دانشنامه پزشكي//رزاسه

بيماري رزاسه چيست؟

رزاسه يك بيماري شايع پوستي است كه سبب قرمزي و تورم در صورت ميشود و اغلب به آن جوش بالغين نيز ميگويند .

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ رزاسه يك بيماري شايع پوستي است كه سبب قرمزي و تورم در صورت ميشود . اغلب به آن جوش بالغين نيز ميگويند .

رزاسه با تمايل به برافروختگي و قرمزي صورت شروع مي شود و با پيشرفت بيماري بصورت قرمزي دائمي قسمت مياني صورت كه تدريجا“ گونه ها ، پيشاني ، بيني و چانه را نيز گرفتار مي كند ديده مي شود . بيماري همچنين ممكن است گوشها ، سينه و پشت را نيز گرفتار كند .

با استقرار بيماري عروق خوني ظريف و برآمدگي هاي كوچك در اطراف و روي مناطق قرمز رنگ پديدار مي شوند . معهذا برخلاف جوش غرور جواني دانه هاي سرسياه ديده نمي شود .

در مراحل ابتدايي بيماري خودبخود عود و بهبودي نشان ميدهد . زماني كه بهبود خودبخودي مشاهده نشد و با ظهور ديگر علائم از قبيل جوشهاي قرمز رنگ و نمايان شدن عروق ظريف پوست ، ديگر درنگ جايز نيست و بايد به متخصص پوست مراجعه كرد . اين بيماري بندرت خودبخود بهبود مي يابد و ممكن است سالها ادامه داشته باشد . شرايط بيمار بدون درمان بدتر خواهد شد .

*چگونه رزاسه را تشخيص دهيم ؟

جوشهاي قرمز رنگي كه بعضي چركي نيز مي شوند ممكن است همراه با عروق ظريف خوني در پوست صورت به همراه قرمزي دائمي صورت نمايان شود . در موارد پيشرفته تر بيماري شرايطي بنام رينوفيما ايجاد مي شود كه حاصل غدد چربي بزرگ است و سبب تورم و قرمزي و افزايش اندازه بيني به همراه گونه هاي متورم مي شود . اين رشد و بزرگي در نيمه تحتاني بيني و بخصوص نزديك گونه ها بيشتر جلب توجه مي كند . اين تغيير شكل در زنها كمتر شايع است .

حدود 50% مردم گرفتاري چشمي نيز پيدا مي كنند . بعضي از بيماران به سوزش و قرمزي چشمها بصورت ورم ملتحمه دچار مي شوند . اگر اين وضعيت درمان نشود ميتواند عوارض جدي تري به دنبال داشته باشد .

*چه كساني در معرض گرفتاري توسط رزاسه هستند ؟

افراد با پوست روشن و بخصوص زنها بين سنين 50 -30 سالگي در معرض بيماري قرار دارند . گرچه زنان و مردان در هر سني مبتلا ميشوند و حتي كودكان مي توانند بندرت دچار شوند . دليل ابتلاي بيشتر در جنس مؤنث هنوز به درستي شناخته نشده ولي بعضي موارد در دوره يائسگي شروع مي شود .

رزاسه معمولا“ در يك دوره طولاني ايجاد مي شود . در ابتدا به صورت تمايل به قرمز شدن و التهاب صورت و حساس شدن شديد به مواد آرايشي

بروز مي كند . اين وضعيت در شرايط عصبي و استرس زا نيز ممكن است برانگيخته شود .

*مواردي كه بيماران بايد اجتناب و رعايت كنند :

علت دقيق بيماري هنوز شناخته نشده ولي بهترين پيشگيري اجتناب از مواردي است كه سبب قرمزي يا گر گرفتن صورت خواهد شد . اين موارد

عبارتند از :

1- اجتناب از نوشيدني هاي داغ ، غذاهاي تند و كافئين موجود در قهوه ، و نوشيدني هاي الكلي .

لازم به يادآوري است گرچه الكل بعضي موارد رزاسه را تشديد مي كند ولي علائم در كساني كه الكل هم هيچگاه مصرف نمي كنند ميتواند شديد باشد و اين بيماري را نبايد به الكليسم ارتباط داد .

2-حفاظت خوب و مناسب از آفتاب كه شامل كمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب ، استفاده از كلاه و بكاربردن فرآورده هاي مناسب ضدآفتاب با

فاكتور حفاظتي حداقل 15 و اجتناب از هواي خيلي گرم و خيلي سرد كه ممكن است هريك از اين موارد علائم بيماري را تشديد كنند .

3- اجتناب از دستكاري ، مالش ، ماساژ و شستشوي زياد صورت كه پوست قرمز با هريك از اين موارد بيشتر تحريك مي شود .

4- ورزش بايد به صورت متعادل بوده و سبب گرماي زياد نشود و حتي المقدور در محيط سرد ورزش كنند .

5- از مواد آرايشي محرك جهت صورت اجتناب گردد واز اسپري هاي مو طوري استفاده شود كه صورت را آغشته نكنند .

6-موارد حملات قرمزي صورت ثبت شود و كليه غذاها و فعاليت ها و .... كه مي توانسته در طول روز سبب آن شود در نظر گرفته شوند .

*تدابير درماني:

بسياري از افراد با اين بيماري آشنا نيستند و آن را در مراحل اوليه تشخيص نمي دهند . تشخيص بيماري اولين قدم در كنترل آن است . تشخيص ودرمان توسط خود بيمار به هيچ وجه توصيه نمي شود ، چون بسياري از داروهاي پوستي كه بدون تجويز پزشك مصرف مي شوند ممكن استشرايط را بدتر كنند .

متخصصين پوست اغلب تركيبي از درمانها را به هر بيمار تجويز مي كنند . ژلها و كرمهايي كه جهت درمان بيماري توسط متخصص توصيه شده در سه يا چهار هفته اول بهبود مختصري را باعث ميشوند . بهبود قابل ملاحظه معمولا“ بعد از 2 ماه جلب توجه مي كند . آنتي بيوتيكهاي خوراكي از درمانهاي موضعي سريعتر اثر مي كند . كرمهاي استروئيدي ( به اصطلاح عوام حاوي كورتون ) براي بيش از دو هفته نبايد بكار رود وازانواع با قدرت اثر بالاي آن حتما“ بايد اجتناب شود و بهتر است اين دسته از داروها فقط تحت نظر متخصص پوست مصرف شوند .

قرمزي دائمي احتمالا“ با روشهاي غيرطبي مثل استفاده از سوزنهاي ظريف الكتريكي و يا ليزر (Laser ) جهت بستن عروق متسع پوست گاهي قابل اصلاح است . استفاده از كرمهاي زيبايي كه به طريقي قرمزي را استتار كند راه ديگري است .

حذف عواملي كه تحريك پوست را سبب مي شوند اهميت زيادي دارد . موادي كه روزانه استفاده مي شود مثل صابون ها ، مرطوب کننده ها و ضد آفتاب ها بايد فاقد الکل و ساير مواد پايه اي محرک باشند.مرطوب کننده همراه درمان موضعي بايد زماني با دقت بکار رود که داروز موضعي خشک شده باشد.هنگام بيرون رفتن از منزل بخصوص روزهاي گرم و آفتابي لازم است که ضد آفتاب با فاکتور حفاظتي حداقل 15 بکار رود.

*درمان عوارض

رينوفيما

معمولا“ از طريق جراحي بافت اضافي برداشته ميشود كه ميتوان از Laser ( ليزر) و جريان الكتريكي نيز كمك گرفت . تراش پوست يك روش

جراحي است كه قسمتهاي سطحي پوست را صاف كرده و منظره اسكار مانند بعد از جراحي را بهتر مي كند .

كليد موفقيت در درمان رزاسه تشخيص و درمان زودرس است ، همچنين ضروري است كه تمام توصيه هاي متخصص پوست را بصورت مداوم مدنظر داشت .

رزاسه در اين صورت قابل درمان و كنترل خواهد بود و در صورتيكه به حال خود رها شود به تدريج بدتر و درمان مشكل تر خواهد شد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
لطفا ذوستان اگر راه درماني مطلع هستند محبت ميكنن در اختيار سايرين بگذارن
Iran, Islamic Republic of
مریم
۰۹:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
درود بر شما بسیار مطلب مفیدی بود. سپاسگزارم
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۴:۳۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
لطفا نشانه ها و راه های درمانشو بطور کامل توضیح بدید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
لطفأ يه رَآه درمان بگيد صورت مادرم خيلى درگير بيمارى روزاسه شده
Iran, Islamic Republic of
علی
۱۵:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
برای رفع جوشهای رزاسه 30عدد قرص مترونیدازول و یک عدد ژل مترونیدازول 75% تهیه کنید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
چطور میشه درمان کرد؟ تشکر
Iran, Islamic Republic of
مهدی موسوی
۱۵:۵۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
توجه توجههههههههه بنده درمان 100% بیماری روزاسه رو دارم
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
خداوند تمام مریضارو شفا بده
Iran, Islamic Republic of
عباس مقدم
۰۶:۰۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درودداداش مهدی. لطفااگه میشه درمانش روبگو. چون خواهرم خیلی باهاش درگیرهست. ممنونم ازت
United States
Aria
۱۹:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
لطفا درمانشو بگید استفاده کنیم.صورتم بدجور داغونه
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
لطفا عکسی از بیماری هم گذاشته شود
Iran, Islamic Republic of
z sharif
۱۱:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
با سلام ترجمه بعضی قسمتها بهیچوجه قابل استفاده وبهره برداری نیست
Iran, Islamic Republic of
مریم رضایی
۱۷:۴۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
لطفا"درمورد این بیماری بیشتر اطلاعات داده شود
آخرین اخبار