در ده ماهه سال جاري رقم واردات به 50.3 ميليارد دلار رسيده که از نظر وزني 15 درصد کاهش و از نظر ارزش 5.7 درصد کاهش را نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک در نشست خبري امروز خود به مناسبت ايام دهه فجر به خبرنگاران گفت: عمده ترين ميزان کالاهاي وارداتي مربوط به شمش آهن و فولاد، ذرت علوفه اي، برنج، ماشين آلات مکانيکي است.

وي درباره علت کاهش واردات تصريح کرد: دو علت يکي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و ديگري مديريت واردات کالاهاي غير ضروري باعث کاهش ميزان واردات نسبت به سال گذشته شده به طوري که در مورد خودرو در ده ماهه امسال اين کاهش به رقم 10 درصد رسيده است.

رئيس كل گمرك در خصوص ميزان واردات کالا اظهار داشت: واردات کالا شامل سه گروه کالاهاي وارداتي سرمايه اي، واسطه اي و مصرفي است که 17 درصد کالاهاي وارداتي سرمايه اي، 71 درصد واسطه اي و مابقي کالاها مصرفي است. همچنين عمده واردات کالاهاي ما از کشورهاي امارات، چين، کره جنوبي، آلمان و ترکيه است.

معمارنژاد با بيان اينکه، عمده ترين حجم صادرات غير نفتي مربوط به ميعانات گازي و کالاهاي کشاورزي و صنعتي است، عنوان کرد: براساس آخرين آمار رقم اين ميزان صادرات 35 مميز 1 ميليارد دلار است که از نظر وزني اگر چه ده درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته اما از نظر ارزش سي و يک مميز پنج درصد رشد داشته است. همچنين سه هزار و 200 ضريب صادراتي براي صادرات کالاها در کشور وجود دارد و کشورهاي مقصد صادرات چين، عراق، امارات و هند هستند.

وي درخصوص نسبت واردات به صادرات تصريح کرد: در سال 82 اين نسبت دو دهم درصد بوده که در سال 89 به نيم درصد و در ده ماهه امسال به هفت دهم درصد رسيد يعني در ازاي واردات در ده ماهه امسال رشد دو دهم درصدي نسبت به سال گذشته داشته ايم. همچنين شاخص دوم در بحث تجارت کشورمان کاهش تراز منفي بازرگاني در صادرات غير نفتي است که در سال 89 اين رقم منفي بيست و هفت ميليارد دلار بوده که در ده ماهه امسال به منفي پانزده ميليارد دلار کاهش يافته است.

*حجم ترانزيت هشت مميز دو ميليون تن در ده ماهه سال جاري

وي با تاکيد بر اينکه ميزان صادرات تعداد کشورهاي مقصد صادراتي در حال حاضر 163 کشور است، افزود: حجم ترانزيت کالا نسبت به سال قبل رشد پنج درصدي داشته همچنين واردات کالاها 150 کشور انجام مي شود و صادرات نيز به 163 کشور در حال انجام است که اين رشد بيانگر افزايش حجم مبادلات تجاري کشور با کشورهاي جهان است.

*22 هزار فقره پرونده قاچاق

رئيس کل گمرک با بيان اينکه در حال حاضر 22 هزار فقره پرونده قاچاق در دست بررسي است، تصريح کرد: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ده درصدي داشته و همچنين پرونده هاي بالاي ده ميليون ريال تعدادشان در حال حاضر 966 پرونده است که از نظر ارزش ريالي 367 ميليارد تومان است و عمده ترين اقلام مورد بحث در پرونده هاي قاچاق مربوط به پارچه، سوخت و سيگار است.

*مهمترين موضوع درخصوص گمرک تفکيکي و اصلاح قانون گمرکي است

معمارنژاد در ادامه درخصوص استفاده از فناوري هاي نوين و اصلاح گمرک براساس قانون گمرکي جديد به استفاده از فناوري هاي نوين مديريتي در گمرک اظهار داشت دومين مورد مهم که در قانون جديد گمرکي نيز به آن توجه شده شروع طرح جامع گمرک نوين است که از چند پيش شروع و هدف نهايي آن استفاده از فناوري هاي نوين در راستاي شفافيت مقرارت گمرکي است که براساس آن فرايندها و ساختارهاي گمرک اصلاح و استاندارد مي شود و همچنين الکترونيکي کردن فناوري ها در دستور کار قانون جديد گمرکي است که از سوي گمرک لازم الاجرا است.

وي ادامه داد: سوم اينکه بحث موضوع طرح آمايش طبق ماده 106 برنامه پنجم توسعه گمرک سي درصد از حجم سامانه هاي گمرکي خود را کاهش دهد که در سال 89 از مجموع 169 پايه گمرکي موجود در کشور 22 واحد گمرکي حذف شده است.

معمارنژاد تصريح کرد: گمرک بخشي تخصصي با نيروهاي متخصص است، همچنين دستاورد ديگر گمرک اجراي طرح سيستم آسيکودا جهاني است که بخشي از سيستم هاي گمرک الکترونيک است که در سال جاري گمرک سامانه مکمل آسيکودا را طراحي و در حال اجراي آن است که هم اکنون پنجاه درصد حجم تجارت کشور براساس فرايند الکترونيکي اجرا مي شود.

*کاهش زمان انجام تشريفات گمرکي

معمارنژاد درخصوص کاهش زمان انجام تشريفات گمرکي در گمرکات کشور گفت: مجموع زمان در نظر گرفته شده براي واردات براساس مقررات جهاني 31 روز براي اجرا است و براي صادرات 25 روز است که فقط دو روز آن مربوط به تشريفات گمرکي است و بقيه مربوط به آماده سازي مدارک بارگيري، تخليه و ساير موارد مربوط به آن است که در ده ماهه امسال زمان ترخيص کالا در مسير سبز 5 ساعت، در مسير زرد 25 ساعت و در مسير قرمز 32 ساعت بوده که نسبت به سال گذشته کاهش 20 درصدي را نشان مي دهد.

وي ادامه داد: نکته ديگر در مورد ترخيص کالا بحث کم اظهاري و يا پر اظهاري بازرگانان در مورد بحث ارزش کالاي وارداتي است که نتيجه آن رقابت غير منصفانه تجار است. به همين منظور گمرک با همکاري ساير دستگاه ها سامانه اي ترتيب داده که از روز گذشته براساس قرارداد تنظيم شده بين گمرک تهران با موسسه استاندارد تهران اين سامانه به طور الکترونيکي مشخصات کالاي وارد شده به کشور را به موسسه استاندارد تهران ارجاع مي دهد.

رئيس كل گمرك افزود: موضوع ديگر بحث اجراي مفاد مصوبه 90/6/8 امسال دولت در خصوص همکاري موسسه استاندارد و گمرک است که براين اساس کالاهاي داراي برند معتبر که مورد تاييد موسسه استاندارد است و همچنين موسسات استاندارد بين المللي که آنها هم مورد تاييد موسسه استاندارد هستند نياز به گرفتن مجوز استاندارد ندارند و بعد از واردات اين کالاها با سرعت و به موقع از گمرک ترخيص مي شوند.

* 15 ميليارد دلار وارد شمش طلا در دو سال

رئيس کل گمرک با تاکيد بر اينکه واردات شمش طلا از سال گذشته از هرگونه امور گمرکي و ماليات بر ارزش افزوده معاف است، تصريح کرد: به همين منظور استقبال براي واردات شمش طلا از سال گذشته بالا رفته به طوري که بخش خصوصي هم از سال گذشته تمايل به واردات شمش طلا پيدا کرده و هم اکنون در کنار بخش دولتي که عمدتا بانک مرکزي است اقدام به واردات طلا به کشور مي کند.

وي ادامه داد: ميزان واردات طلا طي سال گذشته و امسال رقم بسيار خوبي بوده به طوريکه در دو سال گذشته بيش از 15 ميليارد دلار شمش طلا وارد کشور شده است.

وي ادامه داد: همچنين ميزان صادرات مصنوعات طلا در ده ماهه امسال 470 ميليون دلار بوده است.

*در ده ماهه امسال واردات بنزين نداشتيم

معمارنژاد درباره واردات بنزين تصريح کرد: واردات بنزين صرفا مربوط به واردات بنزين اکتان بوده به همين منظور استفاده از بنزين با اکتان بالا بوده است و صادرات در اين مدت رقم خوبي را به خود اختصاص داده است، همچنين در ده ماهه اخير به هيچ عنوان واردات بنزين انجام نشده است.

*تبديل به اعتبارات مناسب براي گمرک در بودجه سال 91

معمارنژاد ادامه داد: در بودجه سال 91 اعتبار خوبي براي توسعه ساختارهاي الکترونيکي گمرک در نظر گرفته شده است که در بودجه سال 90 هم دو درصد حقوق گمرکي براي تامين نيازهاي گمرک در نظر گرفته شده بود.

وي درخصوص روند واردات کالاهاي اساسي تصريح کرد: اين روند هيچ تغييري ايجاد نشده و همچنان براساس نيازهاي کشور انجام مي شود.

*صادرات فرش

رئيس کل گمرک با بيان اينکه با بيان اينکه ميزان قاچاق کالا براساس آمار ارايه شده از سوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود 14 ميليارد دلار بوده است، تصريح کرد: براي واردات تجهيزات مورد نياز صنايع نفت و گاز مذاکراتي را با حضور وزير نفت داشتيم که قرار شد براساس اين مذاکرات که يک گمرک تخصصي براي نفت ايجاد شود.

*قيمت هر تن کالاي وارداتي هزار و 646 دلار است

معمارنژاد با بيان اينکه قيمت هر تن کالاي وارداتي هزار و 646 دلار است، گفت: اين رقم نسبت به دوره سال گذشته 15 مميز 6 درصد رشد داشته است.

وي درخصوص ميزان واردات خودرو به کشور افزود: اگر چه واردات خودرو کامل به کشور کاهش ده درصدي داشته اما واردات CKD و قعطات خرد کامپيوتر همچنان به ميزان سال گذشته ادامه دارد.

*ميزان صادرات بنزين 117 هزار تن

رئيس کل گمرک درخصوص ارزش صادرات بنزين به کشورهاي همسايه گفت: ارزش صادرات بنزين صادر شده به کشورهاي همسايه 115 ميليون دلار بوده که تماما بنزين صادر شده به کشورهاي همسايه ارسال شده است.

وي ادامه داد: روند ترخيص کالا در کشور تغييري نکرده و ما مشکلي براي تامين ارز نداريم.

معمارنژاد درخصوص مجموع صادرات کشور گفت: در ده ماهه اول سال جاري ميزان صادرات نفتي ما 80 ميليارد دلار بوده که با توجه به صادرات ساير منابع صادراتي از جمله کالا و خدمات حجم صادرات کشور امسال رقم قابل توجهي بالاي 130 ميليارد دلار را به خود اختصاص داده است.

*تجارت چمداني ارز

وي درخصوص تاثير ارز به ويژه تجارت چمداني ارز گفت: از زماني که بين قيمت بانکي ارز و آزاد آن تفاوت ايجاد شد عده اي آمدند گفتند که مي خواهند کالاهاي وارداتي خود را قبل از واردات ثبت و سفارش کنند به همين دليل دولت با تشکيل کميته ويژه براي بررسي و کنتنرل بازار ارز تصميمات ويژه اي از جمله سامانه ثبت سفارش به منظور ثبت ورود کالا و آنلاين کردن آن از طريق سازمان توسعه تجارت و گمرک و اتصال آن به سامانه بانک مرکزي کرده است که براين اساس پس از ثبت سفارش کالا اين سامانه اطلاعات مورد نظر را به طور آنلاين در اختيار بانک مرکزي و گمرک قرار مي دهد. همچنين بعد از ورود کالا اطلاعات مربوط به آن در اختيار گمرک و بانک مرکزي قرار مي گيرد که اين کار باعث جلوگيري از بي ثباتي در بازار ارز و همچنين سو استفاده از ارز در خواستي وارد کننده کالا مي شود.

معمارنژاد ادامه داد: هيچ محدوديتي براي ورود ارز به کشور وجود ندارد فقط قبلا اين ارز را اعلام مي کردند ولي الان نياز است که يک حساب ارزي نزد يکي از شعبات بانک ملي باز و وارد کننده ارز، ارز خود را به آن حساب واريز کند چون اين کار کمک بزرگي براي ورود خروج سامان يافته ارز در قالب صادرات کالا است./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار