رئیس کانون زرشک و عناب گفت: 98 درصد تولید عناب و زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛قهرمان رشید در میزگرد رؤسای کانونهای هماهنگی بخش کشاورزی در دومین اجلاس سراسری کانونهای هماهنگی دانش و صنعت افزود: زرشک و عناب همچون زعفران از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است که با کم آبی سازگار است و درآمد خوبی برای مردم دارد.

وی در ادامه گفت: در خراسان جنوبی محور اصلی توسعه، کشاورزی است و حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت در خراسان جنوبی مربوط به زرشک است.

  رشید ادامه داد: 98 درصد تولید زرشک کشور در خراسان جنوبی انجام می شود و میزان تولید زرشک در استان خراسان جنوبی 9 هزار و 200 تن است و 50 هزار خانوار در این زمینه مشغول هستند. استاندار خراسان جنوبی در ادامه در خصوص محصول عناب نیز گفت: تولید عناب خراسان 98 درصد تولید عناب کشور را شامل می شود و گردش سالانه و ارزش اقتصادی این دو محصول به طور جداگانه 50 میلیارد تومان مربوط به زرشک و 20 میلیارد تومان هم مربوط به عناب است.

وی با بیان اینکه تولید عناب ، زرشک و زعفران سختی های فراوانی دارد افزود: آنچه به عنوان ماحصل این محصولات به فروش می رسد با زحمات طاقت فرسای کشاورزان منطبق نیست و در این میان دلالها و واسطه ها سود بیشتری می برند.
  رشید گفت: سالانه 300 تن زرشک به کشورهایی همچون امارات متحده عربی ، ایتالیا ، استرالیا و چند کشور دیگر صادر می شود اما در خصوص محصول عناب پارسال میزان کمی از این محصول با کیلویی 5 دلار که قیمت بسیار کمی است صادر شده است.

وی به ضرورت ساماندهی این دو محصول اشاره کرد و افزود: معرفی محصولات در سطح بین المللی ، تشکیل شرکتهای دانش بنیان برای حمایت از تولیدات به صورت علمی ، احصاء مشوقهای مختلف در زمینه افزایش این دو محصول از جمله اقدامات جدی است که باید صورت گیرد. استاندار خراسان جنوبی در خصوص زعفران نیز گفت: هم اکنون 13 هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی وجود دارد که تولیدات آن 28 درصد تولید کل کشور محسوب می شود.

وی افزود: بالاترین کیفیت زعفران مربوط به خراسان جنوبی است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.