شناسايي خانه هاي خالي و اجبار مالکان براي پرداخت اجاره از جمله راه کارهاي اصلي وزارت راه و شهرسازي براي کنترل اجاره بها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، وجود 800 هزار خانه خالي در شهر تهران، هر چند ممکن است آمار درستي نباشد، اما همين تعداد هم در صورتي که وارد بازار اجاره شود، سهم زيادي در کنترل اجاره بها و تاثير زيادي بر قيمت اجاره ها دارد.

* ماليات مضاعف راه گشايي اجاره خانه هاي خالي

طرح ماليات مضاعف يکي از راهکارها براي ترغيب مالکان خانه هاي خالي است.

در مرداد ماه سال جاري عسکري، رئيس سازمان امور مالياتي اعلام کرده بود: وزارت راه و شهرسازي در حال تدوين لايحه اي است و به محض تصويب نهايي اخذ ماليات از واحدهاي مسکوني خالي آغاز مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي نيز در اين باره گفته بود: براي جلوگيري از فعاليت هاي سوداگرانه، مهم ترين اقدام، ثبات بخشي به بازار است که يکي از راهکارهاي آن دريافت ماليات است که در تمام کشورها از آن استفاده مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه بسته مفصلي شامل مسائل مربوط به دريافت ماليات در حوزه هاي مختلف بخش ممکن است، به وزارت امور اقتصاد و دارايي فرستاده شده، تصريح کرد: ماليات بر نقل و انتقالات در قانون ماليات هاي مستقيم مطرح شده است اما علاوه بر اين موارد چندين پيشنهاد از جمله دريافت ماليات از ساختمان هايي که بيش از سه واحد مسکوني در آنها وجود دارد يا واحدهاي مسکن لوکس و خانه هاي خالي ارائه شده است.

* شناسايي خانه هاي خالي با طرح قبوض برق

براساس اين گزارش؛ معاون وزير نيرو از اعلام آمادگي وزارت خانه نيرو براي همکاري با وزارت راه و شهرسازي براي شناسايي خانه هاي خالي از روي قبوض برق خبر داده بود.

گفتني است؛ اين طرح موجب شناسايي واحدهايي مي شود که مصرف برق آنها از حد متعارف کم تر است که به عنوان خانه خالي به وزارت راه و شهرسازي معرفي مي شود.

* مردم خانه هاي خالي را اطلاع دهند

رضا ايرانمنش، مشاور املاک در مورد طرح شناسايي خانه هاي خالي، گفت:‌ اين طرح در صورتي مي تواند موفق باشد که مردم همکاري داشته باشند که البته بايد اين در بين مردم نهادينه شود./ک

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار