.

*برنامه های ویژه مرکز گل و گیاه

مرکز آموش گل و گیاه و پایگاه گیاه پزشکی منطقه تنها مرکز تخصصی گل و گیاه منطقه 13 است و از زمان تأسیس تا به امروز سعی کرده تا با برگزاری کلاس های آموزش و برنامه های ویژه، در کنار آموزش شهروندان به گسترش فضای سبز و افزایش زیبایی های بصری در منطقه کمک کند.

اقدس کریمی، مسئول مرکز گل و گیاه منطقه 13 در خصوص برنامه های این مرکز گفت: برگزاری كلاسهاي مختلف و همچنین بازدید از مزرعه گیاهان دارویی برای شهروندان منطقه برگزار می شود تا بیش از گذشته با خواص دارویی گیاهان آشنا شدند.

وی تصریح کرد: برپایی تور یکروزه بازدید از زمین زعفران واقع در روستای گلزار و بازار گل شهید محلاتی از جمله فعالیت های این مرکز طی هفته های اخیر بوده است./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار