طرح های منتخبی که در جشنواره های علمی پژوهشی مقام کسب می کنند و مورد نیاز کشور هستند به مرحله صنعتی شدن می رسند اما در کنار آنها طرح های بنیادی نباید مظلوم واقع شود بلکه باید آنها نیز مورد حمایت جدی قرار گیرند

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، دکتر عبدالرضا صمیمی معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش های علمی صنعتی در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته افزود : 25 دوره جشنواره بین المللی خوارزمی را با طرح هایی که از دید فناوری بسیار حائز اهمیت بود و طرح های بین المللی برگزار کردیم 1357 طرح به این جشنواره ارسال شده بود که 23 طرح داخلی و 8 طرح خارجی مورد تقدیر قرار گرفتند ما در 3 مرحله ارزیابی را انجام دادیم و با توجه به تجربیات سازمان پژوهش های علمی صنعتی و با حضور بهترین اساتید در یک کمیته داوری طرح ها را بررسی کردیم .

وی گفت : در این 25 سال که جشنواره را برگزار می کنیم به طور کلی حدود 3 هزار طرح در این جشنواره ها داشتیم و مهمترین تفاوت این جشنواره با جشنواره ی سال گذشته افزایش تعداد طرح های ارسالی به ویژه در بخش داخلی بود و در نهایت حجم زیاد طرح ها این رکورد را در این 25 دوره شکست.

صمیمی با اشاره به حمایت های برگزیدگان تصریح کرد : بحث صنعتی سازی طرح بستگی به حمایت ها دارد و به تازگی بنیاد ملی نخبگان نقش مهمی در حمایت های طرح ها داشته بهویژه اعتبار این جشنواره می تواند تبلیغی برای این افراد باشد و حتی خود جشنواره بخشی از این حمایت ها است.

به عنوان مثال یک طرحی که بنیادی است اما شماره ثبت ندارد می تواند در مرحله اختراع از حمایت های سازمان پژوهش ها در به ثبت رساندن آن استفاده کند .

وی گفت : طرح های بنیادی نباید مظلوم واقع شود زیرا اینها پشتوانه طرح های کاربردی هستند و این طرح های کاربردی نیاز جامعه است.

 

مقام آوردن در جشنواره های پژوهشی باعث مطلوبیت طرح می شود

دکتر محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشیی وزارت علوم در ادامه افزود: تجاری سازی از ایده شروع می شود و تا صنعتی شدن پیش می رود. اما اینکه بگوییم اگر طرحی در جشنواره خوارزمی مقام آورده و باید برای تجاری سازی و صنعتی شدن آن از تمامی حمایت ها استفاده کند درست نیست زیرا مقام آوردن باعث مطلوبیت طرح خواهد شد نه صنعتی شدن بنابراین بنیاد ملی نخبگان هم برای احراز شرایط نخبگی چندین شرط دارد یکی از شروط برگزیده شدن در جشنواره ها است که برندگان اول تا سوم با بررسی ها به عنوان نخبه شناخته می شوند. بنابراین بر اساس یکی دیگر از این شروط طرحی که نیاز کشور را تامین کند و بازار فروش داشته باشد قابلیت صنعتی شدن را هم دارد. به همین منظور می توان گفت که در دنیا هزاران طرح وجود دارد اما تنها تعدادی از آنها به مرحله تجاری سازی می رسد.

وی گفت : ایجاد نقشه جامع علمی نیز اولویت نیاز کشور را تعیین کرده که احتیاجات ما چیست. ما در شورای عالی عطف 40 طرح کلان ملی را تصویب کردیم که اگر تایید شود در کشور هم عملیاتی میشود بنابراین اگر طرحی بازار فروش نداشته باشد و نیاز جامعه را تامین نکند می تواند حتی در صورت حمایت برای صنعتی شدن باعث خسران مادی نیز بشود.

وی تصریح کرد : دنیا ثابت کرده که کشور ما با شیب تندی در زمینه تولیدات علمی پیش می رود و اگر این حمایت های دولتی نبود چه در مرحله توسعه و چه در مصرف صنعت ما به شکل بومی شکل نمی گرفت.

تمامی طرح ها باید مورد حمایت قرار گیرند

مرآت برگزیده 25 جشنواره بین المللی خوارزمی در ادامه افزود : از طرح های علمی زمانی می شود بهره برد که تبدیل به محصول و تجاری سازی شود که در این زمینه کم و کاستی هایی وجود دارد یک قسمت از این کاستی ها مقررات در تولیدات داخلی و فناوری های نوین است و دوم نحوه اجرای مقررات می باشد که از جمله آن می توان به بحث استفاده از حداکثر توان داخلی و بخشنامه هایی که در زمینه ممنوعیت محصولات خارجی که نمونه داخلی دارند اشاره کرد. که قانون مربوط به آن باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی گفت : بسیاری ازاین محصولات که در داخل تولید می شوند خریداران آن ها شرکت های دولتی هستند اما در همین حوزه ها نمایندگان محصولات خارجی بزرگترین دفتر ها را در کشورمان دارند.

وی تصریح کرد : شرایط رقابت باید برای شرکت های ایرانی هم فراهم شود./ع

گزارش:شادی زاهدی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار