مدیر عامل مجتمع كشتی سازی وصنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) با اشاره به ظرفیتهای موجود در صنعت كشتی سازی كشور گفت: رونق این صنعت مهم در ایران نیازمند نگاه ملی است.

 

به گزارش خبرنگر باشگاه خبرنگاران؛'حمید رضاییان'امروزدر نشستی مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: مجموعه ایزوایكو كه متشكل از چهار شركت بسیار توانمند ایرانی در ساخت و تعمیر انواع كشتی است، به لحاظ فضا، امكانات و تجهیزات در كشور و حتی در خاورمیانه بی نظیر است.

وی با بیان اینكه هم اكنون ساخت سه فروند كشتی اقیانوس پیما و یك فروند كشتی حمل ضایعات سوختی را در دستور كار داریم، افزود: كشتی ایران – اراك نخستین محصول تمام ایرانی شركت ایزوایكو بوده كه از سال گذشته وارد چرخه دریانوردی شده است.

رضاییان ابراز داشت: این كشتی كه حاصل دست متخصصان ایرانی می باشد، به گفته مسوولان كشتیرانی كشور بسیار بهتر از نمونه های خارجی آن می باشد و یكی از افتخارات بزرگ صنعت دریایی كشور محسوب می شود.

رضاییان با بیان اینكه ما امروز ظرفیت های خالی بسیاری در ایزوایكو داریم، گفت: این مجموعه توانایی آن را دارد كه سالیانه بیش از یكصد فروند كشتی اقیانوس پیما را تعمیر كند اما امروز بنا به دلایلی تنها 30 درصد از این ظرفیت استفاده می شود.

وی با اشاره به اینكه از ابتدای امسال تاكنون 35 فروند شناور در مجموعه ایزوایكو تعمیر شده ، تصریح كرد: از این تعداد شناوری كه تعمیر شده 11 فروند اقیانوس پیما بوده و هشت فروند آن متعلق به شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی بوده است.

مدیرعامل شركت ایزوایكو ضمن ابراز خرسندی از اعتماد و روند رو به رشد همكاری كشتیرانی جمهوری اسلامی با مجموعه كشتی سازی فراساحل ایران، اظهار داشت: امروز برای ایجاد اشتغال پایداردر این حوزه و رقابت با شركت های خارجی به جز چین كه از نظر قیمت از تمام دنیا ارزان تر است، نیاز به اعتماد بیشتری از سوی مسوولان كشور داریم.

وی با بیان اینكه متخصصان ایرانی در كشتی سازی توانایی ساخت و تعمیر هرگونه شناوری را دارند، گفت: امروز ما برای آنكه به عنوان یك صنعت نوپا بر روی پای خود بایستیم ، نیاز به اعتماد شركت های ایرانی به ویژه كشتیرانی و ناوگان نفتی كشور داریم.

رضاییان در این نشست مطبوعاتی از مسوولان ناوگان نفتی كشور خواست تا اعتماد بیشتری به صنعت كشتی سازی ایران داشته باشند 

وی اظهار داشت: اگر شركت های بزرگ ایرانی در ابتدای امر نمی خواهند ساخت كشتی هایشان را به ما سفارش دهند، دست كم ما را به عنوان مشاور انتخاب كنند تا كوله باری از تجربه برای جوانان این مرز و بوم فراهم آید.

وی در ادامه صحبتهای خود، تاكید كرد: البته متخصصان صنعتی كشتی سازی ایران در مجموعه ایزوایكو از توانایی بسیار بالایی كه در خاورمیانه و حتی در سطح جهانی بی نظیر است، برخوردار می باشند.

این مقام مسوول با بیان اینكه ما دو ناوگان بزرگ دریایی كه شامل ناوگان نفتی و مجموعه كشتیرانی جمهوری اسلامی می باشد را در كشور خود داریم، اظهار داشت: اگر این شركت ها طبق تاكید رییس جمهور منبی بر عدم سفارش ساخت شناور به خارج از كشور، به مجموعه ایزوایكو، حداقل در بخش تعمیرات اعتماد كنند، بازار بسیار خوبی در ایزوایكو كه اشتغال زایی را در منطقه به دنبال دارد، ایجاد خواهد كرد.

مدیرعامل شركت كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در این نشست مطبوعاتی از تلاش های غضنفری وزیر تجارت، صنعت و معدن،استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس به دلیل حمایت های ویژه شان از ایزوایكو تقدیر و تشكر كرد.

رضاییان در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص دلایل رونق نداشتن مجموعه ایزوایكو در سالهای گذشته، گفت: الگوی ساخت این مجموعه كه در سال 1370 ایجاد شده، یك الگوی آلمانی بوده كه متاسفانه سنخیت چندانی با ظرفیت ها و قابلیت های كشور ما نداشته است.

وی اظهار داشت: یكی از ضعفها در حوزه كشتی سازی در سالهای گذشته این بوده كه این صنعت كه براساس یك الگوی آلمانی ساخته شده، بومی نگشته و با پتانسیل های منطقه تطبیق نداشته است /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.