«هاشم میرزاخانی» در مورد برگزاري جشنواره بين‌­المللي فيلم فجر گفت: این جشنواره با 30 سال فعالیت، قطعاً جایگاه خودش را در دنیا باز نموده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ «هاشم میرزاخانی» مشاور ویژه معاونت امورسینمایی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفت­گو با روابط عمومی جشنواره بين ­المللي فيلم فجر در مورد برگزاری سی امين دوره این جشنواره گفت: بزرگترین جشن سینمای ایران، متقارن با ایام الله دهه مبارک فجر است که مردم ایران هم عادت کرده اند همیشه ایام فجر که می رسد بهترین های تولید آثار سینمایی ایران را ببینند و همیشه سینمای ایران با فیلم های شریفی که توانسته است تولید کند ذائقه مردم را در این ایام خوش تر کرده است. امسال هم ما شاهد برگزاری سی امین دوره این جشنواره هستیم ما هم در شورای سیاستگذاری جشنواره سعی کردیم برنامه ریزی های متنوعی برای این عزیزان داشته باشیم.

وی همچنین گفت: ما امسال با برنامه ریزی هایی که در دو سال پیش هم داشتیم به منظور تمرکززدایی از تهران برای جشنواره، کارها را پیگیری کردیم و امسال هم به غیر از تهران، این جشنواره در 9 استان کشور برگزار می شود که این خود اتفاق بزرگی است که بچه های شهرستانی هم در جشن سینمای ملی کشور، سهیم می شوند. هر جشنواره اهداف بلندی دارد و سیاست های جدیدي برایش تبیین شده است، وقتی جشنواره ای در یک زمان خاصی آن هم پیروزی انقلاب اسلامی تعیین می شود، قطعاً بایستی سیاستگذاری ها به آن سمت برود. لذا برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شد و با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای مسلمان منطقه افتاده است، امسال برای برگزاری اولین "همایش بیداری اسلامی در سینما"، برنامه ریزی انجام شد و انشاءالله شاهد حضور افرادی شاخص و اثرگذار در انقلاب های مختلف جهان و انقلاب های راستین باشیم و امیدواریم این برنامه با جدیت پیگیری شود و ما شاهد برگزاری برنامه بسیار آبرومند با خروجیهای خوب باشیم.

میرزاخانی در مورد برگزاری دومین کنفرانس بين ­المللي "هاليوودیسم و سینما" همزمان با برپایی سی امين جشنواره بين ­المللي فيلم فجر گفت: امسال برای دومین سال، بحث هالیوودیسم را در شورای سیاستگذاری جشنواره جدی تر کردیم ، نقد سیاست های غرض‌ورزانه آمریکا در هالیوود یکی از مسائلی است که باید به آن پرداخت و امسال هم با حضور آقای منتظمی و همکارانشان، دومین دوره کنفرانس "هاليوودیسم و سینما" برگزار می شود. و امیدواریم که با شرکت عناصر بسیار شاخص و تأثیرگذار فیلمسازی در کشورهای مختلف دنیا، این همایش هم با رویکرد بسیار خوبی مواجه شود و انشاءالله در حوزه اجرا و عمل هم این دستاوردها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در مورد انتخاب «محمد خزاعی» به عنوان دبیر سی امين جشنواره بين ­المللي فيلم فجر گفت: امسال تعیین آقای خزاعی به عنوان دبیر جشنواره، اتفاق بسیار مبارکی بود و ایشان هم با پشتکار و تجربه ای که دارند توانسته اند با حمایتهای معاونت محترم سینمایی کارهای بسیار خوبی را رقم بزند. برنامه ریزیهای متداولی انجام شده است که انشاءالله در ایام دهه فجر، شاهد برگزاری بسیار خوب و منظم این برنامه ها خواهیم بود.

مشاور ویژه معاونت سینمایی در مورد برگزاری جشنواره بين ­المللي فيلم فجر و تأثیر آن بر روند رشد سینمای ایران، گفت: جشنواره ها کلاً راهنما و روشن‌کننده‌ای برای تولید آثار کشور هستند. معمولاً آثار برگزیده هر جشنواره، راهکار و خطی مشی برای تولید آثار سال آینده است. در جشنواره فیلم فجر هم این اتفاق قطعاً می افتد، آثاری که برگزیده می شوند یک تابلوی راهنمایی برای تولید آثار سال آینده هستند. ضمن اینکه مهمترین زمان برای دیده شدن آثار، توسط مسئولین و مدیران نظام در ایام جشنواره فیلم فجر است، تقریباً هیچ مسئول و مقامی در کشور نیست که در ایام دهه فجر، سراغ حوزه فيلم نیاید و حتی شده با دیدن دو یا سه فیلم شاخص از این جشنواره بهره مند نشود. همه مسئولین در این ایام به دنبال حضور در جشنواره و دیدن فیلم ها هستند و این خود نقطه قوتی است که ما باید جهت گیری سینمای ایران را به این سمت ببریم تا آثار بسیار فاخری در آن تولید شود که تمامی اجزا و مسئولین نظام با افتخار به آن نگاه کنند. در این سه سال اخیری که معاونت سینمایی فعالیتش را شروع کرده همین اتفاق افتاده است که عالیترین مقامات رسمی کشور به حوزه سینمایی توجه کرده اند و ما شاهد این هستیم که بزرگان حوزه های مختلف در حوزه سینما اظهارنظر می کنند و جایگاه حساس سینما را همه متوجه شده اند.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در ادامه تأکید کرد: در دنیا اگر توجه کنیم از طرف کشورهای بزرگ مقوله هایی همچون هالیوود، برای کمک به برنامه ریزی های بین المللی و ملی آن کشور راه اندازی می شود. هم اکنون در هالیوود فیلم ساخته می شود در آن فیلم به افغانستان و عراق حمله می شود، بعد می بینیم در واقعیت هم این اتفاق می افتد و یا در آن یک رئیس جمهور سیاه پوست در راس آمریکا قرار می گیرد و ما می بینیم که بعد از آن، در واقعیت هم این اتفاق می افتد. لذا سینما یک ابزار بسیار مهمی در دست سیاستمداران شده و اهداف بلند مدت کشورهای امپریالیستی را نمایان می کند.

وی در ادامه افزود: ما نیز در فرهنگ خودمان در ایران اسلامیمان معتقدیم که باید مبین نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم، مبانی و مفاهیم اسلامی را از طریق این رسانه به دنیا برسانیم، چرا که دنیا تشنه این مبانی است. واقعاً اگر جزئیات و ظرایف اسلام عزیز به گوش جهانیان برسد قطعاً خیلی ها تأمل بیشتری در این زمینه خواهند کرد و سینماگران ما هم وظیفه شان را اگر درست انجام بدهند حتماً در محضر خداوند هم سربلندتر خواهند بود، چرا که پیام اسلام را از طریق رسانه ای که زبان تمام دنیاست به گوش جهانیان رسانده اند و آنها را به تأمل انداخته اند و به سمتی که در نهایت به رشد و بالندگی انسانیت در جهان است حرکت کنیم. مسئولین هم باید شرایط را مهیا کنند که این اتفاق برای سینما بیفتد و دیدگاههای ناب اسلام عزیز از طریق این رسانه برای مخاطبان ارائه شود.

میرزاخانی در مورد حضور آثار برجسته سینمای جهان در این دوره از جشنواره بين ­المللي فيلم فجر گفت: این جشنواره با 30 سال فعالیت، قطعاً جایگاه خودش را در دنیا باز کرد. بخصوص که سینمای ایران هم همانطوری که می دانید جزو پاکترین سینماهای جهان است و همه دنیا به این موضوع ازعان دارند . الان هم روندی که برای سینمای ایران اتفاق افتاده و حضور درخشان فیلمهای سینمای ایران در جشنواره های معتبر جهانی، نشاندهنده این است که ایران به هر ترتیب جزو کشورهایی است که نمی توان آن را در این حوزه نادیده بگیرند. البته کشورهای غربی دیدگاهشان با دیدگاه دینی و معنوی ایران عزیز، همگونی ندارد و همیشه غرض‌ورزانه به کشورمان نگاه کرده و می کنند و این خیال خامی است که ما فکر کنیم دیدگاه امپریالیسم نسبت به ایران تغییر کرده است، ولی به هرحال قدرت سینمای ایران را نمی توانند نادیده بگیرند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران یادآور شد: ما شاهد هستیم خیلی از سینماگران بزرگ جهان علاقه مندند در ایران حاضر شوند، علیرغم تبلیغاتی که علیه ایران می شود حتی بعضاً میهمانان جشنواره های دوره های قبل، صراحتا ً می گفتند که ما اولین باری است که به ایران می آییم و فکر می کردیم اینجا الان نا آرامی و جنگ است، یا دیگری که از اتباع امریکا بود می گفت ما فکر می کردیم با یک کشور بسیار عقب مانده مواجه هستیم ولی الان تهرانی که من می بینم از نیویورک کم ندارد.

وی همچنین گفت: واقعاً ایران به جایگاه رفیعی در حوزه های مختلف اعم از: ورزشی، پزشکی، علمی، فن آوری، هسته ای و ... رسیده و چنانچه تأملی در این نقاط قوت بشودباید بگوییم که حوزه فرهنگش هم با توجه به فرهنگ غنی و عقبه فرهنگی که ایران دارد باید بیش از پیش اثرگذار باشد و انشاءالله ما شاهد روزی باشیم که فرهنگ ایران عزیز و فرهنگ اسلام عزیز در کشورهای غربی و اروپایی جاری و ساری شود و پیام دوستی، مودت و صلح طلبی مردم مسلمان و سرافراز ایران به همه جهانیان برسد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در کل، وظیفه یک سینماگر مسلمان در عصر کنونی سنگین است و با توجه به اتفاقات بزرگی که در جهان روی می دهد و سیل بیداریهای اسلامی که در کشورهای مختلف می افتد سینماگران مسلمان قطعاً وظیفه سنگینتری به دوششان افتاده و پرداختن به مقوله اسلام و اجزاء و جوارح آن از وظایف ذاتی هر مسلمان است و فیلمسازان هم بایستی به این مقوله بپردازند تا دِین خودشان را به کشورشان و به دینشان ادا کرده باشند.

«هاشم میرزاخانی» در مورد حضور فارغ التحصیلان دوره های مختلف انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره بين ­المللي فيلم فجر گفت: انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یک پایگاه آموزشی در کشور، جای خودش را بازکرده و سینمای حرفه ای واقعاً مدیون حوزه فیلم کوتاه و سینمای جوانان ایران است. چرا که الان آثار کارگردانهایی که در جشنواره فيلم فجر حضور دارند اگر دقت شود می بینیم که کسانی هستند که در انجمن سینمای جوانان ایران کارشان را شروع کردند و در جشنواره های سینمای جوان و فیلم کوتاه تهران برگزیده شدند و به مراتب پله ها را یکی یکی طی کردند. البته این مبنی بر این نیست که هدف همه بچه های فیلم کوتاه، حوزه فیلمهای بلند و شرکت در جشنواره صرفاً فیلمهای سینمایی است. چرا که ما به همه این رسانه ها اعم از فیلم کوتاه، فیلمهای مستند و فیلمهای سینمایی نیازمندیم.

وی در ادامه تأکید کرد: در حوزه تدوین اگر نگاه کنید تدوینگرهای بنامی الان در سینمای حرفه ای ایران از بچه های آموزش دیده انجمن سینمای جوان هستند و در واقع وظیفه ذاتی ما این است. ما در اقصی نقاط کشور با 60 دفتری که داریم نسبت به استعدادیابی جوانانی که در جای جای این کشور هستند اقدام و روی آنها سرمایه گذاری می کنیم و برایشان برنامه های متنوع آموزشی داریم و در نهایت با حمایتهایی که انجام می شود این بچه ها آماده می شوند برای اینکه به سینمای این کشور کمک کنند و سطح سینمای کشور را بالا ببرند و این اتفاق هم طی این سه دهه فعالیت افتاده است خیلی از سینماگران حرفه ای از اعضای سینمای جوان هستند و این انگیزه را برایمان ایجاد می کند که فعالیتمان را بیش از پیش کنیم چرا که معتقدیم سینمای ایران جایگاهش بیش از این حرفهاست و طبق آماری که داریم الان ما در حوزه سینما جزو یازدهمین کشور جهان هستیم که به نظر من این جایگاه برای ایران قابل قبول نیست و بایستی به سطحی برسیم که سینمای ایران در دنیا حرف اول را بزند و همه مخاطبین جهانی بتوانند از این آثار بهره مند شوند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار