مديرعامل سازمان انتقال خون گفت: اين سازمان با تمهيدات انديشيده شده و حمايت هاي دولت و مجلس براي 30 ماه آينده، تجهيزات استراتژيك ذخيره سازي كرده است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دكتر غلامرضا توگه، مديرعامل سازمان انتقال خون افزود: براي مقابله با تحريم هاي غرب از چهار سال قبل با حمايت دولت و مجلس راهكارهايي در اين سازمان شروع شده است.

وي تجهيزات و ملزومات در سازمان انتقال خون را به دو دسته تفكيك كرد و گفت: گروه نخست، تجهيزات استراتژيك و شامل كيسه هاي خون و كيت هاي غربالگري براي تست خون و گروه دوم، ساير ملزومات است.

دكتر توگه افزود: سال 87 يك رديف اعتباري با عنوان رديف تامين تجهيزات استراتژيك به لايحه بودجه ارايه و تصويب شد كه از آن سال به بعد اين سازمان ذخيره سازي تجهيزات را در كشور آغاز كرد.

وي گفت: در شرايط فعلي نسبت به تهيه كيسه خون مورد نياز در كشور اقدام شده، به نحوي كه در اين زمينه براي 30 ماه كيسه خون و يك سال كيت هاي غربالگري در كشور ذخيره سازي شده است.

وي تصريح كرد: با تدابير دولت و مجلس شوراي اسلامي تحريم هاي اعمال شده از سوي غرب خللي در تامين تجهيزات استراتژيك و خدمات رساني اين سازمان نداشته است.

مدير عامل سازمان انتقال خون ايران، همچنين گفت: اهداكنندگان خون سال 89 يك ميليون و 800 هزار كيسه خون اهدا كردند كه با تلاش هاي انجام شده اين آمار در سال جاري به دو ميليون كيسه خون افزايش خواهد يافت.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با توجه به آمار سازمان بهداشت جهاني و شاخص يكهزار نفر جمعيت و يك اهداكننده، مقام نخست را در منطقه دارد و تركيه در رديف دوم است.

دكتر توگه با بيان اين كه اهدا خون در سطح كشور به طور كامل، داوطلبانه است، افزود: در اين زمينه نيز جمهوري اسلامي جزو كشورهاي پيشرو است.

وي گفت: توانسته ايم با همكاري شركت هاي بين المللي از پلاسماي تهيه شده از خون هاي اهدايي، داروهاي استراتژيك پلاسمايي را با تاييد اين شركت ها تهيه و به بازار عرضه كنيم و اين نشان از سلامت بالاي خون هاي اهدا شده دارد.

دكتر توگه بيان كرد: اميدواريم، در سال هاي آينده در زمينه افزايش كيفيت فرآورده هاي خوني پيشرفت خوبي داشته باشيم و بتوانيم از فراورده هاي پلاسمايي محصولات دارويي تهيه كنيم و در اين زمينه خود كفا شويم.

وي با بيان اين که با تلاش هاي صورت گرفته چرخه مراقبت از خون از پايگاه تا سر بالين بيماران در سال آينده تكميل شود كه اين نقش موثري در ارتقاي كيفيت درمان و سلامت بيماران دارد افزود: اين طرح در 40 بيمارستان كشور اجرا شده است.

مدير عامل سازمان انتقال خون با اشاره به فعاليت هاي اين سازمان در زمينه تجهيزات پايگاه هاي انتقال خون كشور گفت: در سال جاري 140 ميليارد ريال اعتبار ملي در اين زمينه هزينه شده يا هزينه مي شود.

وي با اشاره به كمبود نيروي انساني در سازمان انتقال خون ايران، افزود: شرايط استاندارد اين است كه به ازاي هر 250 كيسه خون بايد يك كارمند وجود داشته باشد كه آمار به ازاي هر 450 كيسه يك كارمند است.

وي ضمن بيان اين مطلب که براي جذب نيرو اقداماتي انجام شده به نحوي كه در سال گذشته 500 سهميه استخدامي داشتيم افزود: مجوز 500 استخدام ديگر گرفته شده كه هم اكنون كارهاي مقدماتي آن در دست انجام است.

وي درباره پرونده فراورده هاي خوني آلوده در كشور گفت: پرونده تشكيل شده براي افرادي كه در اين رابطه صدمه ديده اند در دست پيگيري است.

مدير عامل سازمان انتقال خون ايران گفت: تجهيز مراكز يكي از اهدافي است كه ستاد مركزي انتقال خون ايران دنبال مي كند و در آينده تمامي مراكز به دستگاه هاي پيشرفته با قالبيت بالا مجهز مي شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار