به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران؛ «کامیاب» دیروزدر هشتمین جلسه کمیسیون تجارت اتاق اصفهان افزود: کارشناسان اتاق بازرگانی اصفهان در سفر به بندرعباس از نزدیک از امکانات بندر شهید رجایی بازدید و گزارشی در این راستا تهیه کرده اند.
وی اضافه کرد: 40 درصد ترانزیت کل کشور از این بندر صورت میگیرد که ماده خاص آن پنبه است که سالانه بیش از 700 هزار تن آن از این بندر عبور میکند.
وی خاطر نشان کرد: در سال 89حدود، 85 میلیون تن کالا از این بندر رد و بدل شده که در بین 100 بندر جهان رتبه چهل و چهارم به بندر شهید رجایی اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: در سال 1383، یک میلیون و 180 هزار کانتینر وارد کشور شده که در آخر سال60 هزار آن در گمرک باقی مانده بود و در سال 84 تعداد کانتینر یک میلیون و 284 هزار بوده که تعداد 38 هزار کانتینر باقی مانده و درسال 87 تعداد دو میلیون کانتینر واردات داشتیم و طبق موجودی انبار 90 هزار آن رسوب کرده است.
وی یادآور شد: با احتساب آمار گذشته پیش بینی میشود در سال 1402، تعداد 7 میلیون کانتیتر از این بندر عبور کند که 300 هزار کانتینر رسوب خواهد داشت و در سال 1407 این تعداد به 600 هزار کانتینر میرسد.
وی کمبود کارشناس احراز در بخش گمرک را از چالشهای ترخیص کالا برشمرد و گفت: روزانه 500 پرونده به این بخش ارایه میشود که با وجود 10 کارشناس فرصت بررسی هر پرونده تنها به 12 دقیقه میرسد.
وی نبود ارتباط الکترونیکی بین بندر، کمرگ و منطقه آزاد تجاری را یکی از مشکلات ترخیص کالا در این بندر عنوان کرد و گفت: نا هماهنگی سازمانهای مجاور شامل بهداشت، استاندارد و غیره با گمرک به صورت ناجوانمردانه به پای گمرک گذاشته میشود در حالی که سازمانهای مجاور در تایید یا عدم تایید کالا زمان بسیاری را صرف میکنند .
وی ترخیص کالا از مسیر قرمز در بندرشهید رجایی را بیش از 90 درصد نسبت به مسیرهای سبز و زرد اعلام کرد و گفت: ترخیص کالا در بخش ماشین آلات خط تولید از طریق مسیر سبز میتواند صورت گیرد.
وی نبود آزمایشگاه مجهز در گمرک بندر عباس را یکی از مشکلات این بخش ذکر کرد و گفت: وجود این آزمایشگاه میتواند زمان ترخیص کالا برای واردکنندگان و صادرکنندگان را کمتر کند.
وی تشکیل شرکت بازرسی متشکل از بازنشستگان گمرک را به عنوان یکی از پیشنهادهای خود برای استفاده از این ظرفیت در تسهیل امور گمرک ارایه کرد./س